Ny synkronmotor Unamco skivspelare(Passar denna?)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

JacobM

Ny synkronmotor Unamco skivspelare(Passar denna?)

Inläggav JacobM » 2017-01-13 11:39

Hej!

För att göra en lång historia kort.

Tagit över min pappas modifierade Unamco skivspelare från början av 80-talet.

Axeln i skivspelarens motor är något skev och ger upphov till lätta vibrationer som hörs när jag spelar högt. Jag har tänkt att byta ut motorn och undrar om nedanstående motor kan passa.

Länk till ny motor: http://se.rs-online.com/web/p/ac-motors/0332802/

Fördelen med denna synkronmotor är att måtten är exakt likadana som den jag har nu, Center - Center = 35mm.

I min nuvarande (original) motor som sitter monterad så står det följande på den.
250-300rpm
48v-110v
50-60hz

Se bifogad fil för motorn som sitter i skivspelaren.

Enklast och bäst vore ju såklart om det bara var att löda fast den nya motorn i befintliga kopplingar och eventuellt byta ut något motstånd för att få rätt värden, men det är just det jag inte har någon aning om.

Tacksam för svar!
Bilagor
motor.jpg
motor.jpg (139.45 KiB) Visad 4024 gånger

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Ny synkronmotor Unamco skivspelare(Passar denna?)

Inläggav PerStromgren » 2017-01-13 11:46

Välkommen till faktiskt!

Jag har ingen kunskap att dela med mig av, men det finns en massa andra, så det ska nog ordna sig!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-13 11:52

Inertia hade ju en klockmotor till sina spelare.
Kanske nån av dom kan passa.
Jag har ett vrak med trasig jord i tonarmen som i övrigt är komplett.
Den saknar praktiskt värde för mig och kan byta ägare mot fraktkostnad.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-01-13 13:00

Axeldiametern är en viktig parameter i sammanhanget, är den lika på båda motorerna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-13 13:20

paa skrev:Axeldiametern är en viktig parameter i sammanhanget, är den lika på båda motorerna?

Mycket bra fråga.
Vet inte, därför kan den byta ägare utan annat än transportkostnad.
Det sitter en trissa på motorn och en liten platta med komponenter, färdig att använda.
Det jag vet helt säkert är att när jag lämnade tillbaks en Unamco med slirade trissa och berättade att jag beställt en Inertia BDT-2 så sa dom, "jaha, det var det det"
Så dålig är den inte.
Enkoll på remskivans diameter och jämföra med inertians tallrik kan ge svar på hur väl den är anpassad eller går att anpassa.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-13 13:49

Jag kan möjligen ha en eller två motorer till Unamco liggandes. Kräver lite letande i garaget... ett helgnöje.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-13 13:50

RogerGustavsson skrev:Jag kan möjligen ha en eller två motorer till Unamco liggandes. Kräver lite letande i garaget... ett helgnöje.

Du får förtur så väntar jag :-)

JacobM

Inläggav JacobM » 2017-01-13 14:58

PerStromgren skrev:Välkommen till faktiskt!

Jag har ingen kunskap att dela med mig av, men det finns en massa andra, så det ska nog ordna sig!

Hej, tack så mycket!

RogerGustavsson skrev:Jag kan möjligen ha en eller två motorer till Unamco liggandes. Kräver lite letande i garaget... ett helgnöje.

Tack det vore helt fantastiskt snällt av dig! 0709731752 ifall du hittar något :)
Perfector skrev:
paa skrev:Axeldiametern är en viktig parameter i sammanhanget, är den lika på båda motorerna?

Det är jag osäker på, har varit med skjutmåttet och mätt överallt utom just axeldiametern, ska dock plocka isär skivspelaren ikväll för lite mek med tonarmen så passar på och mäter då.

Perfector skrev:

Mycket bra fråga.
Vet inte, därför kan den byta ägare utan annat än transportkostnad.
Det sitter en trissa på motorn och en liten platta med komponenter, färdig att använda.
Det jag vet helt säkert är att när jag lämnade tillbaks en Unamco med slirade trissa och berättade att jag beställt en Inertia BDT-2 så sa dom, "jaha, det var det det"
Så dålig är den inte.
Enkoll på remskivans diameter och jämföra med inertians tallrik kan ge svar på hur väl den är anpassad eller går att anpassa.

Jag passar på och mäter remskivans diameter ikväll också! Stort tack.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-01-13 15:43

Jag tänkte att om du köper en brand new motor så måste remskivan flyttas över, och då behöver axeldiametern vara lika på båda motorerna.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

JacobM

Inläggav JacobM » 2017-01-13 15:46

paa skrev:Jag tänkte att om du köper en brand new motor så måste remskivan flyttas över, och då behöver axeldiametern vara lika på båda motorerna.

Hej!

Jag förstår precis, ska mäta axeldiametern ifall ny motor är aktuell.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-13 23:24

paa skrev:Jag tänkte att om du köper en brand new motor så måste remskivan flyttas över, och då behöver axeldiametern vara lika på båda motorerna.

Om det är en standard klockmotor så borde det vara samma axeldiameter rakt av.
Eller?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-14 09:55

Finns det en standard för klockmotorer? Unamco fanns med två olika motorer, 110 resp. 220V (vilket var nätspänningen på den tiden). Har för mig att det var vanliga Philips. Ska snart ut och leta i garaget...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-14 10:25

RogerGustavsson skrev:Finns det en standard för klockmotorer? Unamco fanns med två olika motorer, 110 resp. 220V (vilket var nätspänningen på den tiden). Har för mig att det var vanliga Philips. Ska snart ut och leta i garaget...

I inertian sitter en som kan gå på både och.
Lindningarna i serie är om jag minns rätt 220 volt och parallellt 110 volt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-14 12:09

Tyvärr fanns inga motorer i den stora Unamco-lådan!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-14 12:58

Min Inertia finns om det skulle vara passande, med kontrollerkort som bör göra den användbar såvida inte motoraxeln är fel format.

JacobM

Inläggav JacobM » 2017-01-14 15:24

RogerGustavsson skrev:Tyvärr fanns inga motorer i den stora Unamco-lådan!

Det var synd, stort tack ändå för att du letade!

Perfector skrev:Min Inertia finns om det skulle vara passande, med kontrollerkort som bör göra den användbar såvida inte motoraxeln är fel format.

Ja det låter väldigt intressant! Ska mäta axeln direkt efter jobbet, slutar 15.00

Har du någon bild på själva motorn?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-14 16:42

JacobM skrev:

Perfector skrev:Min Inertia finns om det skulle vara passande, med kontrollerkort som bör göra den användbar såvida inte motoraxeln är fel format.

Ja det låter väldigt intressant! Ska mäta axeln direkt efter jobbet, slutar 15.00

Nu va du svår :-)
Nej, den sitter ju på basplattan av metall och dessutom med en icke föraktlig järnklump på sig för att hänga rakt och inte vinkla sig av remmen.
Ska se om det finns nån bild på nätet.

Edit:
Inga bilder på motorn urplockad ur klumpen, som ser ut då här.

Edit2:
Det är ju en sonabmotor med tillhörande tallrik från Sonab 67S för sjutton gubbar, så då kanske det kan gå att få fram data på delarna.
Bilagor
Inertia1.jpg
Inertia1.jpg (20.09 KiB) Visad 3799 gånger

JacobM

Inläggav JacobM » 2017-01-14 19:12

Perfector skrev:
JacobM skrev:

Nu va du svår :-)
Nej, den sitter ju på basplattan av metall och dessutom med en icke föraktlig järnklump på sig för att hänga rakt och inte vinkla sig av remmen.
Ska se om det finns nån bild på nätet.

Edit:
Inga bilder på motorn urplockad ur klumpen, som ser ut då här.

Edit2:
Det är ju en sonabmotor med tillhörande tallrik från Sonab 67S för sjutton gubbar, så då kanske det kan gå att få fram data på delarna.

Ja nu var jag jobbig hehe :)

Men vad är det för mått mellan muttrarna som sitter ovanpå metallklumpen? 35mm? (Hoppas)

Jag har svårt att komma åt min axel pga trissan sitter ivägen men verkar vara 2mm!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-14 19:16

Han bara svara på frågan om jag plockar isär den och det tycker jag är för bökigt.
Var finns du ifall den skulle skickas eller hämtas ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-14 19:49

35 mm mellan skruvarna tycker jag spontant låter som lite men det är länge sedan jag höll på med en sådan motor...

Många brittiska skivspelare använder denna motor http://www.farnell.com/datasheets/526545.pdf Den finns att köpa lite varstans.
http://www.ebay.co.uk/itm/Airpax-motor- ... SwopRYbqpn

Här en renoveringstråd: https://www.flickr.com/photos/karlstorc ... otostream/ Se på fan! Där ser man vilken motor det är.

Min Unamco blev sådan här. Nytt lagerhus, batteridriven Airpax DC-motor direkt på plinten av akryl/bly/akryl, placerad på SD-fötter, NAD-tallriksmatta, Rega RB300 arm och Audio-Technica OC-7.

Bild

Tyckte inte om det där vecka och resonanta innerchassit. Lagerhuset hade en plastskiva i botten som slets.

Bild

JacobM

Inläggav JacobM » 2017-01-15 22:30

Perfector skrev:Han bara svara på frågan om jag plockar isär den och det tycker jag är för bökigt.
Var finns du ifall den skulle skickas eller hämtas ?

Jag bor i Göteborg, jobbar i en motorcykelaffär så kan ordna ett fraktat paket med emballage upp till dig samt retursedel tillbaka om du vill? :)

Behöver isåfall din adress så ifall du vill kan du skicka det via PM!

RogerGustavsson skrev:35 mm mellan skruvarna tycker jag spontant låter som lite men det är länge sedan jag höll på med en sådan motor...

Många brittiska skivspelare använder denna motor http://www.farnell.com/datasheets/526545.pdf Den finns att köpa lite varstans.
http://www.ebay.co.uk/itm/Airpax-motor- ... SwopRYbqpn

Här en renoveringstråd: https://www.flickr.com/photos/karlstorc ... otostream/ Se på fan! Där ser man vilken motor det är.

Min Unamco blev sådan här. Nytt lagerhus, batteridriven Airpax DC-motor direkt på plinten av akryl/bly/akryl, placerad på SD-fötter, NAD-tallriksmatta, Rega RB300 arm och Audio-Technica OC-7.

[ Bild ]

Tyckte inte om det där vecka och resonanta innerchassit. Lagerhuset hade en plastskiva i botten som slets.

[ Bild ]

Wow, vilket fantastiskt jobb du har gjort med din Unamco, imponerad!
Du har rätt angående måtten, jag mätte visserligen ovanifrån på skruvhuvudena nu men då fick jag 40mm Center-Center.

Jag ser att du har spelaren med delad tallrik, vet ej hur mycket som skiljer annars åt med dess komponenter men jag har en hel tallrik i min.

Vet inte hur mycket som är original i chassiet men det är ordentligt förstärkt med MDF skivor..tror jag det är.
Skivspelaren väger ca 20-25kg.

Skicket är bra förutom konstiga fläckar på chassiet som jag framöver tänker måla om. :)
Bilagor
Foto 2017-01-15 21 26 27.jpg
Foto 2017-01-15 21 26 27.jpg (350.06 KiB) Visad 3708 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-16 08:38

Din Unamco ser heller inte ut om originalet. Väger den verkligen 20-25 kg? Kan du visa fler bilder?

Finns en kort redogörelsee för hur jag gick tillväga med min Unamco: viewtopic.php?p=310431#p310431

Egentligen var anpassningen till den 12 tum långa Stax-armen lite mera komplex än vad som antyds i den beskrivningen. "Plåtkorset" (innechassit) ersattes med en konstruktion av flera lager spånskivor. Hålrummet i originallådan fylldes också med spånskivor.

Ser att du också har en annan tonarm och att den saknar originallåda. Är topplattan original? När jag öppna med Unamco-kartong hittade jag plexiglashuven, topplattan och en lite skadad originallåda. Den tvådelade tallriken har jag återanvänt till den rosa spelaren visad här ovan. Vad resten av originaldelarna tagit vägen har jag inget mnne av, fast jag har siktat motorerna någonstans i samlingarna vid något tillfälle.

Nu pillas det med Beogram-spelare eftersom renoveringen av den rosa kreationen gick snett vid omlackering, lackerna trivdes inte ihop och krackelerade. Den rosa kulören matchade en rosa matta och den mattan är utbytt. Fru Gustavsson ville då ha skivspelaren i en ny kulär som passar dagens matta. Det tjuriga är att jag har förlagt alla delar till den utom tallrik med lagerhus. Pickup, tonarm, RIAA-steg m.m. ligger någonstans i garaget, dit allt åkte ut när halva nedervåningen renoverades.

JacobM

Inläggav JacobM » 2017-01-20 21:10

RogerGustavsson skrev:Din Unamco ser heller inte ut om originalet. Väger den verkligen 20-25 kg? Kan du visa fler bilder?

Finns en kort redogörelsee för hur jag gick tillväga med min Unamco: viewtopic.php?p=310431#p310431

Egentligen var anpassningen till den 12 tum långa Stax-armen lite mera komplex än vad som antyds i den beskrivningen. "Plåtkorset" (innechassit) ersattes med en konstruktion av flera lager spånskivor. Hålrummet i originallådan fylldes också med spånskivor.

Ser att du också har en annan tonarm och att den saknar originallåda. Är topplattan original? När jag öppna med Unamco-kartong hittade jag plexiglashuven, topplattan och en lite skadad originallåda. Den tvådelade tallriken har jag återanvänt till den rosa spelaren visad här ovan. Vad resten av originaldelarna tagit vägen har jag inget mnne av, fast jag har siktat motorerna någonstans i samlingarna vid något tillfälle.

Nu pillas det med Beogram-spelare eftersom renoveringen av den rosa kreationen gick snett vid omlackering, lackerna trivdes inte ihop och krackelerade. Den rosa kulören matchade en rosa matta och den mattan är utbytt. Fru Gustavsson ville då ha skivspelaren i en ny kulär som passar dagens matta. Det tjuriga är att jag har förlagt alla delar till den utom tallrik med lagerhus. Pickup, tonarm, RIAA-steg m.m. ligger någonstans i garaget, dit allt åkte ut när halva nedervåningen renoverades.

Hej Roger!

Ursäkta sent svar, jobbat som en dåre under veckan.

Ja runt 20kg bör den väga, vågen saknar batterier hemma så ska skaffa det först :)
Mer bilder kommer under morgondagen!

Ska läsa din tråd noggrant, spännande.

Verkar som vi kanske har liknande konstruktion, mitt chassi är också fylld med någon typ av spån/mdf skivor, det är därför den är så extremt tung.
Tveksam till om topplattan är original, för den ska väl isåfall vara i plåt om jag inte missförstått allt?

Visa gärna bilder under din nya renovering, kan både inspirera och hjälpa mig säkerligen (utifall att det blir en DC motor konvertering i framtiden) :D

När jag får tid så ska denna också lackeras om i antingen svart eller vitt då nuvarande färgen är i ganska så dåligt skick (patina...)

Har nu iallafall mottagit hela skivspelaren av Perfector... STORT TACK, extremt tacksam :)
Motorn har precis samma mått och likaså drivtrissan (hur tur kan man ha?)

Åker till Sälen i helgen så detta ska jag börja gräva i under nästkommande vecka.

Trevlig helg!

JacobM

Inläggav JacobM » 2017-04-04 10:35

Hej alla!

Ursäkta tiden som "Projektet" tar, har under senaste månaderna endast ägnat mig åt att spela skivor på vinylspelaren och ej bytt motor, tiden har ej funnits då man lagt mycket tid på plugg inför högskoleprovet som var i helgen.

Hur som helst så tänkte jag ge mig på att byta motor nu som jag fått av Perfector! :)

Min fråga till er som har koll.

Angående motorn som jag kommer ersätta min nuvarande med, låter jag den gå i ca 30 min så blir den ganska varm, är detta vanligt? Nu har den inte gått på säkert 10 år, droppat i lite symaskinsolja så det kanske blir bättre med tiden?

När det gäller inkoppling, bör jag byta ut hela kablaget med kontrollerkort och allt eller är det så basic att man kan kapa befintliga kablar och löda med den nya motorn? Grejen är att jag är lite osäker på hur kontrollerkortet sitter monterat nu, verkar vara svårt att komma åt skruvarna på det..

Här kommer en bild på hur allt ser ut nu, uppgraderat till en Ortofon 2M Bronze & Pro-Ject Phono Box SE II samt även köpt till en 20kg granitplint där jag epoxilimmat Atacama Spikes så den står helt i våg :D
Bilagor
skivspelare4.JPG
skivspelare4.JPG (1.6 MiB) Visad 3372 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-04 10:51

JacobM skrev:Angående motorn som jag kommer ersätta min nuvarande med, låter jag den gå i ca 30 min så blir den ganska varm, är detta vanligt?

Kör du den med rätt storlek på konding inkopplat?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-04 10:55

Du kan ju flytta över alltihop och bara koppla strömbrytaren till det nya kortet.
Jag är lite osäker på om kopplingschemat är exakt samma som på unamco'n.
Då kan det gamla sitta kvar minus motorn från orginaluppsättningen.
Inertian var och är lite speciell då den är kopplad så att den egentligen inte vet åt vilket håll den går, men alltid startar åt rätt håll.
Det innebär att du kan knuffa den baklänges och sätta på motorn så går den lika bra åt "fel håll"

JacobM

Inläggav JacobM » 2017-04-04 11:13

Angående om jag kör med rätt kondning så kör jag den med original kontrollerkort inkopplat.

När det gäller att koppla in den i befintlig skivspelare så är det ju ganska tight så jag vet ej om jag ens kommer åt att få bort nuvarande kontrollerkort, skruvarna sitter vänt åt fel håll så har ingen aning om hur jag ska komma åt dom, ska ta bilder ikväll så får ni se.

Såhär ser nuvarande kontrollerkort ut, vore ju toppen om man bara kunda löda och på med krympslang...
Bilagor
skivspelare6.JPG
skivspelare6.JPG (1.25 MiB) Visad 3359 gånger
skivspelare5.JPG
skivspelare5.JPG (1.46 MiB) Visad 3359 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-04 11:35

Inertian har ju samma motor som Unamco, så egentligen borde det vara samma koppling.
Du kan ju montera motor och kontrollerkort där du har plats och bara förlänga strömsladden så den kan användas med den ordinarie som sitter på Unamco'n.
Borde inte det funka, tror du?

JacobM

Inläggav JacobM » 2017-04-04 13:51

Perfector skrev:Inertian har ju samma motor som Unamco, så egentligen borde det vara samma koppling.
Du kan ju montera motor och kontrollerkort där du har plats och bara förlänga strömsladden så den kan användas med den ordinarie som sitter på Unamco'n.

Ja om du säger det så bör det ju inte vara några problem.

Har tagit med mig skivspelaren till jobbet nu så ska öppna och se vad jag kan göra ikväll, slutar 18.00 så kommer bilder på hur allt ser ut då.

Grejen är att kontrollerkortet (vad jag kan minnas) sitter framför själva switchen på/av så jag kan inte ens komma åt lödningen och ännu mindre skruvarna som är skruvade åt fel håll så jag ser bara spetsen på dom. Men som sagt öppnar jag upp den och tar en nogrann titt så kanske man ser hur man ska få bort dom.

Scenario 1 : Om jag nu kapar av ledningarna Grå - Grå - Röd - Blå och tvinnar samt löder dom till motsvarande på nya motorn, vad är det värsta som kan hända? Finns det risk att bränna motorn alternativt gamla kontrollerkortet? Eller är det värsta bara att motorn går i fel hastighet? Det är ju inte så mycket teknik bakom dom här motorerna så det känns spontant som det är lite som kan gå fel...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-04 14:28

JacobM skrev:
Perfector skrev:Inertian har ju samma motor som Unamco, så egentligen borde det vara samma koppling.

Ja om du säger det så bör det ju inte vara några problem.

Har tagit med mig skivspelaren till jobbet nu så ska öppna och se vad jag kan göra ikväll, slutar 18.00 så kommer bilder på hur allt ser ut då.

Grejen är att kontrollerkortet (vad jag kan minnas) sitter framför själva switchen på/av så jag kan inte ens komma åt lödningen och ännu mindre skruvarna som är skruvade åt fel håll så jag ser bara spetsen på dom. Men som sagt öppnar jag upp den och tar en nogrann titt så kanske man ser hur man ska få bort dom.

Scenario 1 : Om jag nu kapar av ledningarna Grå - Grå - Röd - Blå och tvinnar samt löder dom till motsvarande på nya motorn, vad är det värsta som kan hända? Finns det risk att bränna motorn alternativt gamla kontrollerkortet? Eller är det värsta bara att motorn går i fel hastighet? Det är ju inte så mycket teknik bakom dom här motorerna så det känns spontant som det är lite som kan gå fel...

Är färgschemat samma så bör det vara samma koppling.
Man kan göra två olika kopplingar.
en där man kör som inertian/Unamco? och motorn kan då gå åt båda håll.
En där man riktar kraften enbart framåt eller bakåt, (jo det går faktiskt)
Så frågan är hur unamcon är kopplad.
Kolla google efter kopplingsschema för båda och jämför.

Nästa

Återgå till Teknikforum