Moderator: Redaktörer
paa skrev:En kondensator som tål högre spänning har tjockare isolering mellan lagren.
Om man får negativ inverkan av dielektrikat så borde det ju bli mer av den saken med tjockare isolering.
PerStromgren skrev:En kondensator av bra kvalitet kommer inte att påverka ljudet på annat sätt än att fungera som högpassfilter. Detta filter är bara beroende på kapacitansen, så länge den tål den spänning som den utsätts för. Högre max spänning är inte bättre, men skadar heller inte.
Annan påverkan hos den kondensatorn behövs nog mycket noggranna mätningar för att upptäcka, så du ska inte ligga vaken på nätterna.
PS. Kondensatorer som distar av sig själva är nog rätt usla, om de har det värde konstruktören avser. "Långsamma" kondensatorer tror jag inte finns...
PerStromgren skrev:Du har ju redan en massa kondingar i signalkedjan! Inte tusan har du väl bekymmer med dom?
Rille skrev:paa skrev:En kondensator som tål högre spänning har tjockare isolering mellan lagren.
Om man får negativ inverkan av dielektrikat så borde det ju bli mer av den saken med tjockare isolering.
Ja "om" det är så att ett tjockare dielektrika påverkar negativt så borde det bli sämre med tjockare isolering. menar du att det är på det viset eller antar du?
paa skrev:Rille skrev:paa skrev:En kondensator som tål högre spänning har tjockare isolering mellan lagren.
Ja "om" det är så att ett tjockare dielektrika påverkar negativt så borde det bli sämre med tjockare isolering. menar du att det är på det viset eller antar du?
Jag vet inte vad jag ska tro om detta, faktiskt.
Men samtidigt tror jag inte att det är ett stort problem, en audiokondensator har väl inte så dåligt dielektrika från början.
frånSedan dess pågår ett litet sidoprojekt i snigeltempo, att provlyssna mig fram till de ultimata kopplingskondensatorerna för mina EA-Dynaco Mk.III till någorlunda rimligt pris.
Svante skrev:Att sätta etiketten "snabb/långsam" på en kopplingskondensator är inte meningsfullt.

lennartj skrev:Svante skrev:Att sätta etiketten "snabb/långsam" på en kopplingskondensator är inte meningsfullt.
I teknisk mening har du säkert rätt och kanske även beträffande subjektiva lyssningsintryck.
De intryck av snabb/långsam jag fått vid mina kabeljämförelser i mono där jag bara kopplat in ett testobjekt i ena kanalen är att transienter kan upplevas som olika snabba i kanalerna.
Som sagt har jag hittills inte tänkt på att lyssna efter om jag kan uppfatta sådana skillnader mellan olika typer av kopplingskondensatorer i rörslutsteg. Förhoppningsvis konstaterar jag att jag inte kan det och slipper bry mig om den aspekten i framtiden, men då har jag åtminstone kollat.
De intryck jag främst lyssnar efter är om diskanten upplevs som glittrande, skimrande, mörk eller snarast obefintlig som med de bruna ryska PIO-klunsarrna,
[ Bild ]
men i gengäld gav de en hittills oöverträffad pondus i basregistret och shuntade med andra mindre kondensatorer kunde jag mixa till en diskantåtergivning efter behag.
b
Svante skrev:lennartj skrev:Svante skrev:Att sätta etiketten "snabb/långsam" på en kopplingskondensator är inte meningsfullt.
I teknisk mening har du säkert rätt och kanske även beträffande subjektiva lyssningsintryck.
De intryck av snabb/långsam jag fått vid mina kabeljämförelser i mono där jag bara kopplat in ett testobjekt i ena kanalen är att transienter kan upplevas som olika snabba i kanalerna.
Som sagt har jag hittills inte tänkt på att lyssna efter om jag kan uppfatta sådana skillnader mellan olika typer av kopplingskondensatorer i rörslutsteg. Förhoppningsvis konstaterar jag att jag inte kan det och slipper bry mig om den aspekten i framtiden, men då har jag åtminstone kollat.
De intryck jag främst lyssnar efter är om diskanten upplevs som glittrande, skimrande, mörk eller snarast obefintlig som med de bruna ryska PIO-klunsarrna,
[ Bild ]
men i gengäld gav de en hittills oöverträffad pondus i basregistret och shuntade med andra mindre kondensatorer kunde jag mixa till en diskantåtergivning efter behag.
b
Vad jag menar är att om ett byte av en komponent ger ett "snabbare" (eller godtyckligt valt lyssningsintryck) återgivning så behöver det inte alls bero på den komponent man har bytt i sig, utan det kan lika gärna bero på hur den interagerar med komponenterna runtikring. I en annan koppling kan därför effekten bli en helt annan, och att därför märka komponenten som snabb är inte meningsfullt. Däremot kan man märka hela den nya kopplingen som snabb(are) än den tidigare kopplingen.
Ett planlöst experimenterande med komponentbyten riskerar att hamna i sådant etiketterande, och internet är fullt av felaktiga slutsatser pga av sådana exeriment.
I just det här fallet vill jag påminna om Kalle Ståhls "härva" av komponenter som ingen lyckades identifiera i en F/E-lyssning. Den innehöll, om jag inte minns fel, en opolariserad tantalelektrolyt i signalvägen. Den liksom den bipolära kondensatorn i den här kopplingen (tror jag) var så stora att det inte blir någon signalspänning att tala om över dem, och det spelar alltså knappast någon roll om de är märkta med 10 eller 50 V. Båda är tillräckligt bra.
Rille skrev:Ja Svante jag tror också att båda blir tillräckligt bra. Men eftersom jag har möjligheten att välja så vill jag välja den som ev är något bättre än den andra och de är olika i specarna.. Vänta så länkar jag till pdfen..
Svante skrev:Rille skrev:Ja Svante jag tror också att båda blir tillräckligt bra. Men eftersom jag har möjligheten att välja så vill jag välja den som ev är något bättre än den andra och de är olika i specarna.. Vänta så länkar jag till pdfen..
Fast nu säger du emot dig själv. För att den ena ska vara bättre måste den vara bättre. De kan inte bli bättre än ohörbart bra. Båda är alltså lika bra. (Sagt med viss oinsikt om det specifika fallet, men jag tror det är så även här.)
Och om du inte avser hur bra de är lyssningsmässigt utan mätmässigt så måste du nog tala om vilken mätparameter som du bedömer vara viktigast, alternativt hur du väger flera ohörbart svaga fel mot varandra.
RogerGustavsson skrev:Förr ett antal år sedan skulle elektrolyter helst bort ur audiostegen signalväg, åtminstone så långt det gick. Nu sitter det i ett flertal välljudande steg elektrolyter direkt i signalvägen, ofta på ingången. Är detta inte längre ett lika hett tema som när Stig Carlsson jagade elektrolyter i sin elektronik (omskrivet i MoLt)?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster