Intervju med Bruno Putzey (Hypex m m)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NirreFirre

Intervju med Bruno Putzey (Hypex m m)

Inläggav NirreFirre » 2015-07-18 16:06

Kanske nån som tycker den här intervjun var givande, jag hänger inte riktigt med hela vägen men klass D verkar mer intressant sedan han kom in på banan i min mening.

Del 1 (historik, Philips, Hypex, kablar mm)

Del 2 (Mola-Mola osv)

Skoj om någon kunnig kunde kommentera lite.

Är det någon mer än jag som drar paralleller med effektiviteten hos elmotorer i bilar och klass D? Vore skoj om jag kunde ha möjlighet att få ta in en ~200W förstärkare i vardagsrummet för frun. NCore går ju t o m att bygga in i stativ eller socklar :)

Edit: Kanske borde tråden flyttas till "Generellt.."?

Användarvisningsbild
icko

Re: Intervju med Bruno Putzey (Hypex m m)

Inläggav icko » 2015-07-20 02:14

Jag tycker det intressanta i artikeln var mola-molas dac, har aldrig hört talas om dacar med de siffrorna på Thd eller SNR tidigare.

Inga mätdata på THD (förutom påståendet om att den är omätbar)finns på hemsidan så man får väl vänta och se tills andra gör mätningar på burken.

Tack för länken, det var överlag intressant läsning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-07-20 08:14

Försteget som DACen skall monteras i kostar typ 100,000 i sig.... *hick*
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2015-07-20 11:47

Jo, han verkar rätt skarp den där Bruno, både tekniskt och i affärer. Ingen som tyckte pratet om vikten av kablar, skärming, EMI var lite "overthetop" eller läser jag in för mycket i det han säger?

Att han sen startar nya bolag för olika (typ) marknader är ju lite förvirrande. Nu hittade jag f ö Kii Three högtalarna med bl a 6 nCore 250W-förstärkare, 3-vägs aktivdelning, DSP, intressanta spec i en formgjuten plastlåda på 20x40x40cm för €10000(!) (20-25k +-0.5dB, 105/115dB). http://kiiaudio.com/en/tech.htmlTyp Ingvars piPs "to the next level" i spec o pris ;)

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2015-07-20 17:32

Nattlorden skrev:Försteget som DACen skall monteras i kostar typ 100,000 i sig.... *hick*

Enligt artikeln ska det göras en fristående variant också. Kostnaden är säkert hög där också. För oss som inte vill/kan betala detta kan man ju hoppas att idéerna sprider sig och att andra tillverkare tar efter.

Återgå till Teknikforum