Skärmade/Skyddade delar, viktigt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alikzus

Skärmade/Skyddade delar, viktigt?

Inläggav Alikzus » 2005-05-10 19:15

Hur viktigt är det egentligen att de olika delarna i en spelare, förstärkare eller dylikt är skärmade från varandra?

Funderade nämligen på det då jag läste om denna pjäs - Denon PMA-2000IV

Konstruktion
En sak som Denon bekräftade under utvecklingen av S1-serien var hur de olika delarna i en förstärkare påverkar varandra. Invändigt är PMA-2000 IV därför uppdelad i sex separata delar. Effektdelen har två, en för varje kanal. Dessa är avskilda från resten av förstärkaren av tjocka plåtar, som förhindrar att den kraftiga signalen stör den känsliga linjedelen. Även strömförsörjningen är välgjord och skyddad så att den inte påverkar ljudsignalen. Nätdelen är tvådelad, men de två delarna används inte en och en (för varje kanal) utan arbetar parallellt och är placerade så att all strålning tar ut varandra.
- Hämtat från http://www.hifiklubben.se

Spelar allt detta egentligen så stor roll på ljudkvaliteten i slutändan eller låter det bara bra rent försäljningsmässigt?

\\Joel [Alikzus]
Senast redigerad av Alikzus 2005-05-10 20:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Skärmade/Skyddade delar, viktigt?

Inläggav n3mmr » 2005-05-10 19:24

Alikzus skrev:Hur viktigt är det egentligen att de olika delarna i en spelare, förstärkare eller dylikt är skärmade från varandra?

Konstruktion
En sak som Denon bekräftade under utvecklingen av S1-serien var hur de olika delarna i en förstärkare påverkar varandra. Invändigt är PMA-2000 IV därför uppdelad i sex separata delar. Effektdelen har två, en för varje kanal. Dessa är avskilda från resten av förstärkaren av tjocka plåtar, som förhindrar att den kraftiga signalen stör den känsliga linjedelen. Även strömförsörjningen är välgjord och skyddad så att den inte påverkar ljudsignalen. Nätdelen är tvådelad, men de två delarna används inte en och en (för varje kanal) utan arbetar parallellt och är placerade så att all strålning tar ut varandra.

Spelar allt detta egentligen så stor roll på ljudkvaliteten i slutändan eller låter det bara bra rent försäljningsmässigt?

\\Joel [Alikzus][/i]

Ju mer isolerade från varandra en apparats delar är, desto enklare blir den att konstruera, eftersom man kan ta "en bit i taget".

I övrigt är det en mätteknisk, dvs upplevelsemässig, fråga.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
soderberg

Re: Skärmade/Skyddade delar, viktigt?

Inläggav soderberg » 2005-05-11 10:24

Alikzus skrev:Hur viktigt är det egentligen att de olika delarna i en spelare, förstärkare eller dylikt är skärmade från varandra?

Konstruktion

\\Joel [Alikzus]

Ja, jo både och. Ingångsteget i en tuner t.ex måste vara skärmad och switchade nätaggregat likaledes. Vanliga linjära slutsteg behöver inte vara det, däremot så drar de mycket ström så routningen av strömförsörjningen är viktig.
Generell skärmning mot RFI/EMI i audioapparater däremot är direkt löjligt, det är alldeles för många smitvägar för strålning att komma både in och ut ur apparater, kontakter mm. Titta lite närmre på en spektrumanalysator eller nätverksanalysator nästa gång du ser en. Notera den stora mängden bultar, elektriskt ledande tätningslister, kontakter som ska dras med ett givet moment med en specialnyckel m.m. m.m. Finns inga audioprodukter som ser ut så med möjligt undantag för s.k. digitala förstärkare, men det faller under switchande nätdelar iallafall.

Texten du saxat är däremot bara reklamblaj, precis som alla andra "product briefs" (vad nu det kan heta på svenska), den betyder inget ur teknisk synpunkt.
Det finns ingen utvecklingsavdelning i världen som kan arbeta efter den typen av hittepåspecifikationer.

F.ö anser jag att man som kund i allmänhet kan strunta i apparaternas påstådda tekniska kvaliteer. För det mesta är man inte kompetent nog att bedöma om olika påståenden är sanna och även om man kan klura ut det så är det minst lika svårt att reda ut om det faktiskt spelar någon som helst roll.
Life is hard and then you die.

Återgå till Teknikforum