vilket horn har de bästa egenskaperna

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2005-10-09 15:31

NNord skrev:Finns det nått "generellt" man kan säga om detta?

Frågar du Ingvar om dumregler? 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2005-10-09 15:39

Taskigt :? kanske därför han inte svarat :wink:
NN

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48437
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-10-13 14:43

NNord skrev:Några frågor igen.

Ingvar, har du några åsikter om storlekar på horddrivers, det finns ju 1", 1,5" samt 2" -drivers. Vad funkar bäst till vad? Osv.. Finns det nått "generellt" man kan säga om detta?

Litet brukar vara (tonkurvemässigt) bättre i den högsta oktaven. Större brukar tåla med effekt, och klara lägra frekvenser.

Skulle man möjligen öka horndriverns effekttålighet samt minska distorsionen om man delar högre än vad man brukar.

Distorsionen vid en given frekvens påverkas inte nämnvärt av huruvida andra frekvenser är bortskurna, men blanddistorsion påverkas naturligtvis. Lite enkelt kan man dock säga att man kan bli av nästan helt med distorsionsproblemen om man HP-delar ett horn vid en frekvens långt över 20 kHz. :wink:

Ofta delas ju horndrivers någonstans 600 - 1200hz, om man istället delar högre, någonstans 2000hz. Skulle det vara possitivt? Finns någon nackdel att dela ett horn högre i frekvens?

Det finns hur mycket som helst att säga om detta. Får inte plats på ett diskussionsforum.

Eftersom jag inte känner till att jag uppfattat någon horndistorsion hos mig, kanske det är ganska låg sådan hos mig? Jag menar, när uppstår denna, vid mycket högt ljudtryck? Vid låg delning av hornet? FInns den alltid där och påverkar ljudet - färgning?

:!: :D

Ja.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2005-10-13 14:49

Jag som trodde att alla kompressionsdrivers från JBL var nådigt befriade från alla typer av koloriter. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2005-10-13 14:53

"Lite enkelt kan man dock säga att man kan bli av nästan helt med distorsionsproblemen om man HP-delar ett horn vid en frekvens långt över 20 kHz."

Då blir det ju ingenting kvar :cry:
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2005-10-13 15:06

Föresten, kan vi försöka sluta med inlägg som inte hör till topic i teknikdelen, Ingvar och Gustaf, i all välmening, jag frågar för jag vill veta, om ni tycker ni har tid - får ni gärna svara konstruktivt. Helst konstruktivt, annars inte alls.

Morello, du har gjort flera sådanna inlägg som du nyss gjorde, jag vet vad du tycker vid det här laget :wink: Så det finns ingen anledning att påpeka det igen. Jag är blott en musikälskare, som tycker om hornhögtalare eftersom jag attraheras av dem pågrund av många saker, jag är uppvuxen med dem, JBL är ett ballt företag med imponerande historia bla bla bla :lol: och jag tänker inte släppa taget (varför skulle jag). Detta är min hobby nämligen !

Jag är väl medveten om vissa problem horn besitter, eftersom jag gillar ljudet - vill jag gärna få det så bra det går, samt förstå dess egenskaper och varför viss distorsion osv uppstår.

Lite humor kan man väl baka in här och där, fast morello kompis, nu blev du lite tjatig :wink: :wink:


PS
Förlåt för jag verkar sur, vilket jag inte är, vill bara veta mer. Kunskap, det är roligt det.
NN

Användarvisningsbild
BAMBAM
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 2005-08-15

Inläggav BAMBAM » 2005-10-13 15:44

Jag har har en liten undring om vi kan säga något generell om
horn som INTE har så stor kompression.

Jag har två "veteran" högtalare som jag byggde under slutet av
70-talet efter en ritning i Wireless World.

De har EV T-35B som diskanthorn,
Mellanregisterhorn med 8 cm diameter troat och för ögonblicket 3" Tangband element.
12 " Baselement av slimmad "Klipch" typ, byggt i 12mm plywood.

Detta driver jag med en U66 med aktiva filter och 30W per kanal.

Effektiviteten är inte riktigt skyhög men mina icke guldöron
gillar faktisk ljudklangen.

Kan det vara så att jag inte har så mycket hornljud genom
frånvaron av hög kompression?

Jag tycker det låter rent med bra dynamik, kan det stämma? :lol:

- B

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Lazyworm » 2005-10-13 19:22

Hej!
Jag har själv ett par EV T35A som jag gillar men mina
EV T350 är trevligare och mer spridande :)

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2005-10-13 20:52

Hej Masken !

