UMIK-1 x 2

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

UMIK-1 x 2

Inläggav solhaga » 2015-12-16 12:10

På grund av en felleverans har jag nu två UMIK-1.
Förutom att ge/byta/sälja den ena så är frågan om man kan ha någon mätmässig nytta av två USB-mikrofoner.

Finns det något mätprogram som kan hantera mer än en ingångskälla?
Via en VAC så kan jag få de två ljudströmmarna till en, hur kan jag utnyttja det?
(Här får man anta att ljudströmmarna över USB-1 är tillräckligt synkrona.)

Med AudioTools-appen kan jag med en iPad eller liknande gå runt i rummet med en UMIK samtidigt som kör REW via projektorduken.
Detta kan kanske göras med två instanser av ett mätprogram. (En snabb test visar att det inte går med REW i alla fall. Kan man enkelt komma runt det, dvs köra två JAVA-instanser?)
I båda fallen blir det jag som gör en okulär analys av två mätprograms utdata, men kanske räcker för en kvantativ analys av direktivitet eller rumsnoder.

Har ni några konkreta förslag eller tankar kring detta?
Senast redigerad av solhaga 2021-03-16 19:20, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: UMIK-1 x 2

Inläggav Almen » 2015-12-18 14:22

Svårt att se någon fördel med två mikrofoner - tvärtom blir det väl bara interferenseffekter som kanske ger konstiga resultat?

Jag kan köpa den ena. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: UMIK-1 x 2

Inläggav solhaga » 2015-12-18 18:35

Du är noterad på en fjärdeplats.

Jag ruvar lite till...

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: UMIK-1 x 2

Inläggav solhaga » 2018-11-04 20:41

Ruvat färdigt.
Kom på att jag kan starta två instanser av REW (L och R), och faktiskt välja respektive mikrofon, här visade som UMIK-1 respektive 2- UMIK-1.

Bild
Bild

Givetvis med respektive kalibreringsfil (90 degrees)

Sedan startar jag ett mätning på R, men R väntar på en timing reference som aldrig kommer från R eftersom jag har satt ner nivån samt stängt av R i Windows mixer.
L har också timing reference, men vettigt utstyrd.
När jag sedan startar Ls svep, så triggas både Ls och Rs mätning.

R:
Bild
Bild

L:
Bild


Sedan så sparar Rs mätning och lyfter in den i instans L och för att där sedan göra aritmetik (A+B).

Med min gamla dummkopf, numera hörlurshållare, kan man kanske göra lite intressanta mätningar:

Bild

Ett 3D-utskrivet huvud komplett med ytteröron och inneröron med mikrofonerna placerade vid trumhinnan är ju än intressantare.

Kommer jag då att kunna avgöra om jag skall PEQ:a, dvs kompensera min upplevda överkänslighet runt 3500 Hz (BBC dipp),
eller designa om högtalarna för att bygga bort ett stereosystemfel?

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: UMIK-1 x 2

Inläggav solhaga » 2018-11-04 21:09

Med tekniken ovan har jag summerat L och R av två olika mätningar där en är utan (grön) och en är med en PEQ (gul).

Bild

Vad har jag PEQ:at?


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster