tordnilsson skrev:Hej igen.
Jag inser att jag var nog inte tydlig nog med hur jag tänkte/formulerade min frågeställning eller så tänker jag kanske fel...
Om man tänker sig följande : samma spänningsnivå på insignalen och samma belastning ( ohm ) fortfarande samma matningsspänning internt i slutsteget, ja stabil nätdel och gott om ström tillgängligt, tillräcklig kylning och tillräckligt kraftiga effekttransistorer (och alla andra komponenter förstås)
Hur blir då verkningsgraden i resp fall ?
Ja, jag är kanske lite tjatig men ibland må man ju fråga fler gånger om man inte riktigt förstår...
Tycker du var tydlig, men det fattas lite information för att man skall kunna svara enkelt, det var därför mitt svar innehöll flera scenarior.
Men lite enkelt då - ett KlassA-slutsteg kännetecknas av att alla signalförande delar arbetar med HELA signalen, upp till den nivå då den inte arbetar i KlassA längre. Är det upp till klippning som arbetar den i KlassA hela vägen dig, och det är en riktig KlassA-förstärkare.
För att man skall kunna veta om den är det behöver man dock även veta lasten, för en förstärkare som med nöd och näppe arbetar i KlassA i 8 ohm gör det inte i 4 ohm.
KlassA betyder hur som helst i praktiken att tomgångsströmmen måste vara minst halva matningsstänningen delat med lasten. Är den det så arbetar förstärkare i KlassA hela vägen upp till klippning.
Och verkningsgraden då? Ja det enklaste sättet att titta på den är faktist att betrakta den som funktion av utstyrningsnivå med en fyrkantvåg. Vid noll utstyrning blir verkningsgraden noll, vid 50% utstyrning så blir verkningsgraden 25% och vid 100% utstyrning blir den 100% - om marginalen med vilken förstärkaren arbetar i KlassA med gällande last är precis noll. Om förstärkaren är trimmat att arbeta i KlassA i halva impedansen (t ex 4 ohm istället för

så kommer verkningsgraden som funktion av utstyrning att blir 0 - 6,25 och 25% vid 0, 50 och 100% utstyrning.
Så när du byter till att köra bryggat (med samma högtalare) så kommer lasten att verka som hälften för förstärkaren (eftersom varje förstärkarhalva driver lasten från ena änden och mot mitten av lasten, samtidigt som den andra förstärkarhalvan driver lasten från andra hållet och till samma mitt) och om den fortfarande arbetar i KlassA så betyder det att "halvutstyrningsverkningsgraden" ökat till det dubbla, då tomgångstrimningen inte är lika överdimensionerad längre. En faktor två mindre närmare bestämt.
- - -
Men frågan är om det är en intressant siffra då man ju troligen vill spela lagom starkt, vare sig man kör obryggat eller bryggat...
Därför nämnde jag även hur verkningsgraden kommer att se ut om man spelar "lika starkt", t ex om utstyrningsgraden var 50% obryggat och därmed 25% bryggat (det blir faktiskt så när man talar äkta KlassA, för matningsspänningen blir inta lastberoende inom KlassA-området), vilket kan översättas till en uteffekt om 25% av maxuteffekten i det bryggade fallet och 6,25% av uteffekten i det bryggade fallet (1/4 alltså).
Och då förstärkarens verkningsgrad är en funktion av utstyrningsgrad (som jag beskrev tidigare) så drabbar det alltså de bryggade förstärkaren värre. Närmare bestämt får den en verkningsgrad som vid en given absolut utstyrningsnivå blir hälften av den obryggade.
Kort sagt - det man förlorar på att bara nyttja 6,25% av uteffekten jämfört med 25% av uteffekten dominerar över det man vinner på att lasten är bättre anpassade till tomgångsströmtrimningen.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).