Vilken låga delningsfrekvens interagerar inte med röster

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
galder

Vilken låga delningsfrekvens interagerar inte med röster

Inläggav galder » 2015-06-05 09:03

Vilka frekvensområden bör man omfatta med mellanregistret för att täcka rösters lägre register? Med tanke på att röstregistret täcker ca 70 - 1000Hz, (enl. Wiki)

https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6stl%C3%A4ge_(s%C3%A5ng)

Läste en recension om Linn’s Exakt där följande gick att läsa,
(Linn feels the higher 200Hz cut off usually seen in room acoustics DSP systems begins to interact with vocals).

Vilket fick mig att fundera på detta, i den utsträckningen att jag blev osäker var jag lämpligast lägger mig med delningen. Tänkt delning var 300Hz.

Om vi också utökar frågan till att även gälla den övre gränsfrekvensen för mellanregistret. Kan omfånget 200 - 4000Hz med avseende till detta då vara den mest ideala? Där den övre frekvensen då är tänkt att innefatta instrumenten i Wiki-länken ovan till största delen.

Synpunkter?

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Vilken låga delningsfrekvens interagerar inte med röster

Inläggav IngOehman » 2015-06-05 10:15

Det finns ett par frågor som jag skulle ställa mig själv, om jag vore du.

Fråga dig själv detta:

!. Varför vill jag att just mellanregisterelementet skall spela rösternas grundton?

2. Vad menar jag med "interagerar", på vilket sätt tycker jag det är något dåligt?

Efter att du har svarat på dessa frågor är det lättare att se vad det är för problem som du föreställer dig finns, och hur man löser dem/om de behöver lösas.

Rent generellt så är registret 100 - 250 Hz känsligt att dela i annars. Där är hörbar faspåverkan särskilt stor. Det bör undvikas om det inte finns något speciellt skäl, t ex att delning i det registret ger någon signifikant fördel på något annat sätt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2015-06-05 14:00

Stötte på detta inlägg från dig IÖ.

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=171874#p171874

Förklarar rätt bra hur du menar.
Men då jag hittat en lösning med delning vid 220Hz som passade bättre än 300Hz då det löste ett problem med frekvenskurvan så hoppas jag att frekvenserna du skrev inom parentes gäller, vilket skulle rädda den nya delningen. men man får väl inte hoppas på för mycket.

1. Örat har ett exta faskänsligt området i registret sisådär 100 - 250 Hz (eller 120 - 200 Hz).

Kan du reda ut vad du avsåg med frekvenserna inom parentes, så vore det bra.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-06-06 01:37

Om man inte är så noga. :)

Vad det handlar om är lite allvarligare att de förstnämnda siffrorna är det område för vilket jag avråder att dela, medan området som jag skrivit inom parentes kan ses som den oktav där vi är känsligast.

Att siffrorna blir olika beror på att man ju har faspåverkan en bra bit både över och under delningen, så det behöver finnas marginal.

Men som jag också tror att jag skrivit någonstans så skall man inte noja in på enskildheter utan alltid försöka behålla överblicken över det stora - se sammanhangen.

Och då ser man ibland att vinsten av att dela i området som man "borde undvika" kan vara större än problemet med att dela där.

Då blir det ändå rätt val.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Teknikforum