Skärma mellan slutsteg och Oppo.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Ribl

Skärma mellan slutsteg och Oppo.

Inläggav Ribl » 2015-12-10 10:25

Håller på att bygga Diy-subbasar som ska drivas med ett T-amp 2400, när jag läser i instruktionshäftet för slutsteget så står det att man ska se upp med magnetfältet runt detta.
Kan inte placera slutsteget så långt ifrån min Oppo 105 som agerar signalkälla/ försteg så frågan lyder: Ska jag försöka skärma av mellan slutsteg och Oppo och isåfall med vad?
Om jag nu ska skärma ska jag se till att skärmen även skärmar av mitt Nuforcesteg från Oppon eller ska kanske T-ampen skärmas av från både Oppo och Nuforce ?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Re: Skärma mellan slutsteg och Oppo.

Inläggav Elfsberg » 2015-12-10 10:47

Testa först.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-12-10 15:22

Köp en skiva mymetall och böj till en u-form och lägg över din förstärkare, förutsatt att ventileringen inte är uppåt.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-12-10 15:50

Pröva med en bakplåt eller något liknande. På tjock-TV-tiden, hade jag TV:en ovanpå en högtalare med bamse-magnet, -blev väldigt lustiga färgförändringar i bilden. En enkel fix var just en bakplåt som senare byttes mot en mer diskret mjukjärnsplåt inuti högtalaren.

Firma med skärmande material av alla de slag: http://www.jolex.se/ kabelstrumpor, ledande gummipackningar, etc, etc.

Ribl

Inläggav Ribl » 2015-12-10 23:50

Ok, tack för svar då vet jag hur jag ska gå till väga !

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-12-11 23:56

Oppo'n har väl metall låda, men den kanske är full med stora hål.

Måste du ha de två precis på varandra. Har du utrymme så sätt på ett par extra höga fötter på den övre apparaten.

...och lägg inga lågnivå kablar direkt på eller under slutsteget.

...men innan du försöker tänka fram lösningar på ett problem som du kanske aldrig får. Testa så som du skulle vilja ha apparaterna placerade. Brummar det mycke i högtalarna eller inte - ja, det avgör om du behöver vidta åtgärder.

//Michael

Återgå till Teknikforum