Trevliga, såg små ut, får plats i en liten högtlare? Va är det, typ 20cm?
NN

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Lazyworm » 2005-10-13 22:26

Tjenare! Ja ungefär, men man ska inte använda dom under 3kHz och med minst 12dB/okt branthet.
Jag har inte mätt upp dom än men jag ska göra det :)

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Inläggav PeterAkemark » 2005-10-13 22:32

Om T35A och T350 kan jag säga följande, de ska monteras med hornmynningen lodrätt, som en lodrätt spalt. Detta för att de ska fungera som det är tänkt. Spridningen i horizontalplanet blir då större en 90 grader. Ofta är hornen monterade med hornmynningen vågrätt vilket kraftigt försämrar stereobilden.

Det finns en modifiering, från 1975/76, som förändrar frekvenskurvan och den allmänna uppfattningen av ljudkvaliten hos dessa två horn. Frekvenskurvan, axiellt, uppvisar en mycket smal dip omkring 14.6 kHz. Dippen är mycket smal, bara några hundra Hz.

Dippen hänför sig till att avståndet mellan membran och fasplugg är något för stort, omkring 1 mm. I de flesta applikationer så tillförs en T35A/T350 endast omkring 5W vilket motsvarar en membranrörelse som är mindre än 0.1 mm. Genom att minska avståndet mellan fasplugg och membran till ca 0.15 mm så förskjuts dippens placering upp till ca 60 kHz dvs långt utanför högtalaren arbets område. Detta får till följd att frekvenskurvan avviker väsentligt mycket mindre från en ungefärlig rak linje och går högre upp i frekvens. Genom att dippen ligger väsentligt högre i frekvens så minskar också den fasvridning som dippen inför i området från omkring 5kHz och uppåt. Det får till följd att hornen låter väsentligt "mjukare" i tonen och inte så "vasst" som annars brukar vara fallet. När jag gjorde modifieringarna omkring 1975/76 så provades flera olika horn från bl a Isophon (DKT11), Pioneer och många andra. I stort så uppvisade alla HF-horn samma egenskaper med en dip någonstans mellan 14 - 17 kHz som var mer eller mindre uttalad.
Det var endast Isophon som införde förändring i sin produktion med ett mycket lyckat resultat. ElectroVoice var inte intresserade.
Förövrigt verkar också många dome-tweetrar uppvisa samma defekt som de prövade hornen fast här har jag inte studerat mekanismerna bakom det hela och kan därför inte med säkerhet säga att det är exakt samma uppkomst.

Praktiskt så gjordes hela operationen med hjälp av lite gips eller modell-lera samt ett membran och en mikrometerskruv. Hornet plockades isär och placeras med hornmynnigen på ett bord. Lite gips eller modell-lera applicerades på faspluggen. Membranet pressa ned i gipset/leran och tll sitt viloläge. En ytterligare nedpressning om ca 0.15 mm, sker med hjälp av mikrometerskruven, som satt i ett labstativ. Denna ytterligare nedpressning utgör senare det faktiska avståndet mellan membranet och faspluggen. När gipset/leran stelnat så demonteras allt. Använd en skalpell att göra rent all kanter, montera ihop hornet och njut.

Lite praktiskt labarbete i vintermörkret...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2005-10-13 23:19

Tack Peter. Då vill man ju genast kontrollera sina DKT11 förstås! Hur ser man att det är gjort, eller går det kanske att se på nåt tillverkningsnummer? Kanske enklare att svepa hornen och leta efter dippen? Annars har du arbete när du kommer hem igen .... 8) 8)

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Inläggav PeterAkemark » 2005-10-14 01:29

phon skrev:Tack Peter. Då vill man ju genast kontrollera sina DKT11 förstås! Hur ser man att det är gjort, eller går det kanske att se på nåt tillverkningsnummer? Kanske enklare att svepa hornen och leta efter dippen? Annars har du arbete när du kommer hem igen .... 8) 8)


Enklast om de är tillverkade efter 1977/78 så är de med stor säkerhet modifierade. Isophon gick aldrig ut och talade om modifieringen, de hade ju tillverkat DKT11 under flera år så det smögs ut på olika sätt. Isophon finns som bekannt inte mer och av fabriken som faktiskt låg i gamla Väst-Berlin finns inget kvar.

Hos en DKT11 kan man se membranet, som var av tunn mjölkvit plast, och faspluggen, som ser ut som en noskon. 0.15 mm är ett knappsynligt avstånd. 1 mm ser stort ut. Annars är det väl enkelt att långsamt svepa med en sinus från omkring 10 kHz och uppåt. Omkring 14,5 kHz så skall du hitta en dip om ca 10 -15 dB eller mer. Om du har tillgång till någon gammal Isophon-katalog så kan du se en antydning till dippen. Den syns även på frekvenskurvan till T35/T350.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2005-10-14 07:51

Tack för all info, skall genast undersöka mina. Har även ett par DKMT 1226 mellanhorn i samma låda, rejält hög verkningsgrad på dessa.

I Alfa-tvåorna sitter också några Isophon, fast inte horn. Såg att Carlsson också höll på med Isophon i sina yngre dagar. Det finns rätt gott om begagnade Isophon-element på tyska auktions-siter har jag sett.

Jag hittade en bra Isophon-site på nätet där alla (?) broschyrer och kataloger finns att beskåda, Isophon-Archiv, eller ladda hem, det senare har jag redan gjort.


.

edit,

Hittade just kvittot på dom, köpte 4st DKT11 i nov -76 från Tyskland, kostade då DEM 64.- Blir till att modda då ... :D

.

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Inläggav PeterAkemark » 2005-10-14 12:51

Minnet är inget bra arkiv, dippen enligt katalog från 1976 är ju inte direkt diskret. I katalogen från 1980 så är kurvan för en DKT11 annorlunda.

Inköpta 1976.... då blir det att modifiera.

Användarvisningsbild
BAMBAM
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 2005-08-15

Inläggav BAMBAM » 2005-10-14 12:52

PeterAkemark skrev:Om T35A och T350 kan jag säga följande, de ska monteras med hornmynningen lodrätt, som en lodrätt spalt. Detta för att de ska fungera som det är tänkt. Spridningen i horizontalplanet blir då större en 90 grader. Ofta är hornen monterade med hornmynningen vågrätt vilket kraftigt försämrar stereobilden.


Tack för att du påpekade, jag hade mina T35B monterade vertikalt, men jag hade hade bara ett svagt minne att de SKALL sitta så.

Ingen som har någon kommentar om tractrix mellanregisterhorn med vanliga högtalarelement som drivers?

- B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2005-10-14 14:13

Har bara hört Tractrix med "vanliga Lowther PM4" och en mer levande återgivning får man leta efter och förstås en del fel också. Skall prova med AER drivers framöver i horn över 140Hz.

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2005-10-14 14:21

Detta med spridning då, och imaging, ljudbild.. Ger ett horn med sweetspot bättre imaging just i sweetspotten, eller finns det horn som har bättre spridning, ingen sweetspot dvs, som har minst lika bra ljudbild, imaging...
NN

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48437
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-10-14 14:38

NNord skrev:"Lite enkelt kan man dock säga att man kan bli av nästan helt med distorsionsproblemen om man HP-delar ett horn vid en frekvens långt över 20 kHz."

Då blir det ju ingenting kvar :cry:

Helt distorsionsfritt alltså.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48437
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-10-14 14:40

Sålunda är man alltså av med horndistorsionen! :wink:

Vill man trots allt höra diskantljud kan man använda ytterligare ett diskantelement, av annat slag utan horndistorsion, för återgivning av diskantregistret. 8)


Vh, iö

- - - - -

PS. Man skall förstås inte nojja in på horndistorsion, det är inte speciellt kreativt med tanke på alla de andra färgningarna som de flesta hornsystem erbjuder (som man lägg glömmer om man bara tänker på horndistorsionen), och då tänker jag främst på det som brukar kallas trattkolorering - linjära distorsioner i frekvens- och tidsdomän.

Alltså de som beror på; resonanser i själva hornmaterialet, impedansmissanpassningar längs hornet som ger reflexioner och sålunda tonkurveojämnheter och "ekoeffekter" och i förekommande fall även membranuppbrytningar (man skall minnas att det är VÄSENTLIGT mycket svårare att kontrollera de jättedomar (10 cm diameter är inte ovanligt") som används i kompressionshorn, än att kontrollera en lite 1" (2,54 cm) diskantdome). I bashorn är den värsta tonkruveboven av dem alla nästan alltid mynningsreflexionen.

Å tredje sidan skall man inte glömma att det finns exempel på exceptionellt välkonstruerade komresionsdrivers /-horn också. Även om de alltid har horndistorsion kan vissa av dem, totalt sett, trots allt prestera oerhört imponerande.
Senast redigerad av IngOehman 2005-10-14 23:58, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2005-10-14 14:45

NN, det finns många här som är sååå avundsjuka men som inte vågar komma ut och berätta om sina hornlaster. :-)

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2005-10-14 17:26

Fy Ingvar så elak du är :cry:


Harry
hornlaster vadå?
NN

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2005-10-14 17:43

Sätt på en piP! Horny loudspeaker! Last longer!


Ho-ho-ho-hornlaster ....


(jag har nog sett mag's bilder ..... 8) )

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48437
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-10-15 00:05

NNord skrev:Fy Ingvar så elak du är :cry:

Lite vass var jag kanske. Förlåt. :oops:

Det var menat allvarligt, men "som skoj", om du förstår vad jag menar.

Jag borde nog bara ha svarat "nej i princip kan man nog säga att det går inte att åstadkomma ljud med ett kompressionshorn utan att man också får en andel andratonsdistorsion som är intrinsisk", och ingenting annat.

Tänkte att det det där med HP-filtret var ett roligare svar dock, som ju ändå innehöll efterfrågad information.

Igen: Sorry.

Skall försöka svara torrare och utan krusiduller nästa gång.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2005-10-15 00:10

IngOehman skrev: .

Skall försöka svara torrare och utan krusiduller nästa gång.




Neeeej ....inte torrare ... det måste vara kul att läsa också, inte bara nyttigt. Det går inte lika bra med bara grönsaker, lite gottis måste det va ...

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Inläggav PeterAkemark » 2005-10-31 17:43

Har varit borta ett tag men såg att tråden faktiskt fortsatt en bit till, kul.

Angående olinjär halsdistortion i hornkonstruktioner så är det nog så. Men om en "vanlig" högtalare jämförs med ett horn och ljudtrycket är lika vid lyssningsplatsen så tänker jag mig att hornet faktiskt har lägre distortion än en vanlig högtalare.

Sedan är problemen med resonanser, vibrationer och reflektioner som hornet ger upphov till just ett problem att arbeta med för att komma till rätta med istället för att avfärda som ohjälpligt. En hornkonstruktion kräver sammanvägningar av mångfalt fler olika problemområden än "vanliga" högtalare vilka i sin tur är långt ifrån perfekta och absolut mycket svåra att konstruera i sig.

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2005-10-31 20:04

IngOehman skrev:
NNord skrev:Fy Ingvar så elak du är :cry:

Lite vass var jag kanske. Förlåt. :oops:

Det var menat allvarligt, men "som skoj", om du förstår vad jag menar.

Jag borde nog bara ha svarat "nej i princip kan man nog säga att det går inte att åstadkomma ljud med ett kompressionshorn utan att man också får en andel andratonsdistorsion som är intrinsisk", och ingenting annat.

Tänkte att det det där med HP-filtret var ett roligare svar dock, som ju ändå innehöll efterfrågad information.

Igen: Sorry.

Skall försöka svara torrare och utan krusiduller nästa gång.


Vh, iö


En andel ja, det är ju detta man kan fundera lite kring, hur stor andel talar vi om?

..och hur minimerar man detta?

Sedan, hur påverkar det ljudet, hur märker man detta.

Jämfört med konventionella högtalare, är alla hornkonstruktioner sämre när det gäller 2:a -tonsdistorsion.

Vore ju trevligt, att få några ungefärliga siffror på detta.
NN

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48437
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-11-02 17:18

Ingen av dessa frågor går att svara på. Det finns ju konventionella högtalare som är hur dåliga som helst.

Det Jag ville säga var bara att man i kompressionshorn inte kan skapa en överföring som är fri från andratonsdistorsion. Eftersom den ligger inbyggd i konceptet med att utsätta luften för extremt höga tryck.

Huruvida man nöjer sig med de nivåer man kan nå ned till (varierar väldigt mellan olika system) eller inte får man bedöma själv. Och som jag nämnde är ju trots allt trattkoloreringarna kanske ett större problem än horndistorsionen. När man tittar på ett vattenfallsdiagram från ett kompressionshorn (>1") blir man nästa sjösjuk.

Även detta kan vara något som vissa tycker är helt acceptabelt, eller till och med att det skapar ett sound som man tycker är extra bra.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2005-11-02 17:27

Kan det bli lite tran-sound över kompressionshorn alltså? :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2005-11-02 17:30

Tran-sound=valsång?
Nä, det har jag inte märkt. Det mesta låter som musik utom Rap.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst