OK - Jag varnade dig nästan

Detta är kanske inte helt strukturerat men länkar finns till all info

Målet är att få ljudet i hörlurar att låta "not in the head" och detta genom att ljudbilden förblir statiskt placerad i rummet när lyssnaren vrider och vickar på huvudet.
Den metod som jag vill göra lite reklam för baserar sig på Ambisonics, en metod för komplett surround ljud inklusive höjd vars enklaste form för överföring och lagring bara kräver 4 kanaler. Mellan 15 till 60 minuter kan vara tillräcklig tillvänjning.
Ambisonics har 3 olika steg eller processer.
Inspelning och eller kodning via program till
Standardiserat Lagringsformat WXYZ i sin enklaste form:
W = perfekt omni signal, endast Intesnitets information från central punkt i lyssningsfältet .
XYZ = signal i 3 axlar med signal från virtuella 8 de 3 axlarnas riktning.
Avkodning till lyssnings utrustning, avkodningen styrs av data om antal högtalare och deras placering i lyssningsmiljön runt sweetspot, eller special fallet hörlurar.
2 kanals stereo kan föras in i detta system genom att kodas in via 2 virtuella högtalare till en ambisonic ljudström/fil med information och reflexer från ett bra lyssningsrum.
Denna Ambisoniska ljudbild skall behandlas i en VST som roterar ljudbilden runt 3 axlar xyz kontrollerat via OSC, denna rotation skall styras av en sensor som känner av lyssnarens huvudrörelser i 3 dimensioner.
Därefter kodas ljudströmmen om till en binaural signal med hänsyn tagen till lyssnarens HRTF med större eller mindre nogrannhet beroende på kodnings algortim.
Även hörlurarnas lämplighet för binaural lyssning påverkar resultatet, en tids tillvänjning till algoritmer och kodningsmetoder ger bättre resultat om man inte har perfekt matchning till egen HRTF.
HRTF = Head Related Transfer Function.
Kommer information till den som vill bygga själv för att prova eller bara försöka förstå.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ambisonicshttp://www.ambisonic.net/https://en.wikipedia.org/wiki/Ambisonic ... ge_formatsAmbisonic filer att ladda ned:
http://www.ambisonia.com/Lyssna till ambisonics i browser, idag ingen höjd info men det kommer.
http://ambisonic.xyz/Lyssna i Android telefon
https://play.google.com/store/apps/deta ... orer&hl=svHW
Headtracker open source - Denna hårdwara används med sw här för PC och OSX baserade uppselningar eller med AHRS och BT för Ambiexplorer
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1677559https://github.com/ptrbrtz/razor-9dof-a ... e-hardwareSW - Komplett kedja - men andra delkomponenter kan användas ( de flesta alternativ använder ej ambix kanal ordning)
Headtracker + pd plugin för konvertering till OSC signalering
ambiX v0.2.5 – Ambisonic plug-in suite
inkluderar dubbelriktad konverter mellan furse malham .Amb och Ambix
binaural decoder presets:
http://www.matthiaskronlachner.com/?cat=158Ambix kanal order format plugins för Första tredje och femte order och Ambix emphasis
http://www.matthiaskronlachner.com/?p=2015 DAW för windows, OSX samt linux via WINE, VST och OSC kompatibel.
http://www.reaper.fm/index.phphttp://tutorialsforreaper.com/---------------- Läs mera och andra alternativa plugins
Bra start för vidare sökningar
http://www.liquisearch.com/ambisonics/c ... der_formatAmbix filformat för ambisonics b-format
http://iem.kug.ac.at/fileadmin/media/ie ... leflie.pdfSW - olika plugins
Plugins för Ambisonics
plugins använder furse malham kanal order och emphasis.
Wigware
http://www.brucewiggins.co.uk/?page_id=78Tredje order Plugins free + kommersiella och order uppskalnings plugin
http://www.blueripplesound.com/pro-audio-homeBinaural stereo från ambisonics
Sofa HRTF import
http://www.noisemakers.fr/ambi-head/eller
http://www.bek.no/projects/409-atk-reap ... ?locale=enhttp://trondlossius.no/articles/1254-am ... o-downloadLinux baserade program för Ambisonics av Fons Andreasen:
http://kokkinizita.linuxaudio.org/linuxaudio/AVLinux - Komplett linux distribution för Ljud och Video:
http://www.bandshed.net/2016/03/23/avl2016/ http://www.mymusicexchange.us/avlinux/i ... 18fa18646cVST Plugin som kanske kan vara intressant att använda tidigt i VST kedja för att skapa binaural signal:
------
Aaron Heller wrote:
Marc Lavallée, Eric Benjamin, and I put together a Trifield (three speaker
stereo) plugin and demo'ed it a Burning Amp last fall. It is hosted at
https://bitbucket.org/ajheller/trifield/overviewIt is written in Faust so can be compiled for a number of different hosts,
but we provide precompiled VST plugins for Windows and MacOS in the
download folder.
There are also some plots that use Gerzon velocity and energy localization
vectors (rV and rE) to analyze, +/-45 deg stereo vs Trifield vs +/- 30 deg
stereo that shed some light on why "the +/- 30 deg stereo triangle" works
well.
We can also analyze stereo with the loudspeakers at +/- 30 degrees, and see that rE in the center is now 0.87, which is a significant improvement over 0.71 obtained with speakers +/- 45 degrees. In general, with two speaker stereo, for sounds in the center, rE = cos(theta/2), where theta is the angle between the two loudspeakers.
MVH Bo-Erik Sandholm