Denon 2310 med HDMI-strul

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matsf

Denon 2310 med HDMI-strul

Inläggav matsf » 2015-05-30 23:33

Jag har problem med en Denon 2310 som jag köpt begagnad och undrar om det finns nån på forumet som har något tips som ev skulle kunna rädda den.

Receivern verkar fungera hur bra som helst ända tills jag kopplar den till en tv via HDMI (har en Samsung). Då hittar receivern ingen insignal, vad som än är valt, och det blir helt tyst. Någon meny syns inte heller på tv-skärmen. Och nej, HDMI control är inte aktiverat. Har testat på en annan nyare Samsung och på en äldre Sony med samma resultat.

Det går att temporärt få ljud ur receivern om jag slår av min Samsung-tv:s hdmi-kontrollfunktion (Anynet) OCH har tv:n påslagen. Men det är ju inte användbart såklart.

Jag har lagt på senaste mjuvaruppdateringen som finns nedladdningsbar men beteendet är detsamma. Har dock inte testat med andra tv-apparater eller skärmar efter det.

På nätet hittar man flera som haft handskakningsproblem mellan receiver/tv, men inget som riktigt liknar detta. Hifiklubbens verkstad känner inte igen problemet men gissade på att det kanske behövdes firmware-uppdatering av vissa komponenter (på verkstad) eller att HDMI-kortet är felaktigt. I båda fallen handlar det om reparationskostnader i nivå med vad apparaten är värd.

Finns det någon på forumet som känner till något liknande felfall eller kanske har en möjlig lösning?

Mats

(Not: Tidigare ägaren är en äldre man som har fått hjälp med installationen av sina prylar och inte vet hur den varit kopplad hos honom. Det är alltså möjligt att detta aldrig fungerat - eller att det faktiskt gjort den med hans tv.)

Användarvisningsbild
rqu

Re: Denon 2310 med HDMI-strul

Inläggav rqu » 2015-06-01 09:05

Jag har haft liknande problem, löste sig genom att jag bytte HDMI-kabeln till TV:n. Verkade vara en dålig kabel som gjorde att bilden ibland försvann och allt strulade.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Re: Denon 2310 med HDMI-strul

Inläggav Evil_Homer » 2015-06-01 09:12

rqu skrev:Jag har haft liknande problem, löste sig genom att jag bytte HDMI-kabeln till TV:n. Verkade vara en dålig kabel som gjorde att bilden ibland försvann och allt strulade.

Antingen detta, eller så kanske du har en gammal tv som inte fixar upplösningen du skickar?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Återgå till Teknikforum