Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Ja, hur realiserar man strömåterkoppling? Och vilka är fördelarna, jämfört med "vanlig" motkoppling?
Morello skrev:Jag tror maxheadroom åsyftar återkoppling där man känner spänningen på utgången (då det är denna man vill reglera) och återkopplar till en virtuell jordpunkt. I NAD208 påförs återkopplingen emitter-noden i ingångssteget.
Morello skrev:Nej, varför skulle jag mena det?
Öppna manualen till NAD208 så ser du vad som menas.
Morello skrev:Jag tolkad Max så eftersom strömåterkoppling (alltså att man känner strömmen på utgången) typiskt sett inte är önskvärt i en audioförstärkare.
Svante skrev:Morello skrev:Jag tolkad Max så eftersom strömåterkoppling (alltså att man känner strömmen på utgången) typiskt sett inte är önskvärt i en audioförstärkare.
Ok, vi får se vad Max säger, men det finns ju ganska gott om exempel på när man har gjort just strömåterkoppling, både positiv och negativ.
Max_Headroom skrev:Det som jag tänkte när jag hörde störmåterkoppling var att man alltså använder strömstyrka istället för spänningsnivå för att jämföra in och utgång, så att
Max_Headroom skrev:Svante skrev:Morello skrev:Jag tolkad Max så eftersom strömåterkoppling (alltså att man känner strömmen på utgången) typiskt sett inte är önskvärt i en audioförstärkare.
Ok, vi får se vad Max säger, men det finns ju ganska gott om exempel på när man har gjort just strömåterkoppling, både positiv och negativ.
Jag har bara sett vad jag har uppfattat som späaaningsåterkoppling. Väl att märka så är jag inte elektroniker, och har bara sett ett litet antal förstärkarscheman, varav jag har försått ännu färre.
Det som jag tänkte när jag hörde störmåterkoppling var att man alltså använder strömstyrka istället för spänningsnivå för att jämföra in och utgång, så att säga. Alltså att spänningen över återkopplingsslingan är konstant, men att strömmen varierar. Jag har missuppfattat hela konceptet "strömåterkoppling", verkar det som.
Max_Headroom skrev:Svante skrev:Morello skrev:Jag tolkad Max så eftersom strömåterkoppling (alltså att man känner strömmen på utgången) typiskt sett inte är önskvärt i en audioförstärkare.
Jag har bara sett vad jag har uppfattat som späaaningsåterkoppling. Väl att märka så är jag inte elektroniker, och har bara sett ett litet antal förstärkarscheman, varav jag har försått ännu färre.
Det som jag tänkte när jag hörde störmåterkoppling var att man alltså använder strömstyrka istället för spänningsnivå för att jämföra in och utgång, så att säga. Alltså att spänningen över återkopplingsslingan är konstant, men att strömmen varierar. Jag har missuppfattat hela konceptet "strömåterkoppling", verkar det som.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster