Behöver hjälp att förstå rumsförstärkning och högtalare.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

arneno

Behöver hjälp att förstå rumsförstärkning och högtalare.

Inläggav arneno » 2015-06-07 22:07

Jag har problem att få till bra ljud i mitt lanthus. Jag har prövat olika högtalare (bland annat Kef Coda 70 och Rega RS1) och olika förstärkare (NAD C325BEE, Rega Brio2000 och AMC 3025a) men ljudet känns tunnt och substanslöst. Vanligtvis lyssnar kopplar jag bort tonkontrollerna när jag lyssnar på musik, men nu behöver jag ofta skruva upp basen till klockan tre för att basgitarren i vanlig pop och rock ska komma fram ordentligt. Då Kef-högtalarna och NAD-förstärkaren funkat tillfredsställande i stan (även om det djupa mullret förstås saknas) så borde det vara i rummen som "felet" sitter. Jag prövat många olika positioner i olika rum utan att bli nöjd. Vissa positioner har varit bättre än andra, men ingen har varit bra. Jag är nu inne på att det är väggarna som äter upp mycket av förstärkningen av de lägre frekvenserna. Det är träregelväggar fodrade med bräder och treetex-skivor.

Kan detta stämma?

I så fall antar jag att jag behöver skaffa högtalare med större basmembran och låda (jag är inte det minsta sugen på att skruva upp gipsskivor eller liknande). Hur stort behöver jag i så fall gå? Skulle det räcka med något som Dali Zensor 3, med ett sjutums baselement för att lyssna på rock, pop och jazz i rum på 12-20 kvm? Eller behöver jag kika på Klipsch och Cerwin Vega? Eller finns det någon viss högtalarkonstruktion som passar dämpade rum?

Det var många frågor och många "om". Förhoppningsvis kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Behöver hjälp att förstå rumsförstärkning och högtalare.

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-08 10:08

arneno skrev:Jag är nu inne på att det är väggarna som äter upp mycket av förstärkningen av de lägre frekvenserna. Det är träregelväggar fodrade med bräder och treetex-skivor.

Kan detta stämma?

I så fall antar jag att jag behöver skaffa högtalare med större basmembran och låda (jag är inte det minsta sugen på att skruva upp gipsskivor eller liknande).

Om väggarna har spontade bräder bakom tretexen borde det var hyggligt stabila. Ha rummet öppningar till andra rum?

Större basmembran är ingen garant för bättre basåtergivning. Det handlar om flera faktorer. Hur är högtalarna placerade i rummet? En skiss kanske?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-06-08 12:04

Jag skulle gått på en subwooferlösning när basen äts upp på det där sättet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

arneno

Inläggav arneno » 2015-06-08 17:38

RogerGustavsson skrev: Om väggarna har spontade bräder bakom tretexen borde det var hyggligt stabila. Ha rummet öppningar till andra rum?

Större basmembran är ingen garant för bättre basåtergivning. Det handlar om flera faktorer. Hur är högtalarna placerade i rummet? En skiss kanske?

Brädorna är visserligen inte spontade, men ganska rejäla och byggaren (en privatperson på sextiotalet) har inte snålat med spiken. Det kan jag intyga efter att ha rivit ned innerväggarna på övervåningen för att isolera om taket. Båda rummen jag prövat har flera dörrar och fönster. Jag har provat att ha dem öppna, stängda och "mittemellan".

Jag kanske ska tillägga att jag till en början snarare tyckte att det var en lite skarp, på gränsen till skränig karaktär i de övre frekvenserna som var problemet. När jag till slut köpte väggfästen till Rega RS1 (mitt livs dyraste påse med metallskrammel, 600:–) och tryckte upp högtalarna i takhörnen så tyckte jag att de lät bättre tack vare att basen balanserade mellanregistret och dikanten. Kanske är det bara så att jag inte riktigt kommer över ens med Regas diskanter. Men det faktum att även Kef-högtalarna låter tunt säger mig att det inte kan vara hela sanningen.

Jag jobbar på en planskiss.

arneno

Inläggav arneno » 2015-06-08 17:42

paa skrev:Jag skulle gått på en subwooferlösning när basen äts upp på det där sättet.

Sedan jag bytte ut Rega-förstärkaren mot AMC så har jag i alla fall möjlighet att koppla in en subwoofer. Hur stor/kraftfull tror du jag skulle behöva för att lyssna på rock-/popmusik till vardags (det vill säga inte techno och inte till storfester)?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-06-09 19:38

Subwoofer tror jag oxå är en bra lösning. Jag har mina två subwoofers strategiskt placerat nästan mitt i rummet och det låter väldigt bra tycker jag, jag har fler subwoofers att koppla in men då bör dom nog stå på andra platser i rummet.

Man kan nog inte överdimensionera ett bassystem så tänk stort och många så blir det nog jättebra
Bikinitider

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-06-30 11:43

Bot alert.... 8O
'Audiophile in hibernation'

Återgå till Teknikforum