Moderator: Redaktörer
dewpo skrev:Min erfarenhet säger mig att när man köper begagnade LP så låter dom diffust dom först gångerna man spelar dom och att samma fenomen inträffar med ens egna skivor om dom står länge, Inbillar jag mig eller får skivor en hinna av luftföroreningar som inte syn men hörs av att lagras?
Perfector skrev:dewpo skrev:Min erfarenhet säger mig att när man köper begagnade LP så låter dom diffust dom först gångerna man spelar dom och att samma fenomen inträffar med ens egna skivor om dom står länge, Inbillar jag mig eller får skivor en hinna av luftföroreningar som inte syn men hörs av att lagras?
Du pratar om behov av rengöring och att ha dom i fodralet så att innerpåsen inte är öppen utåt.
Sen vänder man öppningen inåt mot baksidan av skivfacket så är det liten risk att man samlar på smuts.
Då kan man slippa det bekymret.
dewpo skrev:Perfector skrev:dewpo skrev:Min erfarenhet säger mig att när man köper begagnade LP så låter dom diffust dom först gångerna man spelar dom och att samma fenomen inträffar med ens egna skivor om dom står länge, Inbillar jag mig eller får skivor en hinna av luftföroreningar som inte syn men hörs av att lagras?
Du pratar om behov av rengöring och att ha dom i fodralet så att innerpåsen inte är öppen utåt.
Sen vänder man öppningen inåt mot baksidan av skivfacket så är det liten risk att man samlar på smuts.
Då kan man slippa det bekymret.
Nej jag pratar inte om knaster av smutts utan att dom låter mjukt och onyanserat nästan som om plasten inte var hård nog.
RogerGustavsson skrev:Det beror inte på pickupen (dess gummiupphängning) behöver motioneras?
dewpo skrev:RogerGustavsson skrev:Det beror inte på pickupen (dess gummiupphängning) behöver motioneras?
Kanske, min upplevelse har lite så här första spelningen diffust onyanserat, man lyfter tillbaka pickupen och lyssnar ingen bättre, och så tredje gången gillt så låter det som det ska... Jag får fundera på om det har varit när jag helt enkelt inte lyssnat alls på länge, jag har satt det i samband med att jag köpt nytt material, men det kan ju vara så att jag associerat fel...
dewpo skrev:RogerGustavsson skrev:Det beror inte på pickupen (dess gummiupphängning) behöver motioneras?
Kanske, min upplevelse har lite så här första spelningen diffust onyanserat, man lyfter tillbaka pickupen och lyssnar ingen bättre, och så tredje gången gillt så låter det som det ska... Jag får fundera på om det har varit när jag helt enkelt inte lyssnat alls på länge, jag har satt det i samband med att jag köpt nytt material, men det kan ju vara så att jag associerat fel...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster