Thiele-small och ekvationerna

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bongo

Thiele-small och ekvationerna

Inläggav Bongo » 2015-11-11 11:56

Hej
Jag har som långsiktigt projekt att lära mig det här med högtalare en gång för alla. Därför är jag nu på jakt efter referenslitteratur eller hänvisningar (eller helt enkelt inlägg här i tråden :) ) där
man kan hitta dom vanligaste ekvationerna och goda förklaringar till dessa för hur man räknar ut högtalarlådor. Det finns en uppsjö beräkningssidor och beräkningsprogram på
internet, men jag har ännu inte hittat någon riktigt bra källa som förklarar beräkningarna. Kurslitteratur inom området är mycket välkommet. Jag har läst till civilingenjör i
Teknisk fysik och elektroteknik så det får gärna vara på en tekniskt detaljerad nivå.

//Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Thiele-small och ekvationerna

Inläggav Nattlorden » 2015-11-11 12:05

Vill du gå tillbaka till källan, så kan dessa artiklarna av Small i JAES vara intressanta att leta reda på:
Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-11-11 12:25

Jag har artiklarna samlade i en antologi hemma, som jag försökt skänka i bort i bortskänkestråden, men misslyckats. Något för dig, Bongo?

Se viewtopic.php?p=1208706#p1208706
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-11 12:35

PerStromgren skrev:Jag har artiklarna samlade i en antologi hemma, som jag försökt skänka i bort i bortskänkestråden, men misslyckats. Något för dig, Bongo?

(Oj, det har jag missat! Men om Bongo inte är instresserad, så är jag... om jag kan hitta på något att byta mot...)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

JM

Inläggav JM » 2015-11-11 13:27

Bild

Här gör Beranek en syntes mellan sin generella ansats och Thiele and Small.
http://www.amazon.com/Acoustics-Transdu ... 0123914213
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-11-11 14:54

Bongo skrev:Hej
Jag har som långsiktigt projekt att lära mig det här med högtalare en gång för alla. Därför är jag nu på jakt efter referenslitteratur eller hänvisningar (eller helt enkelt inlägg här i tråden :) ) där
man kan hitta dom vanligaste ekvationerna och goda förklaringar till dessa för hur man räknar ut högtalarlådor. Det finns en uppsjö beräkningssidor och beräkningsprogram på
internet, men jag har ännu inte hittat någon riktigt bra källa som förklarar beräkningarna. Kurslitteratur inom området är mycket välkommet. Jag har läst till civilingenjör i
Teknisk fysik och elektroteknik så det får gärna vara på en tekniskt detaljerad nivå.

//Håkan

Här har du en härledning av basreflexlådans överföringsfunktion:
Bild
:mrgreen: :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2015-11-11 15:06

Om du vill ha mer djupgående analyser och synteser så vill jag rekommendera J.E. Bensons " Theory and Design of Loudspeaker Enclosures". Benson publicerade sin skrift 1969 i Proceedings I:R:E:E: Australien där han bodde och var verksam. Han och Thiele hade ett när samarbete. Publikationen finns idag utgiven som bok med ISBN-13: 978-0790610931 eller ISBN-10: 0790610930

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-11-11 23:07

Svante skrev:Här har du en härledning av basreflexlådans överföringsfunktion:
[ Bild ]

Rena grekiskan!
:)

Bongo, är du säker på att du vill lära dig det där? Jag tror att du blir lyckligare och kommer snabbare fram om du lär dig ett bra simuleringsprogram och hur man mäter på en högtalare, istället.

Själv har jag utvecklat en tredje metod som bygger på mer oprövade metoder; jag utgår från en tänkt placering, funktion och utseende. Sedan scannar jag nätet för att hitta inspiration från andras konstruktioner, såväl kommersiella som DIY-projekt. Sedan ägnar jag några år och skissblock åt att rita upp alla tänkbara och otänkbara skapelser för att slutligen testa några prototyper innan jag bygger den slutliga högtalaren. Elfsberg sammanfattade det på pricken i en av mina "spåntrådar":
"Jag älskar hur extremt ovetenskapligt detta bygge är". :)

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2015-11-12 12:14

Tack för tipsen! Dom där artiklarna hade varit intressant men det känns lite övermäktigt att sätta sig in i den typen av litteratur. Då föredrar jag mer åt kurslitteraturshållet. Svantes härledning såg ju intressant ut, många parametrar blir det men det ska väl inte vara omöjligt att förstå sig på bara man sätter sig ner med det :-)

Jag vill väldigt gärna lära mig både hur man mäter och simulerar högtalare men också framförallt varför och vad man mäter och simulerar. Det känns så mycket bättre när man inte bara kan använda verktygen utan dessutom förstår vad dom gör. Som en föreläsare en gång sade på universitetet gällande datorer:

Dom allra flesta kan använda en dator, men bara en liten del av alla användare kan programmera (c++, java osv.). Av alla som programmerar så är det bara en liten del som förstår hur programmen fungerar inne i datorn (assembler, mikroprogrammering.). Av alla som förstår hur programmen fungerar så är det bara en liten del som förstår hur hårdvaran fungerar (ALUer, logiska element osv.) och av alla dom som förstår hur hårdvaran fungerar så är det bara en liten del som förstår hur komponenterna fungerar (transistorteori osv.)

Jag vill gärna tillhöra den där sista kategorin :-)
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-11-12 12:31

Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:Jag har artiklarna samlade i en antologi hemma, som jag försökt skänka i bort i bortskänkestråden, men misslyckats. Något för dig, Bongo?

(Oj, det har jag missat! Men om Bongo inte är instresserad, så är jag... om jag kan hitta på något att byta mot...)

Bongo duckade, böckerna är dina! Hör av dig, så fixar vi.
... tycker jag!

Per

Återgå till Teknikforum