Brandrisk 5V adaptrar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xenod

Brandrisk 5V adaptrar?

Inläggav Xenod » 2015-07-27 16:39

Man läser ju ibland en del "skräcknyheter" i kvällstidningarna om mobilladdare som exploderat eller börjat brinna. Samtidigt blir det ju vanligare och vanligare med små pryttlar som behöver 5V-matning via USB.

Hur förhåller ni er till adaptrarna? Låter ni dem sitta i även när ni inte laddar? Har ni många prylar som är permanent inkopplade och drivs via en sån här adapter? Bryr ni er om att de skall vara tillverkade av stora och kända företag eller behandlar ni no-name adaptrar likadant?

Jag antar att nästan alla såna här adaprtrar är en enkel Flyback-converter. Vad är det som gör att det börjar brinna när ingen last finns inkopplad? En flyback kan ju inte leverera/dra någon nämnvärd effekt utan en last inkopplad? Är det billiga transistorer som riskerar att haverera tro och ibland självdör i fullt ledande läge...?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Brandrisk 5V adaptrar?

Inläggav darkg » 2015-07-27 16:48

Jag har funderat på problemet, men dessutom misstänker jag att dåliga väggbulor kan riskera att förstöra apparater... och trassla till nätspänningen. Idag skaffade jag en timer för att kunna klicka igång laddning utan att behöva komma ihåg att stänga av/ dra ur. Men några sitter permanent i.

Jag känner inte till felmekanismerna. Men gammaldags linjära strömförsörjningar hade ett mer avspänt förhållande till nätsidan...
Don’t just do something, sit there.

BosseS

Inläggav BosseS » 2015-07-27 17:41

Jag *tror* problemet är dåliga isolationsavstånd internt i laddaren. De är ju ganska små. Detta i kombination med avsaknad av skyddskretsar (interna "säkringar) hos piratladdare från fjärran östern. Överspänning från åska kan då ge överslag som till slut "banar väg" för en rejäl ljusbåge/kortslutning.

Man kan läsa i tidningarna att inte använda laddaren i sängen. Det lär jag mig inte mycket på... Mer intressant vore att veta t.ex hur mycket fukt och slit o släng laddaren varit utsatt för, men även var den befunnit sig på gruppledningen i relation till centralen, om det handlar om tätort eller landsbygd, om det förekommit åska vid skadetillfället etc.

Jag bor på landet, utsatt för åska, men märkesladdarna sitter permanent i uttagena...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-07-27 17:52

Jag har mina i 24/7. Jag har dock bara original-adaptrar och ingen av dessa ligger i massa tyg eller dylikt utan sitter fritt i vägguttagen.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2015-07-30 23:19

Om man tappar en mobil i golvet kan batteriet bli skadad. Har själv slängt flera batterier i golvet för att se om batteriet då kan bli varm. Min teori är att folk tappar mobilerna och att batteriet blir skadad och att laddaren inte klarar av att ladda batteriet, kanske för att laddströmmen blir för hög. Vet inte om jag är ute och cyklar i mina teorier.
Har själv råkat ut för att ett batteri till en blixt blivit överhettad när jag dök på ca 30 meters djup och vid ett annat tillfälle började min mobil smälta efter att mobilen ramlade ur min ficka när jag var ute och cyklade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-07-31 11:32

Jag känner till fall där nätaggregaten till laptop smältihop, tur att inte bostaden antändes.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-08-05 02:22

Jag hittade för övrigt ingen nedräkningstimer som jag gillade, så jag tog en vanlig programtimer - som visade sig ha en bra nedräkningsfunktion. Nu laddar en dammsugare, en Bose-klimp och en pekplatta dels några programmerade kvartar per dygn, dels 1,5 timme vid av husse upplevt behov.
Don’t just do something, sit there.

Återgå till Teknikforum