Bill50x skrev:Ett elektriskt ledande material kan väl tänkas bli magnetiskt, en magnetism som dessutom varierar med frekvensen i spolen. Har ingen aning om detta kan nå sådana mängder att det påverkar spolens funktion. Men det borde finnas en hel del material att använda, delrin, teflon tex. Eller varför inte skriva ut på en 3D-skrivare, man använder väl oftast någon form av plast i utskriften?
Till vad ska talspolen användas?
/ B
Känner att det hela med att använda sig av kolfiber kan bli komplicerat

Men förkastar inte den iden än för än jag testat själv eller fått ett säkert svar på att det är högst olämpligt. Kolfiber har ju fördelen i mer utbud av intressanta textiler m.m till privatpersoner och att dom mekaniska egenskaperna kan vara bättre än glasfiber.
Har använt plast till dom två nuvarande test talspolarna och upplever att materialet kommer bli för instabilt när det är viktigt att få så låg vikt i talspolen som möjligt.
Nomex materialet jag använde krympte olyckligtvis redan vi 130 grader c.
Talspolen ska användas till ett projekt att bygga ett nytt element från grunden. Scratchbygge.
Svante skrev:Ibland har man en aluminiumbobin, men den har då en slits i konens rörelseriktning så att aluminiet inte verkar som en korsluten sekundärlindning. Jag vet inte hur långa kolfibrerna är, men om de skulle gå runt bibinen ett helt varv och komma i kontakt med sig själv så skulle det kunna börja glöda. Kol har ju en sådär halvbra ledningsförmåga och kanske är det obra.
Ajdå glöda det är ju inget som är lämpligt i en talspole
Kanske undvika att använda just kolfiber i en hel cirkel innanför något magnetfält!?
JM skrev:Pratade med Peter S för så där 25 år sedan om någon som lindade spolar till pickuper o ngn annan som lindade spolar till mikrofoner.
Så Peter S kan ha lite info som möjligen kan hjälpa.
JM
Det skulle vara uppskattat att få kontakt med honom
Fjonkalicious skrev:Vi har ju svarat på dina frågor, men du har inte angivit vad du vill uppnå? Vad är målsättningen med projektet?
Tackar för svaren
Jag ska få fram en talspole som är lite oklart än så länge när det gäller exakta specifikationer därav så skapar jag mig en egen tillverkning för att enkelt själv kunna styra allt till mitt kommande prototypelement som jag bygger från Scratch.
Jag har en ide på ett element och vill se om jag kan få den till att fungera.
Tiden får utvisa om det sedan bär eller brister.
darkg skrev:Kolfiber leder kanske värme onödigt dåligt?
Är lite osäker på vad själva fibrerna har som värmeledningsförmåga men själva laminerings materialet (hög temperatur epoxi eller lack) fungerar som en sorts isolering så låga mängder med överskott är det som gäller!
inga indränkta laminat alltså.
DQ-20 skrev:Antero skrev:Har lyckats få fram ett par test talspolar och söker nu andra mycket bättre material till talspole form/bobbin.
Kan du definiera vad du menar med "bättre"?
/DQ-20
Att materialet håller sig formstabilt i ökad temperatur och har bättre mekaniska egenskaper med låg vikt.
Även själva lacken ska också testas med en/olika sorters hög temperatur 2k epoxy som jag hoppas blir enklare att applicera och man slipper en 8 timmars väntan på att lacken ska härda i 100 grader i ugn
MVH Matti