Hjälp med att förstå IEC...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belle

Hjälp med att förstå IEC...

Inläggav Belle » 2005-05-25 22:23

...Testad (uppmätt?) på en IEC "baffel" och med IEC 268-5 8O Dööh!
Vad är det för spec på dessa, vilken nytta har man av detta? Framför allt vad är det till för....?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-25 22:45

Sök på google på IEC baffle så kommer snart måtten upp på en brädbit med standardiserade mått.

Som bekant påverkar ju baffelns mått tonkurvan ganska mycket och ska man ha en standardiserad påverkan så måste måtten standardiseras.

Annars är jag stark anhängare av att mäta i oändlig baffel, dvs en (tillräckligt) stor brädbit (tex en vägg) eftersom påverkan blir som minst då.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Belle

Inläggav Belle » 2005-05-25 23:04

OKI :oops: tänkte inte på det...((B)135x(H)165), men IEC 268-5 då? (Orkar inte läsa ALLA sidor (4190st))

Men med en IB så blir ju inte frekvenskurvan så "vardagslik",så varför skall jag använda IB framför en IEC eller prototyplåda!?
(Jag kommer säkert på fler :roll: -frågor...)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-25 23:21

Belle skrev:Men med en IB så blir ju inte frekvenskurvan så "vardagslik",så varför skall jag använda IB framför en IEC eller prototyplåda!?
(Jag kommer säkert på fler :roll: -frågor...)

Jo, det fina med IB är att man inte behöver "dra bort" någon (IEC-)baffel innan man lägger till det ens egen baffel gör. Det halverar jobbet, liksom, och sånt gillar jag. :) Dessutom syns elementets egenskaper tydligare, de drunknar inte i IEC-baffelns tonkurveböjar. IB har ett väääldigt slätt baffelsteg (+ 6 dB för alla frekvenser).

Om du inte har upptäckt Edge i min signatur så kan jag rekommendera en lekstund med den för att se påverkan av baffeln.

IEC 268-5 vet jag inte vad det är.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-26 09:27

Svante skrev:IEC 268-5 vet jag inte vad det är.
Får man gissa på insignalen map styrka, typ, frekvensområde, etc?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Belle

Inläggav Belle » 2005-05-26 15:17

Får du väl göra :wink: för jag vet inte heller....

Återgå till Teknikforum