Hejsan!
Häromdagen utförde jag ett litet experiment.
Jag har en livekonsert med Dire Straits på en dvd-skiva, o då jag gillar musiken mer än bilden så tänkte jag att jag borde ju kunna köra in skivan
i datorn och kunna extrahera ljudet, sagt o gjort rippade dvd´n öppnade filerna i adobe premiere cc och när jag skulle spara ljudfilen så ser jag
tusan jag kan ju spara ner ljudfilen i 96khz o ett x antal bitar här valde jag 24bitar.
Öppnade sedan ett ljudredigeringsprogram o satte ihop alla ljudfiler (4st) till en lång ljudfil som nu va 1timme och 30minuter lång och konverterad från 48khz/16bit (dvd-kvalitet) till 96khz/24bitar ännu bättre kvalitet, så när jag ska spela upp denna fil så blev jag ganska överraskad av att ljudkvaliteten
va ju faktiskt ganska så jävla bra måste jag säga, upplevde allt mycket klarare dock kanske lite avsaknad av bas, tänkte även spara ljudet i 48khz/16bit för jämföra vilket som lämpar sig bäst.
Så vad säger den samlade expertisen i detta fora om mitt lilla experiment är det ortodoxt riktigt att göra såhär och fullständigt onödigt eller är det
såhär man ska gå till väga i fortsättningen ?