Projektorlampa och livstid.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Doofus

Projektorlampa och livstid.

Inläggav Doofus » 2016-10-13 11:51

Jag har en Acer H9500BD projektor, den lampan som följde med projektorn börjde mattas först vid 2600 timmar enligt räkneverket. När jag bytte lampa för c.a 2 år sedan fick bilden direkt ett lyft, men nu tycker jag den har försvagats väldigt mycket trots att jag bara är uppe i 1100 timmar i eco-mode.

Jag köpte då: https://www.projektorshop24.se/sv/projektorlampa-for-acer-h9500-h9500bd-h9501bd-kompatibel-modul-ersatter-ec-jc300-001.html

Kan det vara så stor skillnad på ersättningslampa och orignal ? Och var köper jag bästa möjliga lampa till min projektor? Jag vill inte hålla på att byta stup i kvarten..
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Projektorlampa och livstid.

Inläggav Perfector » 2016-10-13 12:00

Doofus skrev:Jag har en Acer H9500BD projektor, den lampan som följde med projektorn börjde mattas först vid 2600 timmar enligt räkneverket. När jag bytte lampa för c.a 2 år sedan fick bilden direkt ett lyft, men nu tycker jag den har försvagats väldigt mycket trots att jag bara är uppe i 1100 timmar i eco-mode.

Jag köpte då: https://www.projektorshop24.se/sv/projektorlampa-for-acer-h9500-h9500bd-h9501bd-kompatibel-modul-ersatter-ec-jc300-001.html

Kan det vara så stor skillnad på ersättningslampa och orignal ? Och var köper jag bästa möjliga lampa till min projektor? Jag vill inte hålla på att byta stup i kvarten..

Jag tror att du via priset kan bedöma livslängden och kvaliteten på lampan.
Hellre betala fullt pris och ha det bra än spara pengar och köpa dubbelt så många lampor.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-10-13 12:17

Perfector skrev:
Doofus skrev:Jag har en Acer H9500BD projektor, den lampan som följde med projektorn börjde mattas först vid 2600 timmar enligt räkneverket. När jag bytte lampa för c.a 2 år sedan fick bilden direkt ett lyft, men nu tycker jag den har försvagats väldigt mycket trots att jag bara är uppe i 1100 timmar i eco-mode.

Hellre betala fullt pris och ha det bra än spara pengar och köpa dubbelt så många lampor.

Vilken lampa skulle du rekommendera för min projektor ? Priset spelar inte så mycket roll då jag är så nöjd med projektorn.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-13 12:30

Doofus skrev:
Perfector skrev:

Vilken lampa skulle du rekommendera för min projektor ? Priset spelar inte så mycket roll då jag är så nöjd med projektorn.

Jag vet ingenting om projektorer, men det är alltid bättre med original än billiga kopior.
Det finns ju en anledning till att det kostar mer med "äkta vara"
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-10-13 12:39

Att ett viss säljare/kedja/märke tar mer för en liknande produkt behöver inte alls ha något med kvalité att göra. Den som tror att det som är dyrast alltid är bäst kommer ofta bli besviken. Det kan så klart vara så att den dyraste är bäst, men man bör söka information om produkten i fråga och grundat på detta göra ett beslut om köp. Att köpa i blindo bara för att det är dyrt(speciellt då) är inget jag rekommenderar.

Själv köper jag mina lampor på ebay för en bråkdel av vad lokala butikerna tar och det har hittils fungerat bra.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-14 07:49

Jag har handlat lampa till min Epson hos Projectorlamp och den är fortfarande som ny, efter flera års drift nu. Då var det också den billigaste webbutiken jag hittade. Hur det är med din modell vet jag inte:

http://www.projectorlamp.se/lampa-acer-h9500-21963.html

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-10-14 08:09

Kalejdokom skrev:Jag har handlat lampa till min Epson hos Projectorlamp och den är fortfarande som ny, efter flera års drift nu. Då var det också den billigaste webbutiken jag hittade. Hur det är med din modell vet jag inte:

http://www.projectorlamp.se/lampa-acer-h9500-21963.html

Tack för länk ! Jag tycker inte det ser ut som om dom skiljer sig åt så mycket, priset är ungefär detsamma. Men på den jag handlade sist står det ersättningslampa och i din länk står det originallampa.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-10-14 09:27

ebay för bövelen! Där finns allt om man leter. Har köpt originallampor och filter där till min 11 år gamla Sony.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Återgå till Teknikforum