Låter koppar och silver i kablar olika?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

jonsson

Låter koppar och silver i kablar olika?

Inläggav jonsson » 2016-12-21 20:29

Tänkte höra om någon har synpunkter på olika material och om dom låter olika. Jag vet att silver leder bäst ström osv.. men låter dom olika?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Låter koppar och silver i kablar olika?

Inläggav Perfector » 2016-12-21 20:43

jonsson skrev:Tänkte höra om någon har synpunkter på olika material och om dom låter olika. Jag vet att silver leder bäst ström osv.. men låter dom olika?

Visaton silverline har 40 % av kardelerna försilvrade.
Och jag tycker mig höra skillnad i diskanten främst av den kabeln, men det kan lika gärna vara placebo då jag ju vet vilken kabel det är.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-12-21 21:00

Nej.

Det finns ingen som testat detta ordentligt och kommit fram till att det "låter" olika, dvs förändrar signalen på olika sätt, bara pga olika materialval i ledaren. Resistansen är (pyttelite) olika vid samma kabeldimensioner, men det visste du redan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-12-21 23:21

Definitivt kan det låta annorlunda om man kopplar in en kabel med silverkardeler i stället för en med kopparkardeler. Om tex den med silver är jättetunn och kopparkabeln är normaltjock. Eller om silverkabeln är jättelång och kopparkabeln är normalkort.

Men det beror inte på materialet utan på hur kabeln är uppbyggd och framförallt vad det är för impedanser som driver och avslutar den.

Det är märkligt hur sällan frågan "låter olika drivimpedanser olika?" dyker upp. Den vore mycket mer relevant.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum