DIY Talspole. Glasfiber VS kolfiber.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Antero

DIY Talspole. Glasfiber VS kolfiber.

Inläggav Antero » 2015-10-27 14:11

Jag har startat för en vecka sedan och tillverka/utveckla talspolar till ett pågående projekt.
Har lyckats få fram ett par test talspolar och söker nu andra mycket bättre material till talspole form/bobbin.

Ska använda den här tråden för att få en större källa till kunskap i min jakt att skapa en talspole för mitt ändamål :D

Nuvarande frågor:
Glasfiber är ett material som jag tittar närmare på men min fråga är varför inte kolfiber skulle kunna vara ett bättre material?

Glasfiber talspoleformar är rätt vanligt på element som redan existerar men kolfiber används sällan om inte alls. varför?

MVH Matti

Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Re: DIY Talspole. Glasfiber VS kolfiber.

Inläggav Fjonkalicious » 2015-10-27 14:22

Kolfiber leder ström, är det inte en ganska dålig egenskap i sammanhanget?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-10-27 14:24

Jag gissar här men 1) Kolfiber är dyrare och 2) Kolfiber är elektriskt ledande

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-10-27 14:34

Bild
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2015-10-27 15:17

Fjonkalicious skrev:Kolfiber leder ström, är det inte en ganska dålig egenskap i sammanhanget?

Bill50x skrev:Jag gissar här men 1) Kolfiber är dyrare och 2) Kolfiber är elektriskt ledande

/ B

För mig är kostnaden inget bekymmer eftersom materialåtgången är låg. Klart mer komplicerat att tillverka i kompositmaterial dock!

När det gäller att kolfiber leder ström är en bra fråga.
Vad skulle skillnaderna vara jämfört en talspoleform som är i aluminium med en som är i kolfiber i form av virvelströmmar/eddy currents?
Eller är det mer problem som kan uppstå?
Har ingen aning själv!

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2015-10-27 15:30

Evil_Homer

Jag vet inte hur jag ska tolka en bild på patentverket! men tror inte att det är ett skäl till att det är så ovanligt med användandet av talspoleformar i kolfiber. Vem vet!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-10-27 15:32

Man lindar väl inte olackerad tråd, så om bobbinen är ledande eller ej kan väl inte spela någon roll.

Kolfiber är väl svårare att tillverka i däremot.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2015-10-27 15:47

Nattlorden skrev:Man lindar väl inte olackerad tråd, så om bobbinen är ledande eller ej kan väl inte spela någon roll.

Även varje kofibertråd borde ju bli till större delen isolerad i lamineringen sen kan ju trådriktningen/mönstret i väven också vara till betydelse. Osäkert hur det stämmer dock!

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-10-27 17:17

Antero skrev:
Evil_Homer

Jag vet inte hur jag ska tolka en bild på patentverket! men tror inte att det är ett skäl till att det är så ovanligt med användandet av talspoleformar i kolfiber. Vem vet!

Elake Homers poäng: Lorry-sketcherna avslutas alltid med en (numera klassisk) replik från Peter Dalle efter att Claes Månsson avfärdat hans nya fiffiga uppfinning; "Tänkte inte på det."

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-10-27 17:47

Adhoc skrev:
Antero skrev:
Evil_Homer

Elake Homers poäng: Lorry-sketcherna avslutas alltid med en (numera klassisk) replik från Peter Dalle efter att Claes Månsson avfärdat hans nya fiffiga uppfinning; "Tänkte inte på det."

http://youtu.be/4PhM8KJJMzs

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2015-10-27 19:02

Seriösa svar tas emot med tacksamhet som håller sig till ämnet/relevans!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-10-27 19:13

Ett elektriskt ledande material kan väl tänkas bli magnetiskt, en magnetism som dessutom varierar med frekvensen i spolen. Har ingen aning om detta kan nå sådana mängder att det påverkar spolens funktion. Men det borde finnas en hel del material att använda, delrin, teflon tex. Eller varför inte skriva ut på en 3D-skrivare, man använder väl oftast någon form av plast i utskriften?

Till vad ska talspolen användas?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-10-27 19:43

Ibland har man en aluminiumbobin, men den har då en slits i konens rörelseriktning så att aluminiet inte verkar som en korsluten sekundärlindning. Jag vet inte hur långa kolfibrerna är, men om de skulle gå runt bibinen ett helt varv och komma i kontakt med sig själv så skulle det kunna börja glöda. Kol har ju en sådär halvbra ledningsförmåga och kanske är det obra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

JM

Inläggav JM » 2015-10-27 19:44

Pratade med Peter S för så där 25 år sedan om någon som lindade spolar till pickuper o ngn annan som lindade spolar till mikrofoner.
Så Peter S kan ha lite info som möjligen kan hjälpa.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-10-27 20:54

Vi har ju svarat på dina frågor, men du har inte angivit vad du vill uppnå? Vad är målsättningen med projektet?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-10-27 20:59

Kolfiber leder kanske värme onödigt dåligt?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-10-27 21:34

Antero skrev:Har lyckats få fram ett par test talspolar och söker nu andra mycket bättre material till talspole form/bobbin.

Kan du definiera vad du menar med "bättre"?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-10-27 21:41

Bill50x skrev:Men det borde finnas en hel del material att använda, delrin, teflon tex.

För mjuka och hopplösa att limma.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2015-10-27 22:34

Bill50x skrev:Ett elektriskt ledande material kan väl tänkas bli magnetiskt, en magnetism som dessutom varierar med frekvensen i spolen. Har ingen aning om detta kan nå sådana mängder att det påverkar spolens funktion. Men det borde finnas en hel del material att använda, delrin, teflon tex. Eller varför inte skriva ut på en 3D-skrivare, man använder väl oftast någon form av plast i utskriften?

/ B

Känner att det hela med att använda sig av kolfiber kan bli komplicerat :? Men förkastar inte den iden än för än jag testat själv eller fått ett säkert svar på att det är högst olämpligt. Kolfiber har ju fördelen i mer utbud av intressanta textiler m.m till privatpersoner och att dom mekaniska egenskaperna kan vara bättre än glasfiber.

Har använt plast till dom två nuvarande test talspolarna och upplever att materialet kommer bli för instabilt när det är viktigt att få så låg vikt i talspolen som möjligt.
Nomex materialet jag använde krympte olyckligtvis redan vi 130 grader c.

Talspolen ska användas till ett projekt att bygga ett nytt element från grunden. Scratchbygge.

Svante skrev:Ibland har man en aluminiumbobin, men den har då en slits i konens rörelseriktning så att aluminiet inte verkar som en korsluten sekundärlindning. Jag vet inte hur långa kolfibrerna är, men om de skulle gå runt bibinen ett helt varv och komma i kontakt med sig själv så skulle det kunna börja glöda. Kol har ju en sådär halvbra ledningsförmåga och kanske är det obra.

Ajdå glöda det är ju inget som är lämpligt i en talspole :(
Kanske undvika att använda just kolfiber i en hel cirkel innanför något magnetfält!?

JM skrev:Pratade med Peter S för så där 25 år sedan om någon som lindade spolar till pickuper o ngn annan som lindade spolar till mikrofoner.
Så Peter S kan ha lite info som möjligen kan hjälpa.

JM

Det skulle vara uppskattat att få kontakt med honom :)

Fjonkalicious skrev:Vi har ju svarat på dina frågor, men du har inte angivit vad du vill uppnå? Vad är målsättningen med projektet?

Tackar för svaren :D
Jag ska få fram en talspole som är lite oklart än så länge när det gäller exakta specifikationer därav så skapar jag mig en egen tillverkning för att enkelt själv kunna styra allt till mitt kommande prototypelement som jag bygger från Scratch.
Jag har en ide på ett element och vill se om jag kan få den till att fungera.
Tiden får utvisa om det sedan bär eller brister.

darkg skrev:Kolfiber leder kanske värme onödigt dåligt?

