Moderator: Redaktörer
dewpo skrev:Dom flesta RIIA steg för MM verka ha 40 dB gain, men jag vet av erfarenhet att det ger mycket lägre ut signal än en CD spelare eller DAC. Vad krävs för gain för att få samma ljud nivå som övriga källor?
Flint skrev:1kHz
Svante skrev:Alltså men med risk för att det blir en definitionsdebatt; vid vilken frekvens? Ett RIAA-stegs förstärkning har ju en starkt varierande förstärkning. Vid 50 kHz är den nog nära 1 (dvs 0 dB) och vid 50 Hz är den 40-50 dB högre.
Svante skrev:Flint skrev:1kHz
Är det så mycket som 40 dB vid 1 kHz. Ja det kanske det är... Hmm, minnet är dåligt, jag har ju byggt Riior själv, men det var länge sedan.
Conan skrev:Maximal amplitud i vinylspåret finns det väl standarder för, och givet hur mekaniska överföringen från nålen och till inkråmet i pickup-systemet kan göras och hur detta ger en elektrisk utsignal via MM resp. MC bör ju detta också ge en slags gräns för hur mycket man kan krana ur en pickup fram till ingången på RIAA:t?
Är det så mycket som 40 dB vid 1 kHz. Ja det kanske det är... Hmm, minnet är dåligt, jag har ju byggt Riior själv, men det var länge sedan.
rolfzetterberg skrev:Nja.En högst ovetenskaplig undersökning av några steg gav följande värden:
Project 40dB
PP400 35dB
TCC750 40dB
Rolls 35dB
Pluto 36dB
Cambridge 39dB
Rega 40db
Bellari(rör) 30dB
Tendensen är tydlig.Värdena stämmer också ganska bra med de inbyggda stegen i 70-talsreceivrar.
Kring 40dB eller något mindre.
Morello skrev:Jag välkomnar den litet högre signalstyrkan!![]()
+10dBu tycker jag är en vettig, nominell linjenivå.
Min QUAD-tuner har runt 10 dB lägre nivå än CD-spelare och USB-dac, som både ligger på 2,8 V RMS vid 0dBFS.
Morello skrev:Svante skrev:Flint skrev:1kHz
Ja, nu håller du ju på bara på och leker i den digitala domänen!
Svante skrev:Mm, jag har tom funderat på om man inte borde koppla en pickup direkt till en 24-bits A/D och sköta anti-RIAA digitalt... Tänk vad mycket analogt mög man skulle slippa.
Morello skrev:Mja, du behöver ju ändå en analog förstärkare innan ADC'n, så du slipper bara ett fåtal kompoenter.
Det verkar ju för övrigt pyramidalt knasigt då du försunkar afspelningskedjan helt i onödan - genom digitalisera trots att det inte behövs.
Skärpning.
Bill50x skrev:Svante skrev:Mm, jag har tom funderat på om man inte borde koppla en pickup direkt till en 24-bits A/D och sköta anti-RIAA digitalt... Tänk vad mycket analogt mög man skulle slippa.
Linn arbetar på ett digitalt riaa som är tänkt att monteras in i skivspelaren och som alltså lämnar en digital signal ut. Så går ryktena i alla fall, dvs arbetet pågår men om Linn någonsin släpper en färdig produkt är en annan sak.
/ B
Bill50x skrev:Svante skrev:Mm, jag har tom funderat på om man inte borde koppla en pickup direkt till en 24-bits A/D och sköta anti-RIAA digitalt... Tänk vad mycket analogt mög man skulle slippa.
Linn arbetar på ett digitalt riaa som är tänkt att monteras in i skivspelaren och som alltså lämnar en digital signal ut. Så går ryktena i alla fall, dvs arbetet pågår men om Linn någonsin släpper en färdig produkt är en annan sak.
/ B
Svante skrev:Morello skrev:Mja, du behöver ju ändå en analog förstärkare innan ADC'n, så du slipper bara ett fåtal kompoenter.
Det verkar ju för övrigt pyramidalt knasigt då du försunkar afspelningskedjan helt i onödan - genom digitalisera trots att det inte behövs.
Skärpning.
Alltså, det sitter ju en mikförstärkare i de flesta ljudkort. De borde duga. Vitsen med att digitalisera vore att spela in skivan, så att man kan glömma allt vad skivspelartrimning heter därefter. Det verkar knasigt att slita på det analoga mediet - och med tiden försunka det och omöjliggöra en välljudande avspelning.
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:Mja, du behöver ju ändå en analog förstärkare innan ADC'n, så du slipper bara ett fåtal kompoenter.
Skärpning.
Alltså, det sitter ju en mikförstärkare i de flesta ljudkort. De borde duga. Vitsen med att digitalisera vore att spela in skivan, så att man kan glömma allt vad skivspelartrimning heter därefter. Det verkar knasigt att slita på det analoga mediet - och med tiden försunka det och omöjliggöra en välljudande avspelning.
Med en MM-pickup och en "proffs"-ljudkort duger det nog. "Vanliga" ljudkort tror jag inte duger.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster