Problem med XPA-5 och miniDSP

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iqbad

Problem med XPA-5 och miniDSP

Inläggav Iqbad » 2015-10-10 21:50

Hej, håller på att installera mina nya profundus X-4 och har då tänkt låta en miniDSP agera delningsfilter. Källa är en apple TV och en denon 2807 agerar försteg. Jag tar signalen från pre-out från Denonen, sedan går den in i miniDSP:n och delas där upp i 4 RCA som sen går in i var sin kanal på XPA-5. När jag slår på slutsteget så startar den i 2-3 sekunder, och det kommer nån typ av distorsion från en av högtalarna, sen slår den av 2 kanaler, (1 front, en kanal för basar) och går i protection mode.

Steget går i protection även om jag drar ur högtalarna, så jag tror inte jag har några problem där. (2st profundus X mäter 3 ohms resistans när de är parallellkopplade, vilket jag i och för sig tycker är lite lågt).

Det verkar som om XPA-5 har väldigt känsliga skyddskretsar, och en på minidsp forumet tipsade om att byta RCA kablar. Mina kablar är helt nya, men är en enkel (billig) lakrits-snöre modell. Ska jag köpa nya kablar, eller finns det nåt annat jag borde testa?

Jag har kollat input och output från DSP:n, och den är rätt så låg enligt programmet i alla fall.
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Problem med XPA-5 och miniDSP

Inläggav Tarzan » 2015-10-10 22:27

Har du någon konstig strömkälla till minidspn?

Har du testat att koppla förbi minidspn, alltå direkt till slutsteget från datorns hörlursutgång?

Har du testat minidspn till något annat slutsteg?

Har du testat att flytta på sladdarna, alltså att byta slutsteg internt för att se om felet ligger i signalen som minidspn skickar ut på kanal x eller om det är hur en kanal i slutsteget tar emot signalen som felar?

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2015-10-11 15:54

Hej Tarzan, tack för svar. Jag åkte ut idag och köpte lite bättre RCA kablar och såg också till att DSP:n och slutsteget fick ström från samma uttag (Jag har flera uttag från olika säkringar i ljudrummet) Nu funkar det fint :)
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-10-11 16:08

Iqbad skrev:Hej Tarzan, tack för svar. Jag åkte ut idag och köpte lite bättre RCA kablar och såg också till att DSP:n och slutsteget fick ström från samma uttag (Jag har flera uttag från olika säkringar i ljudrummet) Nu funkar det fint :)

Så kul att det löste sig. Det hade varit tråkigt om du behövt skicka iväg någon av de inblandade komponenterna på lagning – både Hong Kong och USA ligger ju en bit bort ...

mangs

Inläggav mangs » 2015-10-12 16:18

Det kan även vara värt att kolla så att du inte överstyr Mini-dspn. De har normalt för låg utnivå för att kunna mata många slutsteg vilket gör att den klipper fult och detta kanske då får slutsteget att gå in i skyddsläge.

Återgå till Teknikforum