Är lite osäker på vad själva fibrerna har som värmeledningsförmåga men själva laminerings materialet (hög temperatur epoxi eller lack) fungerar som en sorts isolering så låga mängder med överskott är det som gäller!
inga indränkta laminat alltså.

DQ-20 skrev:
Antero skrev:Har lyckats få fram ett par test talspolar och söker nu andra mycket bättre material till talspole form/bobbin.

Kan du definiera vad du menar med "bättre"?

/DQ-20

Att materialet håller sig formstabilt i ökad temperatur och har bättre mekaniska egenskaper med låg vikt.
Även själva lacken ska också testas med en/olika sorters hög temperatur 2k epoxy som jag hoppas blir enklare att applicera och man slipper en 8 timmars väntan på att lacken ska härda i 100 grader i ugn

MVH Matti

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-10-28 09:45

titan verkar ju ha en del egenskaper som är bra när det kommer till talspolar

men det där med "bra" är ju lite otydligt. det finns ju många egenskaper som alla ska samverka. Tex kunde man ju tänka sig "världens bästa" material vad gäller elektriska och mekaniska egenskaper, men om materialet var omöjligt att limma så skulle det vara obrukbart.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-10-28 11:30

Nattlorden skrev:Man lindar väl inte olackerad tråd, så om bobbinen är ledande eller ej kan väl inte spela någon roll.

Om bobinen är elektriskt ledande och går hela varvet runt så blir det som ett kortsluten varv runt hela talspolen. Man får se det som en transformator där bobinen är sekundärsidan. Därför låter man inte en bobin i aluminium gå hela varvet runt. Det finns således en slits i bobinen. Ett elektriskt ledande material i bobinen ger upphov till virvelströmmar i bobinen som ger dämpning d v s minskar Q-värdet. Huruvida dämpningen är linjär är en annan sak.

Vad gäller ledningsförmågan i kolfiber så beror det på hur man tillverkar själva slutprodukten i kolfiber. Man använder någon form av bindningsmedel som oftast inte är ledande och då kan nog de elektriska egenskaperna variera rätt kraftigt beroende på hur man bundit ihop kolfibermattan.

Eftersom man lindar talspolen runt bobinen och då man spelar musik så utvecklas det effekt i talspolen och den blir varm och resistiviteten ökar i talspolen. Om bobinen då kan leda bort värme så uppnås en kylning av talspolen, men bobinen limmas mot membranet och värmen leds mot limmet. Så, om värmeledningsförmågan är lagom och om den elektriska ledningsförmågan är lagom liten så värms inte limfogen upp i samma grad och virvelströmmar hålls på mattan så att säga.

Om man använder en bobin i papper eller kapton eller i glasfiber så fås inga virvelströmmar i bobinen och impedanskurvan får en spetsig och hög impedanstopp i jämförelse med en bobin i aluminium. En bobin i titan uppvisar i stort sett samma impedanskurva som papper eller glasfiber d v s titan uppför sig som icke elektriskt ledande material d v s uppvisar minimalt med virvelströmsförluster. Det finns även ytterligare parametrar att ta hänsyn till och det är materialets styvhet och densitet d v s styvheten i förhållande till vikten på bobinen. För att uppnå samma styvhet i bobinen med ett mindre styvt material så måste man använda tjockare material med större magnetgap som konsekvens. Titan är styvare än aluminium och kan därför väljas något tunnare. Då minskas den elektriska ledningsförmågan men titan har högre densitet så massan blir ungefär lika.

Man måste i ett högtalarelement väga in samtliga parametrar och även parametrarna i returkretsen hos magnetkretsen. Där har man oftast järn med viss lämplig legering och den är också elektriskt ledande vilket ger upphov till virvelströmmar.

Man måste ha samtliga parametrar under kontroll då man dimensionerar ett högtalarelement om man har som mål att uppnå viss kvalitet. Man skulle kunna skriva ganska mycket i frågan, men jag nöjer mig med detta.

Lycka till med ditt högtalarelement.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-10-28 13:23

Antero skrev:Nomex materialet jag använde krympte olyckligtvis redan vi 130 grader c.

"Redan"? Har du en talspole som blir 130 grader så behöver du kylning. Det första man kan göra är att använda en bobbin som leder värme, t.ex. aluminium, titan eller t.o.m. rostfritt stål, gärna i kombination med ett metallmembran. Man kan även tillse att det pumpas ordentligt med luft i spalten. För det krävs dock att membranet rör sig ordentligt. När det gäller kolfiber är det vanligast att man använder epoxy i matrisen. Epoxy mjuknar vid högre temperaturer även om man kan höja den kritiska temperaturen genom härdning i autoklav. På det hela taget tror jag att det är bindmedlet i matrisen som sätter gränserna för talspolestommar i fibermaterial, inte själva fibern.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-10-28 13:59

Som jag förstod på dina prover, från DIY mässan i Jönköping, så är du ute efter hög värmetålighet, riktigt?

EMS AG i Schweiz har flera olika plastmaterial som har hög stryrka och värmetålighet, ex Grivory LFT se länk,
http://www.emsgrivory.com/en/products-m ... rivory-ht/

Nackdelen är att de måste fromsprutas, man måste då tillverka en form och ha tillgång till en formsprut maskin,
för formen ser jag inga problem du kan ju både konstruera, rita och tillverka en form själv.
När det kommer till formsprutning finns det flera mindre formsprutare i västsverige som säkert kan ta ett
mindre uppdrag.

Klicka gärna runt lite på EMS hemsida där finns flera olika värmtåliga plastmaterial med och utan kolfiber
förstärkning.

Du får gärna ställa mer frågor till mig om plast, har jobbat med det i många år.

Henrik

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2015-10-28 22:27

Kraniet skrev:titan verkar ju ha en del egenskaper som är bra när det kommer till talspolar

men det där med "bra" är ju lite otydligt. det finns ju många egenskaper som alla ska samverka. Tex kunde man ju tänka sig "världens bästa" material vad gäller elektriska och mekaniska egenskaper, men om materialet var omöjligt att limma så skulle det vara obrukbart.

I den konstruktion som jag ska utveckla så är just talspolens vikt en större Akilles häl. Kompositmaterial känns just nu som den mest lovande kompromissen.
I en perfekt värld skulle nog en talspolen i syntetisk diamant kunna kandidera som världens bästa :D

petersteindl skrev:

Om bobinen är elektriskt ledande och går hela varvet runt så blir det som ett kortsluten varv runt hela talspolen. Man får se det som en transformator där bobinen är sekundärsidan. Därför låter man inte en bobin i aluminium gå hela varvet runt. Det finns således en slits i bobinen. Ett elektriskt ledande material i bobinen ger upphov till virvelströmmar i bobinen som ger dämpning d v s minskar Q-värdet. Huruvida dämpningen är linjär är en annan sak.

Vad gäller ledningsförmågan i kolfiber så beror det på hur man tillverkar själva slutprodukten i kolfiber. Man använder någon form av bindningsmedel som oftast inte är ledande och då kan nog de elektriska egenskaperna variera rätt kraftigt beroende på hur man bundit ihop kolfibermattan.

Eftersom man lindar talspolen runt bobinen och då man spelar musik så utvecklas det effekt i talspolen och den blir varm och resistiviteten ökar i talspolen. Om bobinen då kan leda bort värme så uppnås en kylning av talspolen, men bobinen limmas mot membranet och värmen leds mot limmet. Så, om värmeledningsförmågan är lagom och om den elektriska ledningsförmågan är lagom liten så värms inte limfogen upp i samma grad och virvelströmmar hålls på mattan så att säga.

Om man använder en bobin i papper eller kapton eller i glasfiber så fås inga virvelströmmar i bobinen och impedanskurvan får en spetsig och hög impedanstopp i jämförelse med en bobin i aluminium. En bobin i titan uppvisar i stort sett samma impedanskurva som papper eller glasfiber d v s titan uppför sig som icke elektriskt ledande material d v s uppvisar minimalt med virvelströmsförluster. Det finns även ytterligare parametrar att ta hänsyn till och det är materialets styvhet och densitet d v s styvheten i förhållande till vikten på bobinen. För att uppnå samma styvhet i bobinen med ett mindre styvt material så måste man använda tjockare material med större magnetgap som konsekvens. Titan är styvare än aluminium och kan därför väljas något tunnare. Då minskas den elektriska ledningsförmågan men titan har högre densitet så massan blir ungefär lika.

Man måste i ett högtalarelement väga in samtliga parametrar och även parametrarna i returkretsen hos magnetkretsen. Där har man oftast järn med viss lämplig legering och den är också elektriskt ledande vilket ger upphov till virvelströmmar.

Man måste ha samtliga parametrar under kontroll då man dimensionerar ett högtalarelement om man har som mål att uppnå viss kvalitet. Man skulle kunna skriva ganska mycket i frågan, men jag nöjer mig med detta.

Lycka till med ditt högtalarelement.

Mvh
Peter

Jag förstår att det gärna blir mycket att skriva när det nu handlar om att skapa ett högtalar element. Att veta hur alla parametrar hänger ihop eller så att säga ha en helhetsbild är inte enkel på långa vägar och säkerligen inte för dom lärda heller. Kommer att kräva mig en lång resa och mycket motivation enkelt sakt.

Tackar för att du delar med dig av din kunskap.

DQ-20 skrev:
Antero skrev:Nomex materialet jag använde krympte olyckligtvis redan vi 130 grader c.

"Redan"? Har du en talspole som blir 130 grader så behöver du kylning. Det första man kan göra är att använda en bobbin som leder värme, t.ex. aluminium, titan eller t.o.m. rostfritt stål, gärna i kombination med ett metallmembran. Man kan även tillse att det pumpas ordentligt med luft i spalten. För det krävs dock att membranet rör sig ordentligt. När det gäller kolfiber är det vanligast att man använder epoxy i matrisen. Epoxy mjuknar vid högre temperaturer även om man kan höja den kritiska temperaturen genom härdning i autoklav. På det hela taget tror jag att det är bindmedlet i matrisen som sätter gränserna för talspolestommar i fibermaterial, inte själva fibern.

/DQ-20

Anledningen att den ena test talspolen deformerades i 130 grader var i ugnen under processen då lacken skulle härdas.
Materialet som användes till bobbinen var en typ av nomex som används till transformatorer eller elmotorer. Materialet är specificerat att klara ca 180 grader men tydligen gäller det inte formstabilitet!
Ska göra försök att hitta material som klarar en högre temperatur utan autoklav vilket skulle göra en komposit bobbin mycket komplexare att tillverka hemma.

nuffe skrev:Som jag förstod på dina prover, från DIY mässan i Jönköping, så är du ute efter hög värmetålighet, riktigt?

EMS AG i Schweiz har flera olika plastmaterial som har hög stryrka och värmetålighet, ex Grivory LFT se länk,
http://www.emsgrivory.com/en/products-m ... rivory-ht/

Nackdelen är att de måste fromsprutas, man måste då tillverka en form och ha tillgång till en formsprut maskin,
för formen ser jag inga problem du kan ju både konstruera, rita och tillverka en form själv.
När det kommer till formsprutning finns det flera mindre formsprutare i västsverige som säkert kan ta ett
mindre uppdrag.

Klicka gärna runt lite på EMS hemsida där finns flera olika värmtåliga plastmaterial med och utan kolfiber
förstärkning.

Du får gärna ställa mer frågor till mig om plast, har jobbat med det i många år.

Henrik

Även om jag tänkt att hela konstruktionen (högtalarelementet) ska vara dimensionerat att det inte ska vara hög värmeutvekling från talspolen vi högre ljudnivåer så tycker jag en talspole ska klara av att belastas hårt utan att den i för stor grad deformeras, försvagas eller på andra sätt går sönder. Var man ska ligga är svårt att säga i siffror nu men minimum 150grader tror jag är lämpligt.

Jag tror att en gjuta en talspole kan bli komplext eftersom det är så tunna väggar under 0.24 mm och där är man nära vad jag huvudtaget kan klara av att tillverka en exakt form till. Enklare vore det om materialet i så fall finns som tunna skivor som man tillverkar en talspole av på ett mer konventionellt vis. Men tanken är inspirerande :)

Men jag har ju idén med att tillverka upphängningar med någon slags gjutteknik så frågor kan du vänta dig :D

MVH Matti.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-10-30 09:04

Bill50x skrev:Ett elektriskt ledande material kan väl tänkas bli magnetiskt, en magnetism som dessutom varierar med frekvensen i spolen. Har ingen aning om detta kan nå sådana mängder att det påverkar spolens funktion. Men det borde finnas en hel del material att använda, delrin, teflon tex. Eller varför inte skriva ut på en 3D-skrivare, man använder väl oftast någon form av plast i utskriften?

/ B

Nej, ämnet blir inte magnetiskt. Däremot induceras det en elektromotorisk kraft(spänning) i en elektrisk ledare som utsätts för ett varierande magnetfält, antingen genom att ledaren rör sig eller att själva magnetfältet varierar. Eller båda :)

Strömmens storlek beror på resistansen i ledaren och hur stor emk som bildas.

Jmfr med kortslutningsringar.

Ungefär som Peter skrev alltså :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-10-30 13:14

Ska det vara 0,24 mm i tjocklek är det nog svårt att formspruta ja.
En annan metod som kan vara lättare är extrudering. Tillverka ett rör som kapas i lämpliga längder.
Men som du säger är det nog lättast med en foile.

Jag svarar gärna på frågor om jag kan tillföra nåt.

Henrik

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-10-30 13:32

Ett antal av denna tejp varvat med fibrer i längs- och höjdriktning samt spole?
Tål visserligen inte mer än 130 grader enligt specifikationen. Bakas i 25 minuter och 179 grader.
En rulle om 66 meter och bredd 60 mm kostar ungefär 500 SEK.

Det är samma typ av tejp som jag använder till mina AMT:er.
Har förresten en 60 mm rulle hemma, det skulle ju kunna gå att köra en test med ett varv offerpapper först.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-10-30 13:57

Antero skrev:Var man ska ligga är svårt att säga i siffror nu men minimum 150grader tror jag är lämpligt.

Vid 150 grader har resistansen i talspolen stigit med 50%! Visst ska man uppmuntra experimenterande men jag undrar vilket element som är betjänt av de egenskaper du söker (lätt talspole med hög värmetålighet). Generellt används ju metall i talspolar som skall tåla hög effekt, just för att det ger bättre kylning. Även magnetsystemet bör utformas för att avleda värme från talspolen. Jag tror också att det är viktigt att inte stirra sig blind på EN parameter utan att ta med ett "systemtänkande" i utformningen.

Lycka till! Själv skulle jag vilja se bilder på en talspole i ugnen, bredvid söndagssteken...

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-30 14:19

Glasfiber och kolfiber är ju bara armeringen, vilka varianter av härdplaster finns det som är lämpliga att bädda in detta i?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-10-30 16:30

paa skrev:Glasfiber och kolfiber är ju bara armeringen, vilka varianter av härdplaster finns det som är lämpliga att bädda in detta i?

Bakelit eller värmehärdad epoxi? Fungerar ju till kretskort.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Nästa

Återgå till Teknikforum