Moderator: Redaktörer
paa skrev:Axeldiametern är en viktig parameter i sammanhanget, är den lika på båda motorerna?
RogerGustavsson skrev:Jag kan möjligen ha en eller två motorer till Unamco liggandes. Kräver lite letande i garaget... ett helgnöje.
PerStromgren skrev:Välkommen till faktiskt!
Jag har ingen kunskap att dela med mig av, men det finns en massa andra, så det ska nog ordna sig!
RogerGustavsson skrev:Jag kan möjligen ha en eller två motorer till Unamco liggandes. Kräver lite letande i garaget... ett helgnöje.
Perfector skrev:paa skrev:Axeldiametern är en viktig parameter i sammanhanget, är den lika på båda motorerna?
Det är jag osäker på, har varit med skjutmåttet och mätt överallt utom just axeldiametern, ska dock plocka isär skivspelaren ikväll för lite mek med tonarmen så passar på och mäter då.Perfector skrev:paa skrev:Axeldiametern är en viktig parameter i sammanhanget, är den lika på båda motorerna?
Mycket bra fråga.
Vet inte, därför kan den byta ägare utan annat än transportkostnad.
Det sitter en trissa på motorn och en liten platta med komponenter, färdig att använda.
Det jag vet helt säkert är att när jag lämnade tillbaks en Unamco med slirade trissa och berättade att jag beställt en Inertia BDT-2 så sa dom, "jaha, det var det det"
Så dålig är den inte.
Enkoll på remskivans diameter och jämföra med inertians tallrik kan ge svar på hur väl den är anpassad eller går att anpassa.
paa skrev:Jag tänkte att om du köper en brand new motor så måste remskivan flyttas över, och då behöver axeldiametern vara lika på båda motorerna.
paa skrev:Jag tänkte att om du köper en brand new motor så måste remskivan flyttas över, och då behöver axeldiametern vara lika på båda motorerna.
RogerGustavsson skrev:Finns det en standard för klockmotorer? Unamco fanns med två olika motorer, 110 resp. 220V (vilket var nätspänningen på den tiden). Har för mig att det var vanliga Philips. Ska snart ut och leta i garaget...
RogerGustavsson skrev:Tyvärr fanns inga motorer i den stora Unamco-lådan!
Perfector skrev:Min Inertia finns om det skulle vara passande, med kontrollerkort som bör göra den användbar såvida inte motoraxeln är fel format.
JacobM skrev:RogerGustavsson skrev:Tyvärr fanns inga motorer i den stora Unamco-lådan!
Det var synd, stort tack ändå för att du letade!Perfector skrev:Min Inertia finns om det skulle vara passande, med kontrollerkort som bör göra den användbar såvida inte motoraxeln är fel format.
Ja det låter väldigt intressant! Ska mäta axeln direkt efter jobbet, slutar 15.00
Har du någon bild på själva motorn?
Perfector skrev:JacobM skrev:RogerGustavsson skrev:Tyvärr fanns inga motorer i den stora Unamco-lådan!
Det var synd, stort tack ändå för att du letade!Perfector skrev:Min Inertia finns om det skulle vara passande, med kontrollerkort som bör göra den användbar såvida inte motoraxeln är fel format.
Ja det låter väldigt intressant! Ska mäta axeln direkt efter jobbet, slutar 15.00
Har du någon bild på själva motorn?
Nu va du svår
Nej, den sitter ju på basplattan av metall och dessutom med en icke föraktlig järnklump på sig för att hänga rakt och inte vinkla sig av remmen.
Ska se om det finns nån bild på nätet.
Edit:
Inga bilder på motorn urplockad ur klumpen, som ser ut då här.
Edit2:
Det är ju en sonabmotor med tillhörande tallrik från Sonab 67S för sjutton gubbar, så då kanske det kan gå att få fram data på delarna.

Perfector skrev:Han bara svara på frågan om jag plockar isär den och det tycker jag är för bökigt.
Var finns du ifall den skulle skickas eller hämtas ?
RogerGustavsson skrev:35 mm mellan skruvarna tycker jag spontant låter som lite men det är länge sedan jag höll på med en sådan motor...
Många brittiska skivspelare använder denna motor http://www.farnell.com/datasheets/526545.pdf Den finns att köpa lite varstans.
http://www.ebay.co.uk/itm/Airpax-motor- ... SwopRYbqpn
Här en renoveringstråd: https://www.flickr.com/photos/karlstorc ... otostream/ Se på fan! Där ser man vilken motor det är.
Min Unamco blev sådan här. Nytt lagerhus, batteridriven Airpax DC-motor direkt på plinten av akryl/bly/akryl, placerad på SD-fötter, NAD-tallriksmatta, Rega RB300 arm och Audio-Technica OC-7.
[ Bild ]
Tyckte inte om det där vecka och resonanta innerchassit. Lagerhuset hade en plastskiva i botten som slets.
[ Bild ]
RogerGustavsson skrev:Din Unamco ser heller inte ut om originalet. Väger den verkligen 20-25 kg? Kan du visa fler bilder?
Finns en kort redogörelsee för hur jag gick tillväga med min Unamco: viewtopic.php?p=310431#p310431
Egentligen var anpassningen till den 12 tum långa Stax-armen lite mera komplex än vad som antyds i den beskrivningen. "Plåtkorset" (innechassit) ersattes med en konstruktion av flera lager spånskivor. Hålrummet i originallådan fylldes också med spånskivor.
Ser att du också har en annan tonarm och att den saknar originallåda. Är topplattan original? När jag öppna med Unamco-kartong hittade jag plexiglashuven, topplattan och en lite skadad originallåda. Den tvådelade tallriken har jag återanvänt till den rosa spelaren visad här ovan. Vad resten av originaldelarna tagit vägen har jag inget mnne av, fast jag har siktat motorerna någonstans i samlingarna vid något tillfälle.
Nu pillas det med Beogram-spelare eftersom renoveringen av den rosa kreationen gick snett vid omlackering, lackerna trivdes inte ihop och krackelerade. Den rosa kulören matchade en rosa matta och den mattan är utbytt. Fru Gustavsson ville då ha skivspelaren i en ny kulär som passar dagens matta. Det tjuriga är att jag har förlagt alla delar till den utom tallrik med lagerhus. Pickup, tonarm, RIAA-steg m.m. ligger någonstans i garaget, dit allt åkte ut när halva nedervåningen renoverades.
JacobM skrev:Angående motorn som jag kommer ersätta min nuvarande med, låter jag den gå i ca 30 min så blir den ganska varm, är detta vanligt?
Perfector skrev:Inertian har ju samma motor som Unamco, så egentligen borde det vara samma koppling.
Du kan ju montera motor och kontrollerkort där du har plats och bara förlänga strömsladden så den kan användas med den ordinarie som sitter på Unamco'n.
Borde inte det funka, tror du?
JacobM skrev:Perfector skrev:Inertian har ju samma motor som Unamco, så egentligen borde det vara samma koppling.
Du kan ju montera motor och kontrollerkort där du har plats och bara förlänga strömsladden så den kan användas med den ordinarie som sitter på Unamco'n.
Borde inte det funka, tror du?
Ja om du säger det så bör det ju inte vara några problem.
Har tagit med mig skivspelaren till jobbet nu så ska öppna och se vad jag kan göra ikväll, slutar 18.00 så kommer bilder på hur allt ser ut då.
Grejen är att kontrollerkortet (vad jag kan minnas) sitter framför själva switchen på/av så jag kan inte ens komma åt lödningen och ännu mindre skruvarna som är skruvade åt fel håll så jag ser bara spetsen på dom. Men som sagt öppnar jag upp den och tar en nogrann titt så kanske man ser hur man ska få bort dom.
Scenario 1 : Om jag nu kapar av ledningarna Grå - Grå - Röd - Blå och tvinnar samt löder dom till motsvarande på nya motorn, vad är det värsta som kan hända? Finns det risk att bränna motorn alternativt gamla kontrollerkortet? Eller är det värsta bara att motorn går i fel hastighet? Det är ju inte så mycket teknik bakom dom här motorerna så det känns spontant som det är lite som kan gå fel...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster