Nja, sakta i backarna nu. För att reda ut saker och ting.
Vad det gäller elektrostater så gäller följande.
Istället för att behöva ett kabinett som alltid har resonanser
och eget ljud behöver elektrostatpanelen inget kabinett som färgar ljudet , den fungerar som en dipol och har den minsta färgningen av ljudet därav det luftiga ljudet.
Hela ytan på högtalaren återger samma frekvenser från basens delning till ca 22000 Hz och behöver inget delningsfilter som skapar fasfel och begränsar dynamik. Dessutom har den en enastående homogenitet.
Ljud karaktären är densamma genom hela registret. Panelen hanterar, i och med att det inte behövs andra element som aldrig kan matchas perfekt,hela registret utan svackor.
Hela panelens yta används till att återge en ton, dvs att ytan är ca 300 ggr större än vad en domediskant är och rörelsen blir en 300 del av vad domen måste röra sig , och förhållandet
mellan distorsion och rörelselängd är proportionell .
Med andra ord är distorsionen från en elektrostat en bråkdel av en domediskant.
När det gäller senare ML högtalare så gäller även att:
Panelen som är kurvformad sprider ca +- 16 grader horisontellt och 0 grader vertikalt. Detta innebär att man slipper helt och hållet golv och takreflexer från högtalaren och att det är mycket mindre känsligt att placera nära en sidovägg än vad konventionella högtalare är . Det innebär att du kommer att få rakare frekvensgång vid lyssningspositionen än med vanliga högtalare.
När det gäller transientegenskaper är Martin Logan enastående. Membranet väger en bråkdel av vad vanliga elements koner väger och detta påverkar transient egenskaperna och detaljupplösningen.
Martin Logans teknik innebär att du kan spela lika starkt som en vanlig dynamisk högtalare kan. Den spelar rock lika bra som klassisk musik.
Martin Logan låter bättre i små rum än vanliga högtalare gör.
Så ligger det till. Lyssna med riktigt bra elektronik bakom och jag lovar att du är "fast".
