LP skivor låter olika

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
blacklabel

LP skivor låter olika

Inläggav blacklabel » 2016-01-04 12:59

Tjolahopp..

jag har en fundering. På min anläggning, en gammal Technics SL-1900 (AT95 pickis) + en gammal onkyo 2-kanalare och ett par OA5 typ2, låter en del av mina LP skivor katastrof - burkigt, instängt och ej lyssningsbart. Flera skivor låter däremot alldeles utmärkt. Väldigt frustrerande. Any ideas?
Det finns två sorters politiker: de som kan prata strunt över vilket ämne som helst och de som över huvud taget inte behöver något ämne.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: LP skivor låter olika

Inläggav PerStromgren » 2016-01-04 13:42

blacklabel skrev:Tjolahopp..

jag har en fundering. På min anläggning, en gammal Technics SL-1900 (AT95 pickis) + en gammal onkyo 2-kanalare och ett par OA5 typ2, låter en del av mina LP skivor katastrof - burkigt, instängt och ej lyssningsbart. Flera skivor låter däremot alldeles utmärkt. Väldigt frustrerande. Any ideas?

Kan vi få några titlar av respektive typ?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-01-04 15:02

Allt var inte bättre förr utan det fanns kassa skivor också. Finns det något gemensamt ibland dom som inte låter bra? Beggade? Gamla sönderspelade? Smutsiga? Tunn plast? Samma skivbolag? Pressade i Holland? Etc etc.

/Harryup

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2016-01-04 16:13

Jag har lokaliserat problemet. Det verkar som om MM/MC väljaren är glapp/dålig kontakt eller nåt vajsing. Provade med en polares gamla två kanalare och då fungerade allt utmärkt.
Det finns två sorters politiker: de som kan prata strunt över vilket ämne som helst och de som över huvud taget inte behöver något ämne.

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2016-01-04 17:15

Men visst är det skillnad på olika skivor. Ganska stor skillnad dessutom.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2016-01-05 00:00

I min ungdom köpte jag på mig en massa skivor med varnings texten "Original master recording. Half-speed mastering. Super high definition Vinyl"
En snabb titt i hyllan och där hittade jag
Pink Floyd Med prismat på omslaget
Al Steward Year of the cat
Supertramp Crime of the Century
Carlo Curley goes digital
The Bee Gees Music. The digital concept. The highest quality audio recording. Signal nois 90 db. Dynamic range 90 db unweighted
Diahann Carroll Digital maser disc.
Ska ha ett tiotal andra ex i min skivhylla.
Tänk om alla företag som ger ut vinyler kunde lägga av och överlåta kopior till ett företag med en entusiastisk panel som tillsammans kunde komma överens om hur en vinyl ska låta och därefter pressar upp halvfarts graverade vinyler till oss som vill ha bra ljud.
Tyckte att dessa skivor lät bra för en massa år sedan. Det var på den tiden nålen accelerade så snabbt att om nålen fortsatt accelerera med samma kraft skulle det ta ca 4 minuter innan nålen landade på månen vid 20 000 Hz " om man får tro experterna?"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-05 00:48

Helmut skrev: Tyckte att dessa skivor lät bra för en massa år sedan. Det var på den tiden nålen accelerade så snabbt att om nålen fortsatt accelerera med samma kraft skulle det ta ca 4 minuter innan nålen landade på månen vid 20 000 Hz " om man får tro experterna?"

Det där kan man ju inte låta bli att räkna på. Vid 20 kHz är tvärhastigheten max 4 cm/s och begränsas av att spårets krökning inte får vara tvärare än nålens radie.

v=0,04 * sinwt => acceleratione blir dv/dt=0,04*w*cos wt. accelerationen är alltså 0,04*2*pi*20000=5027 m/s². Helvitte, det var ju mycket.

Nå, till månen är sträckan s=384 400 000 m

s=a*t²/2 => t=sqrt(2*s/a)=sqrt(2*384 400 000 /5027)=391 s eller 6,5 minuter.

Man kan räkna ut sluthastigheten också, eftersom v=a*t=5027*391=1,97 Mm /s eller 0,6 % av ljushastigheten. Man behöver inte räkna relativistiskt iaf men ganska fort är det. Det kanske är så alla kratrar på månytan har kommit till, det är nålar som har slitit sig från illa underhållna skivspelare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-01-05 09:58

Svante skrev:Man kan räkna ut sluthastigheten också, eftersom v=a*t=5027*391=1,97 Mm /s eller 0,6 % av ljushastigheten. Man behöver inte räkna relativistiskt iaf men ganska fort är det. Det kanske är så alla kratrar på månytan har kommit till, det är nålar som har slitit sig från illa underhållna skivspelare.

:D :D :D
... tycker jag!

Per

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-01-06 15:33

Är avståndet till månen före eller efter att forskare kom på att jordens omkrets var felmätt ?
Nu diffade det enbart 5 cm om jag minns rätt, men ändå :wink:
Personligen tror jag omkretsen fluktuerar lite, men men... en annan tråd i en annan del av galaxen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-01-06 15:52

Svante skrev:Nå, till månen är sträckan s=384 400 000 m

Varierar inte detta? När vi hade sk blodmåne (månen helt röd) så syntes den extra stor beroende på kortare avstånd. Eller?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-01-06 15:58

Sägs variera mellan 363 000 och 406 000 km så 384 500 km torde vara ett medelvärde

Källa: rymdforum.nu

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-06 22:52

Alfacruizer skrev:Är avståndet till månen före eller efter att forskare kom på att jordens omkrets var felmätt ?

Det där kämpar jag med dagligen med mina elever. "Det finns ingenting som är exakt i fysiken utom definitioner" brukar jag säga. Givetvis är avståndet felmätt. Eller snarare, givetvis är varje mätning behäftad med ett fel. Är man noga kan man tala om hur stort felet som störst är, eller inom vilka gränser avståndet varierar.

Här handlade det dock om en överslagsberäkning. Sådana handlar om ungefär vilken tiopotens ett visst resultat ligger inom. Man höftar allt efter bästa förmåga och kommer fram till om något är rimligt eller inte. Typ "Men snälla rara, ditt svar skulle innebära att man kunde pressa 10^8 liter vatten i sekunden genom ett sugrör". Vilket av den överslagsberäknande eleven bemöts med "Och?".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-06 22:53

Bill50x skrev:
Svante skrev:Nå, till månen är sträckan s=384 400 000 m

Varierar inte detta? När vi hade sk blodmåne (månen helt röd) så syntes den extra stor beroende på kortare avstånd. Eller?

/ B

Siffran kommmer från Wikipedia.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-06 22:55

Jag är fö mer förvånad över att ingen klagar på min förklaring till uppkomsten av kratrar på månen. Där kan man tala om att göra grova fel. :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-01-07 09:48

Svante skrev:Jag är fö mer förvånad över att ingen klagar på min förklaring till uppkomsten av kratrar på månen. Där kan man tala om att göra grova fel. :D

Fel? Jag ser inga fel. :roll:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-01-07 17:47

Svante skrev:Jag är fö mer förvånad över att ingen klagar på min förklaring till uppkomsten av kratrar på månen. Där kan man tala om att göra grova fel. :D

Ypperligt rationell förklaring. Varför skulle nån klaga??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-01-07 18:19

Kan du bevisa att du inte har rätt?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
p1plarson

Inläggav p1plarson » 2016-03-01 15:21

är det inte så att cd:n ersatt lp:n på grund av bristen på nålar här nere???

fridens liljer...
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2016-03-01 15:28

p1plarson skrev:är det inte så att cd:n ersatt lp:n på grund av bristen på nålar här nere???

fridens liljer...

Nere på månen - eller?
/Patrik
Scientia Potentia Est

Återgå till Teknikforum