Service av Copland CTA 401

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Service av Copland CTA 401

Inläggav BosseS » 2016-05-23 18:10

Mitt rörsteg Copland CTA 401 brann i helgen. Orsaken verkar vara ett trasigt rör, men jag förstår inte hur det kan orsaka så mycket skada. På bilden är R32, R37/R38 och F2 inringade.
https://www.dropbox.com/s/kpvlj8eikecqktj/2016-05-22%2011.10.03.jpg?dl=0

Schema: Stämmer inte riktigt då mitt steg är från mitten av 80-talet medan schemat är gjort 1992.
https://drive.google.com/open?id=0BzKxVP7gn2uTbkV5MXdicWN1REU

Jag tror det hela började med att R32 brann, det brann duktigt som bilden visar, men förstärkaren fungerade fortfarande, tror jag. Var inte inne när det brann utan kände lukten när jag kom in... Därefter tror jag R37/38 brann, båda två samtidigt, och F2. Hur kan det ske?? Kan röret kortsluta nån lindning på trafon så att den ger förhöjd spänning på andra lindningar?? Trafon verkar frisk och ger rätt spänningar.

Efter byte av rör och motstånd verkar steget fungera, men det känns ju lite osäkert, speciellt när man ser baksidan av kortet. Är inte speciellt imponerad över lödningarna här. Detta har nåt sommarbarn presterat! Dessutom verkar det ju gott om moddningar av originaldesignen. Börjar kännas tveksamt. Då kondingar mm är 30 år gamla kanske det är bäst att pensionera häcken? Tycker den börjar bli effektsvag, börjar dista ganska snabbt. Eller vet någon om man kan köpa ett nytt kretskort?
https://www.dropbox.com/s/cvtawdbd2lx5vfl/2016-05-22%2013.13.47.jpg?dl=0

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav Perfector » 2016-05-23 18:17

eftersom du verkar kunnig i lödning kanske du skulle köpa in nya komponenter och byta en i taget tills alla är bytta.
Det skulle ju garantera funktionen i många år till.
Läsa av alla värden och beställa nytt så kan du börja.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav Flint » 2016-05-24 12:06

Nej, lämna steget till en kompetent reparatör som vet vad som kan hända vid en sån där "katastrof". Det finns ett antal punkter som bör kollas innan man släpper ifrån sig maskinen. Alla slutrören bör bytas ut och kanske även smårören. Bättre att göra rätt på en gång än att hatta hit och dit med nödlösningar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav Perfector » 2016-05-24 16:30

Varför inte?
Om man byter komponent för komponent så kan det knappast bli fel.
Dessutom handlött som jag anser vara bättre än maskinlödning i alla väder.
Jag flyttade alla komponenter på en Inertia 1230 som hade ett sprucket pertinaxkort till ett glasfiberkort och det funkade alldeles utmärkt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav Morello » 2016-05-24 21:29

Gör som Flint säger! :D (Han har nämligen rätt och Perfectors råd är direkt olämpligt)


Rörapparater med flera hundra volts matning skall man absolut inte pilla med om man är osäker!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav Perfector » 2016-05-24 21:38

Morello skrev:Gör som Flint säger! :D (Han har nämligen rätt och Perfectors råd är direkt olämpligt)


Rörapparater med flera hundra volts matning skall man absolut inte pilla med om man är osäker!

Man kan ladda ur en rörmoj helt säkert och sedan i lugn och ro byta komponenter.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav BosseS » 2016-05-24 21:53

Tack för omtanken. Jag har reparerat hemelektronik sedan 70-talet (dock inte påläst på rörteknik) så jag har redan fått min beskärda del av pirr i fingertopparna.
Har ni fler insiktsfulla kommentarer kring vad som hände här så vore jag tacksam, vad som ev mer behöver kontrolleras/bytas? Varför skulle småsignalrören behöva bytas och hur kan jag kontrollera det? Ja hur man funktionskontrollerar ett rörsteg i allmänhet utöver kontroll av de spänningar som finns angivna, kända problem etc.

Som rubriken antyder men som jag sedan glömde så är service hos en kunnig rörtekniker även det ett alternativ om någon har tips i Värmland med omnejd.

Det *verkar* hur som helst fungera bra nu, dock effektsvag om jag inte inbillar mig.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav Perfector » 2016-05-24 22:02

Rör har en given livslängd oavsett hur mycket du använder dom, i alla fall om det jag fick lära mig på 70-talet gäller fortfarande.
Ska du ge den nytt liv så är i alla fall min rekommendation att byta rubb och stubb.
Då blir den ju som ny och borde hålla lika länge till som den är gammal idag.
Men du bestämmer hur ny du vill få den.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav Flint » 2016-05-24 22:12

BosseS skrev:Tack för omtanken. Jag har reparerat hemelektronik sedan 70-talet (dock inte påläst på rörteknik) så jag har redan fått min beskärda del av pirr i fingertopparna.
Har ni fler insiktsfulla kommentarer kring vad som hände här så vore jag tacksam, vad som ev mer behöver kontrolleras/bytas? Varför skulle småsignalrören behöva bytas och hur kan jag kontrollera det? Ja hur man funktionskontrollerar ett rörsteg i allmänhet utöver kontroll av de spänningar som finns angivna, kända problem etc.

Som rubriken antyder men som jag sedan glömde så är service hos en kunnig rörtekniker även det ett alternativ om någon har tips i Värmland med omnejd.

Det *verkar* hur som helst fungera bra nu, dock effektsvag om jag inte inbillar mig.

Som du själv är inne på, troligen fick du av någon anledning ett genombrott i V6 (kanske p.g.a. ålder eller en mekanisk smäll?) varvid R32 brann av. Detta ledde troligen till att katoden hamnade på för hög spänning gentemot glödtråden varvid ett nytt genomslag uppstod nu mellan katod och glödtråd varvid också motstånden mellan glödtråd och jord brann av. Bara en teori men inte helt ogrundad. R32 som både biastrimreferens och "säkring" är för övrigt en mycket bra idé. Jag har använt den principen på gitarrförstärkare. Däremot har jag aldrig varit med om att både det motståndet och de två motstånden mellan glödtråd och jord har brunnit av så där lyckades du med något nytt. :)

Med R32 knäckt fungerar den kanalen ändå men med bara ett slutrör igång. Så kan du ha kört ett tag vilket skulle förklara den något lägre effekten du nämner.

Användarvisningsbild
Kaha
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-02-15

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav Kaha » 2016-05-27 16:37

Det är en riktig gammal version av CTA 401:an du har.
Jag skulle vilja datera den till runt 1990.
Den är säkert ihoplödd av Lasse själv på hans vind i Åryd (Coplands första "fabrik" i Sverige)

Vad jag vet finns det inget schema publiserat på denna version (jag har frågat)
Det som finns är för en senare version, med en annan nätdel, ingen auto-bias oc relästyrda ingångar.

Som Flint skriver så är R32 också en säkring och det är meningen att den skall kunna gå sönder
(På senare 401:or så monterades de 1 cm över kretskortet för att slippa fula märken på kretskortet när de "brann". På de sista versionerna satt de dessutom på lödstöd, så att de gick att byta utan att behöva lyfta ut kortet)

Det är inte helt omöjligt att Copland skulle kunna ha kvar kort i sina gömmor, hör med dem.

Jag tycker absolut att det bör löna sig att reparera steget. Det finns många äldre (och sämre) rörförstärkare därute.

Har du det gamla locket på förstärkaren, det med ett hålgaller enbart på ovansidan?
I så fall kan nog stärkaren gå lite varm. Copland bytte till ett lock med bättre ventilation.
Om det var min stärkare så skulle jag ta upp lite mer ventilation om det är det gamla locket.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav Flint » 2016-05-27 17:21

Instämmer. Förstärkaren är värd att repareras upp. Jag äger ett par utgångstransformatorer från den och dom är jag mycket nöjd med. Det var dom jag jämförde mot Dynaco Mk3:s utg.trafo i en annan tråd nyss. Coplandtrafona är bättre både mät- och ljudmässigt.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav BosseS » 2016-05-29 18:20

Tack för informationen. Hittade en gammal notering om att förstärkaren inköptes så sent som i Aug 1991 på Ljudbutiken. Trodde den var tidigare än så. Så den är kanske lite halvgammal. Den har reläer på ingångarna, om det nu betyder gammal eller mindre gammal? Den har i alla fall ingen autobias. Locket ser ut så här:
Bild
En rad med hålflänsar längst upp. Borde det var mer? Bottenlådan har också lite hålflänsar runt om kortet. Har noterat att den blir rejält varm, inte läge att ställa något apparat ovanpå.

Sitter och går igenom kortet, mäter upp komponenter etc för att se om något mer behöver bytas. Lär återkomma i frågan. Hittade en sak som jag inte förstår. Värdet på R19 är 27.4 kohm och R20 28.7 kohm, båda 5%. Varför denna lilla skillnad och höga noggrannhet?

Mailade Audioactive för en vecka sedan ang utbyteskort men har ej fått svar. Får kanske försöka kontakta Copland direkt.

Användarvisningsbild
anoden
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 2009-08-12

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav anoden » 2016-05-29 18:59

Perfector skrev:Rör har en given livslängd oavsett hur mycket du använder dom


Helt felaktigt, gällde inte på 70-talet eller tidigare och gäller fortfarande inte.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav Flint » 2016-05-29 19:42

BosseS skrev:Sitter och går igenom kortet, mäter upp komponenter etc för att se om något mer behöver bytas. Lär återkomma i frågan. Hittade en sak som jag inte förstår. Värdet på R19 är 27.4 kohm och R20 28.7 kohm, båda 5%. Varför denna lilla skillnad och höga noggrannhet?

Det där drivsteget funkar så att rörhalva två (slaven) behöver ett högre värde på anodmotståndet för att ge samma utsignal som den första rörhalvan. Valet är gjort så att båda rörhalvorna levererar samma utspänning till slutrören men förstås då fasvänt gentemot varandra.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav Morello » 2016-05-30 11:02

Skulle man inte vilja ha en trimpot där? Det är ju hyggligt viktigt att slutrören drivs symmetrisk för att släcka jämna övertoner.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav Perfector » 2016-05-30 11:25

anoden skrev:
Perfector skrev:Rör har en given livslängd oavsett hur mycket du använder dom


Helt felaktigt, gällde inte på 70-talet eller tidigare och gäller fortfarande inte.

Det här är vad jag hade i tankarna.
http://www.tle.se/elektronik.php
Därför skrev jag som jag skrev.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav Flint » 2016-05-30 11:59

Perfector skrev:
anoden skrev:
Perfector skrev:Rör har en given livslängd oavsett hur mycket du använder dom


Helt felaktigt, gällde inte på 70-talet eller tidigare och gäller fortfarande inte.

Det här är vad jag hade i tankarna.
http://www.tle.se/elektronik.php
Därför skrev jag som jag skrev.

Och vad tror du att den där tjommen vill att alla rörkörare ska göra? Jo, byta rör förstås, och det helst varje vecka. Allt som påstås av tillverkare och/eller säljare bör tas med en stor skopa skepsis. Det gäller inte minst alla affärsmässigt aktiva på detta forum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav Flint » 2016-05-30 19:59

Morello skrev:Skulle man inte vilja ha en trimpot där? Det är ju hyggligt viktigt att slutrören drivs symmetrisk för att släcka jämna övertoner.

Jo en trimpot skulle absolut fungera men av någon anledning förekommer det inte. Jag är lite osäker men har för mig att jag har testat det en gång och fick brus. Kanske var trimpotten felaktig men eftersom lösningen aldrig förekommer tippar jag att det finns en rimlig förklaring. Metoden är ju som sådan teoretiskt mycket bra.

Användarvisningsbild
Kaha
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-02-15

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav Kaha » 2016-05-31 01:11

BosseS skrev:Tack för informationen. Hittade en gammal notering om att förstärkaren inköptes så sent som i Aug 1991 på Ljudbutiken. Trodde den var tidigare än så. Så den är kanske lite halvgammal. Den har reläer på ingångarna, om det nu betyder gammal eller mindre gammal? Den har i alla fall ingen autobias. Locket ser ut så här:
[ Bild ]
En rad med hålflänsar längst upp. Borde det var mer? Bottenlådan har också lite hålflänsar runt om kortet. Har noterat att den blir rejält varm, inte läge att ställa något apparat ovanpå.

Sitter och går igenom kortet, mäter upp komponenter etc för att se om något mer behöver bytas. Lär återkomma i frågan. Hittade en sak som jag inte förstår. Värdet på R19 är 27.4 kohm och R20 28.7 kohm, båda 5%. Varför denna lilla skillnad och höga noggrannhet?

Mailade Audioactive för en vecka sedan ang utbyteskort men har ej fått svar. Får kanske försöka kontakta Copland direkt.


Efter att ha kollat lite mer på bilderna och gått igenom gamla minnet, så vill jag påstå att att det är den sista varianten med originalkretskortet du har.

Senare versioner av kretskortet hade en lita annan nätdel (samma som på schemat du länkade till), men förövrigt väldigt likt den variant du har.
Däremot är ditt steg ganska omgjort jämfört med de allra första tillverkade. Några förändringar är relästyrningen av ingångarna som inte fanns ifrån början, auto-bias som fanns på de först men som man tog bort då den ansågs onödig (kondensatorerna C33-34 respektive C133-134), och man tog också bort en del säkringar* som fanns i de allra första byggda.
Du har också det nya locket som är betydligt bättre än det först (även om den blir varm ändå)
(Har den silverfötter och matta rattar?)
Eftersom det är ursprungskortet med konstruktionen är ganska mycket förändrad så gör det att det kan se lite "lappat och lagat" ut på kretskortet, men jag skulle nog säga att det bara är bra då de förändringar man gjorde var åt det positiva hållet.

*(Bland annat så var glödspänningen säkrad på de första tillverkade (T.8A på kretskortet). Mitt exemplar började med tiden att skjuta just den säkringen, och jag kunde verkligen inte förstå varför, mer och mer frekvent. Till slut satte jag med och titta (med öppet lock) på vad det var som hände, efter ett par minuter började det bubbla lite i ena änden mellan metallen och glaset. Det som hade hänt var att säkringshållaren börjat oxidera (troligen av värmen ifrån sista EL34:an), när sedan hela glödspänningen gick över den, så blev det så varmt av kontaktresistansen så lödtennet i säkringen smälte...)

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav BosseS » 2016-05-31 20:11

Tack för värdefull info. Jag har fått en del uppslag att testa och mäta, hoppas få tid senare i veckan. Fötterna är svarta, likaså rattarna, mattsvarta får man nog kalla det.
Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav Flint » 2016-06-01 17:34

BosseS
Kolla (mät upp) också skärmgallermotstånden R33/R34 och motsvarande på de andra slutrören. Dom brukar kunna följa med när slutrören havererar.

Användarvisningsbild
Kaha
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-02-15

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav Kaha » 2016-06-02 21:07

Jag håller med Flint, ser inte R34 lite konsig ut, eller är den bara lite smutsig?

Kul med en svart CTA 401, de kan inte vara vanliga!

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav BosseS » 2017-04-14 23:04

Min plan var att gå igenom förstärkaren, mäta upp alla komponenter och lära mig något. Men får nog inse nu då den stått orörd sedan sommaren att intresset inte varit på topp...så nu skruvar jag ihop skiten.

En sak jag noterade i somras var misstänkt låg effekt, men det verkar vara högtalaren som är en elak belastning. Jag gjorde lite mätning, först över en resistans på 8 ohm. Enkel matematik ger att jag får en uteffekt på ca 29 W här vilket låter normalt. Kan man räkna så enkelt?

2017-04-14 19.54.08.jpg
2017-04-14 19.54.08.jpg (29.25 KiB) Visad 6715 gånger
Effekt över 8 ohms motstånd


Men med högtalaren (OA 116) ansluten blir det annat utseende som nedanstående bild visar. Jag kommer upp i drygt 11 V, sedan börjar den klippa. Är detta normalt? Det blir ju bara halva effekten..

2017-04-14 19.54.47.jpg
2017-04-14 19.54.47.jpg (24.14 KiB) Visad 6715 gånger
Över OA 116


Jag provade att ansluta högtalaren till 4-ohmsutgången istället, vilket inte medförde någon förbättring utan istället gav ett lite lustigt utseende på oscilloskopet, ringningar? (obs frekvensen här):

2017-04-14 19.53.39.jpg
4-ohmsutgången
2017-04-14 19.53.39.jpg (24.17 KiB) Visad 6715 gånger
OA 116 på 4-ohmsutgången, 200 Hz


Det ser likadant ut på båda kanalerna, och även före och efter utgångstransformatorerna.

Jag bytte alla rör för kanske tre år sedan. Inhandlade nya JJ-rör via HiFi-punkten. Tydligen var de inte av bästa kvalite. Jag kör nu de nya JJ-rören på ena kanalen och den gamla Kina-rören "Shuguang" på den andra.

Är det nåt mer jag kan/bör göra?

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav BosseS » 2017-04-29 19:58

Den har gått i provbänk nu i två veckor och låter ju bra så om ingen har några tips på något jag borde kolla så åker locket på.
Det går inte att justera nivån på bias så att den bli lika för båda kanalerna, kanske beror på rören? Bör man hellre ligga lite under än över?

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav Laila » 2017-04-29 23:25

BosseS skrev:Den har gått i provbänk nu i två veckor och låter ju bra så om ingen har några tips på något jag borde kolla så åker locket på.
Det går inte att justera nivån på bias så att den bli lika för båda kanalerna, kanske beror på rören? Bör man hellre ligga lite under än över?

Har du separat biasjustering eller är det bara en "huvudjustering" ? Om det bara finns en justering så
bör du använda matchade slutrör . . . om det finns flera justeringspotar å du inte kan nå rätt värde
på "en sida" så bör det röret bytas* . . . typ.

*Eller samtliga slutrör, gärna "matchade".
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kaha
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-02-15

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav Kaha » 2017-04-30 00:32

Laila skrev:
BosseS skrev:Den har gått i provbänk nu i två veckor och låter ju bra så om ingen har några tips på något jag borde kolla så åker locket på.
Det går inte att justera nivån på bias så att den bli lika för båda kanalerna, kanske beror på rören? Bör man hellre ligga lite under än över?

Har du separat biasjustering eller är det bara en "huvudjustering" ? Om det bara finns en justering så
bör du använda matchade slutrör . . . om det finns flera justeringspotar å du inte kan nå rätt värde
på "en sida" så bör det röret bytas* . . . typ.

*Eller samtliga slutrör, gärna "matchade".


Det går att justera balans på varje kanal och huvudbias. Så om det obalans mellan kanalerna så kan man inte kompensera för det.
Copland själva har varierat i rekommendation av bias på 401, de har sagt allt mellan 480 mV till 430 mV mätt över bias-motståndet.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav BosseS » 2017-04-30 09:51

Bra, jag har ca 435 mV på vänster kanal och 480 mV på höger :) Och ja, jag har bara en central pot för nivåjusteringen.
Sedan, jo alltså, egentligen är det kanske dags att byta ganska mycket, inte bara slutrör utan även lytar mm. Helst hade jag velat fått tag på ett helt nytt moderkort.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav peterh » 2021-05-28 08:09

Hur har det gått med denna ?
Fick du ordning på uteffekten ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Service av Copland CTA 401

Inläggav BosseS » 2021-05-28 18:48

Ja den går fint. Jag vill minnas att biasspänningarna blev good enough. Den har spelat länge efter det, med olika fabrikat på rören...
Uteffekten (klippningen) grejade inte mer med, antog att det var så rör uppträdde.
Men nu står den och dammar och är till salu.
Jag har blivit lat med åren och införskaffade en AV-receiver med fjärr.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: lemmts och 6 gäster