Spänningsstabilisering 220/230 Volt

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Spänningsstabilisering 220/230 Volt

Inläggav Vinylcalle » 2015-06-29 19:51

Skulle vilja ha tips på lämplig manick för att kunna få en stadig spänning på 220 alternativt 230 Volt AC. Det räcker att den klarar 20-30 Watt.

Tack på förhand. / Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
MiaM

Re: Spänningsstabilisering 220/230 Volt

Inläggav MiaM » 2015-06-29 20:58

Vad är "stadig" och vad är syftet?

En online-UPS låter ju energin hela tiden passera batterimellanledet och ger därmed samma utspänning oavsett hur inspänningen gungar. Kostar en hel del och finns väl bara i utföranden som är bra mycket större än du efterfrågar.

Om du vill ha exakt spänning för provkörningar under inte alltför långa tider så kan en vridtransformator vara en idé. Du ställer spänningen själv med en ratt, och så länge elnätet inte gungar i spänning så får du exakt inställd spänning ut.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-06-29 22:09

MiaM skrev:Vad är "stadig" och vad är syftet?

En online-UPS låter ju energin hela tiden passera batterimellanledet och ger därmed samma utspänning oavsett hur inspänningen gungar. Kostar en hel del och finns väl bara i utföranden som är bra mycket större än du efterfrågar.

Om du vill ha exakt spänning för provkörningar under inte alltför långa tider så kan en vridtransformator vara en idé. Du ställer spänningen själv med en ratt, och så länge elnätet inte gungar i spänning så får du exakt inställd spänning ut.

Det handlar om en kompis skivspelare. Den har en asynkron AC motor dvs den drivs direkt av nätspänningen, detta gör att när matningsspänningen fluktuerar så bör hastigheten göra det med (och att den varierar i ovanligt hög grad har jag mätt upp).

Vridtransformator använder jag själv till en skivspelare som drivs med 100 volt men den är tillräckligt sofistikerad elektriskt att ha motorstyrning.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-06-29 22:50

En magnetisk spänningsstabilisator kanske skulle funka, t.ex. BLOCK KH250 5063kr på Elfa eller 390eur hos Reichelt.

Annars som föreslagits en online-UPS med ren spänning eller kanske en 12VDC till 230VAC omvandlare, måste dock ge ren sinus ut

Annars får man ta en signalgenerator, hifi slutsteg och trafo.

//Michael

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-06-29 23:07

Vinylcalle skrev:

Det handlar om en kompis skivspelare. Den har en asynkron AC motor dvs den drivs direkt av nätspänningen, detta gör att när matningsspänningen fluktuerar så bör hastigheten göra det med (och att den varierar i ovanligt hög grad har jag mätt upp).

Vridtransformator använder jag själv till en skivspelare som drivs med 100 volt men den är tillräckligt sofistikerad elektriskt att ha motorstyrning.

MvH Carl

Njae, en växelspänning kan fluktuera i amplitud eller i frekvens (eller i dist). Denna motors varvtal beror på frekvensen. Det du verkar prata om är fluktuation i amplitud. Frekvensen fluktuerar inte nämnvärt på nätet. Det är lagstadgat. Man bibehåller alltså konstant frekvens genom att spänningen varierar. Fast det dominanta kan vara att effektuttaget i närområdet varierar och då varierar amplituden.

Elfa har en apparat som skall ge en konstant sinus ut och den kan kopplas i kombination med batteri. Den genererar alltså en 50 Hz utan dist med konstant amplitud. Det kan kurera många problem.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-06-30 08:39

petersteindl skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Njae, en växelspänning kan fluktuera i amplitud eller i frekvens (eller i dist). Denna motors varvtal beror på frekvensen. Det du verkar prata om är fluktuation i amplitud. Frekvensen fluktuerar inte nämnvärt på nätet. Det är lagstadgat. Man bibehåller alltså konstant frekvens genom att spänningen varierar. Fast det dominanta kan vara att effektuttaget i närområdet varierar och då varierar amplituden.

Elfa har en apparat som skall ge en konstant sinus ut och den kan kopplas i kombination med batteri. Den genererar alltså en 50 Hz utan dist med konstant amplitud. Det kan kurera många problem.

Mvh
Peter

Jag tänkte precis skriva något liknande. En synkronmotor roterar synkront med nätspänningens 50 Hz och den är väldigt noggrann. Skulle man räkna antalet varv en nätinkopplad synkronmotor gör två olika dygn så är precisionen mycket bra. Vad som händer om spänningen ändras plötsligt har jag lite sämre koll, kanske kan motorn hamna lite efter/före i fasläget mot växelspännngen, men jag har svårt att tänka mig att det skulle ge hörbara effekter i normalfallet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-06-30 09:21

Den har en asynkron AC motor

Det är stor skillnad på en asynkronmotor och en synkronmotor (stegmotor).
En asynkronmotor ger inget moment förrän den släpar efter frekvensen.
En vanlig fyrpolig trefasmotor .ex brukar ge maxeffekt vid ca 1430 rpm, fast synkronvarvtalet är 1500 rpm.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-06-30 12:34

Hoppla jag läste visst slarvigt...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-07-02 11:20

petersteindl skrev: Frekvensen fluktuerar inte nämnvärt på nätet. Det är lagstadgat. Man bibehåller alltså konstant frekvens genom att spänningen varierar. Mvh
Peter

Det gällde inte Sveriges Radio för länge sedan. När man körde reservkraften via gasverket i Värtan så var det ett par Hertz fel i frekvens, och alla skivspelare gick för långsamt. Tråkigt för de med absolut gehör, och låtarna blev längre än vanligt. Jag mätte upp det på plats med frekvensräknare och ringde Vattenfall. Dom bara skrattade, trodde mig inte utan talade om att frekvensen stämde med flera decimalers noggranhet. Det var bara det att ingen visste att hela SR + SVT gick på reservkraft för tillfället ... :D

Nu finns väl inte gasverket med generatorer kvar, man har intern reservkraft istället och då kan ju vad som helst hända har vi sett. 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-07-03 04:15

En skivspelare drar ju relativt lite ström.

En 50Hz sinus-tongenerator, en ljudförstärkare och en bakvänd nättransformator kan ge en ren och stabil 220V-spänning.

Hur stora är variationerna? Om de är hörbara för icke-guldöron så måste det väl i princip vara något fel på skivspelaren om det inträffar när spänningen varierar inom "rimligt" intervall av nätspänning.

Om det däremot är så att nätspänningen på platsen dels varierar normalt mycket men också dels konstant är väl hög eller väl låg så är det väl en annan sak, och det bör lösas med en enkel transformator som fungerar ungefär som en fast inställd vridtransformator.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-07-04 13:42

Annars en äkta ainus 12-230 VAC omvandlare, driven av ett stabiliserat 12 V nättagf. Finns överallt, worka out of da box. Äktasinus för de har återkopplingför att reglera utspänningen som blir exakt och kristallfrekvemsstabil.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-07-04 16:52

Äkta sinus skall det vara såklart, även om äkta ainus är lite roligtti sammanhanget...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-07-04 16:54

Finns det oäkta sinus? Är det en gatukorsning då? :)
Senast redigerad av petersteindl 2015-07-04 16:54, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2015-07-04 16:54

Varken amplituden eller frekvensen varierar särskilt mycket i Sverige. Visst får vi rassel på nätet men om du har mätt upp att hastigheten varierar mycket är min gissning en usel eller felande motor. mät upp hastighetsändringarna igen och observera samtidigt nätspänningen innan ni springer och köper ett invertersystem. Borde räcka med att mäta rms värdet med multimeter. Frekvensen varierar lite och långsamt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-07-04 20:18

petersteindl skrev:Finns det oäkta sinus? Är det en gatukorsning då? :)

Dä finns visst oäkta barn . . . så varför inte ena oäkter sinus, ja bare fråger . . . typ ? 8O :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-04 20:34

Allt är inte äkta Sinus, men här är i alla fall en äkta:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-07-04 20:43

paa skrev:

Allt är inte äkta Sinus, men här är i alla fall en äkta:

[ Bild ]

Tillverkad inom äktenskapet då, får man förmoda . . . typ. :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-07-05 00:43

Lustigkurre :)
Kör din laptop m laddare på en billigare modifierad sinus eller ännu billigare men enklare fyrkantomvandlare så önskar du det var äkta sinus , true and genunie :twisted:

Ps ta backup på viktiga data först ...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-07-05 00:56

rikkitikkitavi skrev:

Lustigkurre :)
Kör din laptop m laddare på en billigare modifierad sinus eller ännu billigare men enklare fyrkantomvandlare så önskar du det var äkta sinus , true and genunie :twisted:

Ps ta backup på viktiga data först ...

Kan du vänligast ge ena tips på en slik(?) . . . tänktemä å jävlas lite mä ena polare . . . typ. :wink:

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-07-06 22:56

Uppenbarligen var jag felinformerad om motorns funktion och hur den ska ha påverkats av spänningsvariationer.

Därmed är ämnet inte aktuellt längre. Men tack för alla som engagerat sig.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Återgå till Teknikforum