Pimpa trötta pappers membran med...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

Pimpa trötta pappers membran med...

Inläggav dewpo » 2016-08-08 18:43

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Pimpa trötta pappers membran med...

Inläggav Perfector » 2016-08-08 19:10

All coatning ökar vikten och förändrar thiel small parametrarna.
Jag brukar ge konen en lite dusch silikonspray och gnida in gummikanterna med detsamma.
Vet dock inte om det hjälper mot uttorkning av skumkanter.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-08 19:51

För skumkanter är det nog inte att tänka på. Jag köpte något medel från Simply Speakers som inte heller hjälpte. Att coata papper ger förändringar hos elementet, önskade eller oönskade beror på vad man vill uppnå.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-08 20:00

Dom jag länkade är en beläggning som ska göra membranet styvare och en som ska öka invändig dämning, Vad skulle man kunna teoretiskt åstadkomma för förbättringar av behandlingarna? Fungerar det överhuvudtaget, jag antar att tillverkaren av membranen redan behandlat dom med liknande behandlingar för att få optimal styvhet och dämpning eller finns det utrymme för förbättringar? Hur ska det appliceras för att åstadkomma en förbättring?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-08 20:06

dewpo skrev:Dom jag länkade är en beläggning som ska göra membranet styvare och en som ska öka invändig dämning, Vad skulle man kunna teoretiskt åstadkomma för förbättringar av behandlingarna? Fungerar det överhuvudtaget, jag antar att tillverkaren av membranen redan behandlat dom med liknande behandlingar för att få optimal styvhet och dämpning eller finns det utrymme för förbättringar? Hur ska det appliceras för att åstadkomma en förbättring?

Väldigt försiktigt.
Jag skulle snarare köpa ett redan uppstyvat element, för det finns.
Gamla element med papperskoner som inte tål höga dynamiska belastningar bör behandlas med silkesvantar.
Men det är jag det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-09 00:02

dewpo skrev:Dom jag länkade är en beläggning som ska göra membranet styvare och en som ska öka invändig dämning, Vad skulle man kunna teoretiskt åstadkomma för förbättringar av behandlingarna? Fungerar det överhuvudtaget, jag antar att tillverkaren av membranen redan behandlat dom med liknande behandlingar för att få optimal styvhet och dämpning eller finns det utrymme för förbättringar? Hur ska det appliceras för att åstadkomma en förbättring?

Som jag förstår det bör man kalla det förändring, som om den är önskad ju är en förbättring... Optimal avvägning beror på vad som krävs, tåls och önskas.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-08-09 12:35

Tyvärr har ju Coconut Audio gått i graven, men annars borde de haft ett lämpligt tweak i sortimentet.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Återgå till Teknikforum