Sacd-ripping m h a en audio-sacd-spelare och lite elektronik

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Sacd-ripping m h a en audio-sacd-spelare och lite elektronik

Inläggav n3mmr » 2016-05-10 17:42

Det är ju svårt att rippa sacd med en pc och en sacdläsare. Den enda såna läsare som kan detta är bd-läsaren i vissa äldre ps3.

Men om man låter en vanlig sacd-spelare spela av skivan så borde det ju räcka om man kan fånga den lästa signalen i digital form och sen trycka in den i nån lämplig filtyp.

Men hur?

Kan nåt av följande vara möjligt?
1. Multikanal ut via hdmi från en sacdspelare och sen ett ljudkort som kan ta hdmi-ljud in.
2. Ingrepp i spelaren så man kan skicka ut det digitala ljudet på en adat light pipe eller nåt annat medium?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
gonkius
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: E-län

Re: Sacd-ripping m h a en audio-sacd-spelare och lite elektr

Inläggav gonkius » 2016-05-12 22:01

Jag håller faktiskt på med ett sådant projekt, men det har avstannat lite då jag behövde spelaren till lite annat ett tag.

Jag har utgått från en OPPO BDP-83. Den har all skivläsning och avkodning till PCM på ett stort kort. Det är sedan kopplat till ett litet kort som bara hanterar DA-omvandlingen. Min plan är att läsa av I2S-strömarna till DAC:arna på det kortet (CS4382). Då blir alla ljudformat avkodade till PCM och kan rippas: CD, BD, DVD-AUDIO och SACD med allt mellan 2 och 8 kanaler.

Jag byggde en litet kort med några få grindar för att mata de I2S-strömmarna in på en FTDI-FT232H modul (UM232H) (konfigurerad i "245 mode"). Den kopplade jag sedan via USB2 Hi-Speed till en dator som får läsa alla bitströmmar och koda om till tex multikanal-FLAC.

Jag har lyckats läsa korta snuttar av I2S-strömmen, så konceptet funkar. Däremot är jag inte säker att bandbredden räcker till för de värsta ljudformaten utan att de små buffrarna i FTDI-kretsen tar slut. När man läser SACD är samplefrekvensen 88.2kHz. 88.2kHz*2*32*8=45Mbit/s vilket är en tiondel av maxhastigheten på 480Mbit/s som protokollet klarar av, så det borde gå...
Maskinist på Holodeck 2

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Re: Sacd-ripping m h a en audio-sacd-spelare och lite elektr

Inläggav n3mmr » 2016-05-14 21:21

Det där låter JÄÄÄKLIGT intressant!

Var snäll och håll mig informerad, så kan jag i gengäld bisträcka lite saker eller så.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sacd-ripping m h a en audio-sacd-spelare och lite elektr

Inläggav hifikg » 2016-05-14 21:52

Vore kul med en enkel lösning. Jag har 4030, eller nåt, såna CD och ingen avläsare för annat än RedBook, visst är det orättvist?
Sitter nöjd :)

ninecats
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2014-11-07

Re: Sacd-ripping m h a en audio-sacd-spelare och lite elektr

Inläggav ninecats » 2018-07-30 21:38

Jag har hittat ett fenomenalt sätt! Finns ett lite äldre beprövat sätt också, där man kan använda vissa typer av Playsation 3-modeller, men just detta sättet flöt på riktigt bra. Det går att läsa om'et här https://www.computeraudiophile.com/foru ... -its-true/

Man behöver en blurayspelare med ett visst chip (se länken), ett USB-minne och en dator. Sedan lite läsförmåga och mata in de kommandon som krävs och voíla, en helt rippad SACD i ISO-format där all information behålls.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster