Dolby B expandering digitalt i datorn??

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Dolby B expandering digitalt i datorn??

Inläggav n3mmr » 2005-05-10 14:31

Jag har tänkt transferera ett antal band inspelade med Dolby B till digital
form. Eftersom den Dolby B-enhet jag har haft tillgänglig är trasig så började jag fundera på om man kunde göra Dolby-B-expandering digitalt som en processning av en ljudfil?

Nån som vet nåt alls om detta?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2005-05-10 15:19

Jag skulle knappast tro att det finns något sådant program. Varför skulle det finnas något sådant? Det blir billigare att köpa ett nytt kassett deck eller titta i någon sopcontainer för folk slänger så mycket nu för tiden.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2005-05-10 16:30

Nagrania skrev:Jag skulle knappast tro att det finns något sådant program. Varför skulle det finnas något sådant? Det blir billigare att köpa ett nytt kassett deck eller titta i någon sopcontainer för folk slänger så mycket nu för tiden.



Varför: jo för att alltmedan Dolby-B-enheter kan fås att bli ganska bra i princip, så kan inte perfekt reciprocitet uppnås i analoga realtidsimplementationer. Men i digitala implementationer borde man kunna det. Även om komprimeringen görs analogt.

Å det gällde reel-to-reel, inte kassetter. Kvaliteten är på vissa ganska bra, så varför köra med skit?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 2005-04-20

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-05-10 16:34

Skit är gratis och finns alltid till hands där bak :wink:

Användarvisningsbild
Audix
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 2003-07-01
Ort: Göteborg

Inläggav Audix » 2005-05-10 17:55

Har du många band?

Jag lånade en jättefin bandspelare av Dr T när jag läste in mina. Är det några få kan jag kanske fixa det åt dig, eller så får du ta dig till Göteborg och hälsa på honom.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2005-05-10 18:11

Audix skrev:Har du många band?

Jag lånade en jättefin bandspelare av Dr T när jag läste in mina. Är det några få kan jag kanske fixa det åt dig, eller så får du ta dig till Göteborg och hälsa på honom.


Mjae, jag ville nog gärna få igång min Akai GX 630-SS fyrkanalare...

Vad var det för bandspelare Dr T hade?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2005-05-10 18:13

Tekko_Tubeamp skrev:Skit är gratis och finns alltid till hands där bak :wink:


Fortsätt med det, du! Ha det skönt!

:-|
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-05-10 18:34

Kanske finns, men det kräver absolut nivåkalibrering. Annars blir kompensationen fel.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34941
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2005-05-10 18:38

m3mmr,

Är inte det enklast och roligast att helt sonika kobnstruera och bygga en Dolby B-enhet? :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2005-05-10 19:08

Morello skrev:m3mmr,

Är inte det enklast och roligast att helt sonika kobnstruera och bygga en Dolby B-enhet? :D


Tja, det kan man ju göra: fast att konstruera.... Dolby Labs har aldrig publicerat bra nog data för att konstruera. Fast. Jag har kretsarna som brukade användas för något decennium sen i kompaktare kassettspelare, alltså LM1011 eller vad dom hette i ett par ex, och dom kan man väl koppla ihop till nåt, men kunde man digitalt blev det troligen bättre resultat. Måste man så måste man, förstås.
Åså har jag ritningar till Teacs enhet, och Akais, och de FETar som skulle användas, så en kopia av dom kan väl åstadkommas, med förbättrade förstärkningselement.

Svante skrev:Kanske finns, men det kräver absolut nivåkalibrering. Annars blir kompensationen fel.


Å vad tror du krävs med en analog Dolby-B-expander??? Rätt gissat: ganska noga nivåkalibrering! :D

Banden (alltså RULLband! Inte kassetter!) har Dolby-nivå inspelad på varje spår, så kalibrering går att göra.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2005-05-10 19:28

Jag förstår inte vad problemet är för kassettbandare är så pass bra idag att det inte borde vara något problem med Dolby nivåer vare sig det gäller B eller C. Jag har tre kassettdeck och alla är kompatibla med varandra. Jag har f.ö. också alla typer av Dolby NR från A till SR varav tre stycken kassettdeck + en lös B-Dolby från Advent. Toleransen för Dolby typ A & B ligger på +/- 2dB.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2005-05-10 19:33

Nagrania skrev:Jag förstår inte vad problemet är för kassettbandare är så pass bra idag att det inte borde vara något problem med Dolby nivåer vare sig det gäller B eller C. Jag har tre kassettdeck och alla är kompatibla med varandra. Jag har f.ö. också alla typer av Dolby NR från A till SR varav tre stycken kassettdeck + en lös B-Dolby från Advent. Toleransen för Dolby typ A & B ligger på +/- 2dB.


Bortsett från att jag har rullband, och en 4kanalspelare utan Dolby..

Säljer du Advent-Dolbyn?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-05-10 20:21

n3mmr skrev:alltså RULLband!


Ah... Det missade jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2005-05-11 18:18

Att man har Dolby kalibreringston på rullband beror på att man har vissa möjligheter att kalibrera externa Dolby aggregat och samtidigt så är det så att man faktiskt kör med olika magnetiseringsnivå av banden i europa contra USA.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2005-05-11 20:21

Nagrania skrev:Att man har Dolby kalibreringston på rullband beror på att man har vissa möjligheter att kalibrera externa Dolby aggregat och samtidigt så är det så att man faktiskt kör med olika magnetiseringsnivå av banden i europa contra USA.


Njae, att dom finns med på Barclay-Crocker-producerade band beror på att
dom kom dit medan man enkodade kopieringsmastern. Sen var det enklast att
låta dom vara kvar. Dom är på den nivå som deras dolbyenkoder faktiskt ansåg vara dolbynivå just för det bandet just då, med lite bättre noggrannhet än att bara tro på 320 nWb/m, som skall vara nominell dolbynivå på rullband vid 19 cm/s. På andras band har jag aldrig hittat några såna toner.

En extern dolby-b-enhet måste kunna kalibreras, så antingen får man ha ett speciellt Dolby-kalibreringsband eller också måste det följa med en verklig kalibreringston på varje enkodat band. Det senaste blir ju bäst, men annars får man ha ett särskilt referensband.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2005-05-11 23:36

Den nominella Dolby nivån är inte 320nWb för rullband. Jag utgår ifrån att dina Dolby kodadeband är av lp-typ och i så fall är inte Dolby nivån 320nWb. Dolby Lab rekommenderar 200nWb för rullband och kassetter. Jag vill minnas att man t.o.m. sade 185nWb. Jag gjorde en heldel mastrar under flera år för ett stort kopieringsföretag på 70-talet och då har jag för mig att vi höjde den nominella Dolby nivån till 250nWb. Den här tonen som som låg före program var en nivå och identifieringston men den brukade man klippa bort före kopieringen. Sedan när Dolby C lanserades gjorde man försök med snabbkopiering av sådana band men det blev inte speciellt lyckat och därför har man knappast kunnat köpa några C-kodade kassetter.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2005-05-12 07:18

Nagrania skrev:Den nominella Dolby nivån är inte 320nWb för rullband. Jag utgår ifrån att dina Dolby kodadeband är av lp-typ och i så fall är inte Dolby nivån 320nWb. Dolby Lab rekommenderar 200nWb för rullband och kassetter. Jag vill minnas att man t.o.m. sade 185nWb. Jag gjorde en heldel mastrar under flera år för ett stort kopieringsföretag på 70-talet och då har jag för mig att vi höjde den nominella Dolby nivån till 250nWb. Den här tonen som som låg före program var en nivå och identifieringston men den brukade man klippa bort före kopieringen. Sedan när Dolby C lanserades gjorde man försök med snabbkopiering av sådana band men det blev inte speciellt lyckat och därför har man knappast kunnat köpa några C-kodade kassetter.



Du har rätt, 320nWb/m var det INTE!! Jag blandade ihop saker, eller vad det nu var. 185 nWb/m var det, 200 för kassetter.

Faktum är att jag hittade en del papper från Dolby Labs för ett par minuter sen: jag skrev och frågade på 80talet nån gång.

Man säger bestämt att Reference Fluxivity (som alltså ska ge precis full-insats av Dolbysystemet) skall vara 185 nWb/m för rullband, 200 nWb/m för kassetter.

Jag skulle bli mycket förvånad om man REKOMMENDERADE en nivå??? Den måste väl vara en fix standard? Annars funkar inte dekodern som avsett.

Att ändra den efter hand måste vara förkastligt......

Klippa bort, jo det var nog det momentet B-C bara tog bort. Men det sas vara dolbynivån. Det stämmer bra, den ligger på 185 nWb/m +- 10%.
Men, det återstår att verifiera om det var den verkliga nivån för just inspelningen i fråga, eller om den bara tillkom av andra skäl, utan relation till Dolbyns inställning.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2005-05-12 11:57

Vårt experimenterande försegick för över trettioår sedan och en del kan ju vara glömt men det var ett jäkla strul innan vi fick det att fungera. Skillnaden mellan 185 & 200nWb är ju inte mer än 0,7dB och skillnaden mellan 200 & 250nWb är 1,94dB och Dolby föreskriver inom 2dB. Jag kan berätta lite om när jag hörde Dolby B för första gången...det var i Norge 1972. Dolby var där och spelade upp ett 15":s masterband som vi kunde jämföra mot ett kassettband uppspelat på en kassettbandspelare från en preserie från H-K. Jag har också för mig att kassetten var inspelad på CrO band som då också var en nyhet från Memorex. Jag själv som aldrig riktigt gillade kassettband köpte min första kassettbandare 1992. Det tråkiga med B & C Dolby är ju att man inte har någon reduktion i basen men många uppfattade att det blev bättre ljud t.o.m. utan B Dolby eftersom diskanten ökade.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2005-05-12 12:45

Nagrania skrev:Vårt experimenterande försegick för över trettioår sedan och en del kan ju vara glömt men det var ett jäkla strul innan vi fick det att fungera. Skillnaden mellan 185 & 200nWb är ju inte mer än 0,7dB och skillnaden mellan 200 & 250nWb är 1,94dB och Dolby föreskriver inom 2dB.



Jo, det ska kanske kommas ihåg.

Jag hittade mer info från Dolby i mina högar. Dom måtte trott jag var nån riktigt viktig person... :-)
Eventuellt kan det vara tillräckligt för att designa en digital dekoder... :-)
Nån som vill hjälpa till?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster