Hjälp mig koppla bäst!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker

Hjälp mig koppla bäst!

Inläggav Belker » 2017-02-17 14:12

Scenariot är: miniDSP 2x4 HD ska dela till bas och topp samt eq'a lite. Källan är digital. Frågan är, var regleras volymen bäst?
Alt 1: Digital källa in i försteg. DA- omvandling. Analog 2 kanals volymkontroll. Analog in i miniDSP. AD/DA fyra kanaler ut.
Alt 2: Digital källa in i MiniDSP. DA- omvandling till fyra analoga kanaler. Fyrkanalig volymkontroll (bioprocessor). Slutsteg.
Alt 3: Använda MiniDSP som försteg eftersom den har en digital volymkontroll. Funkar dåligt, för volymen är svår att reglera exakt och man får ingen feedback på nivån (om man inte har dator inkopplad, och det vilö jag inte)..

Så, en extra DAAD eller fyrakanaligt försteg?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Re: Hjälp mig koppla bäst!

Inläggav Emanuelgbg » 2017-02-17 16:43

Vad är det för material som spelas? Musik i 2-kanaler eller flera kanaler?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-02-17 16:59

Vi säger 2kanal musik för enkelhetens skull. Men fyra slutsteg krävs för top och sub.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-02-17 18:50

Ett alternativ no 4 finns men det kanske du redan uteslutit pga. kostnad eller komplexitet..?

Digitalt försteg med volymkontroll mellan källan och miniDSP.

Eller vänta nu... jag läste lite mer, du har ett digitalt försteg?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-02-17 21:02

Intressant! Det är ju i princip det miniDSP är, men med dålig ergonomi. Vad finns det för sådana på marknaden?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-02-17 21:08

I praktiken är det det jag har idag, eftersom jag använder Bluesound Node som källa och den har variabel volym i appen. Men det känns inte helt koscher. När jag ska finlyssna ställer jag den på max och reglerar volymen på processorn. Jag har mao kopplat enligt alt 2 idag.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-02-17 21:18

Fast det kan vara kosher om du vill det.

Jag lyssnar i princip bara på musik genom Spotify(som Chromecastas) och använder typ alltid appens volymreglering. Onödigt att ha två fjärrkontroller lixom.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-02-17 21:21

Vet inget om din apparat.

Det finns väl vissa försteg och DACar som har digitalt in och ut samt volymkontroll.. tror jag.

Du behöver inte oroa dig för att en digital volymkontroll försämrar något, om du väljer en bra produkt. Den adderar mindre brus och distortion än en analog lösning och mindre än ett extra steg AD-DA.

Möjliga nackdelar är "ergonomi", ev pris samt risken att något går bananas och full sula skickas vidare i kedjan.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-02-17 21:24

Elfsberg skrev:Fast det kan vara kosher om du vill det.

Jag lyssnar i princip bara på musik genom Spotify(som Chromecastas) och använder typ alltid appens volymreglering. Onödigt att ha två fjärrkontroller lixom.

Faktiskt tyckte jag mig höra att det blir sämre när jag gör så. Men jag behövde ha låg "digital volym", så bitdjupet föll igenom (gissad förklaring till upplevelsen).

Däremot har jag inte en volymkontroll till, bara en dämpning.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-02-17 21:30

Så du offrar lite maxvolym till förmån för fler bitar?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-02-17 21:33

Piotr skrev:Vet inget om din apparat.

Det finns väl vissa försteg och DACar som har digitalt in och ut samt volymkontroll.. tror jag.

Du behöver inte oroa dig för att en digital volymkontroll försämrar något, om du väljer en bra produkt. Den adderar mindre brus och distortion än en analog lösning och mindre än ett extra steg AD-DA.

Möjliga nackdelar är "ergonomi", ev pris samt risken att något går bananas och full sula skickas vidare i kedjan.

Ja bananasrisken oroar mig lite. Känns riskabelt att koppla miniDSP direkt till slutstegen. Har redan bränt mina piP på det sättet en gång. Fast den gången var det skit bakom spakarna, men ändå.

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2017-02-17 21:46

Vad för utgångar finns det på miniDSPn?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-02-17 21:54

Fyra analoga obalanserade. In finns analog, optisk och usb.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-02-17 21:56

Bara analogt ut på denna modell. Det finns andra med digitalt ut.

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2017-02-17 22:06

Då funkar det inte med något digitalt försteg ihop med denna.

Hur funkar digital ut på dom andra modellerna, dubbla SPDIF ut för fyra kanaler?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-02-17 22:13

Belker skrev:Så du offrar lite maxvolym till förmån för fler bitar?

In a way, men maxvolym från appen är (dvs vore) oanvändbar och överstyr slutsteg, högtalare och eller öron. Så jag "flyttar" appens volymreglering till ett användbart område.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-02-17 22:33

imac skrev:Då funkar det inte med något digitalt försteg ihop med denna.

Hur funkar digital ut på dom andra modellerna, dubbla SPDIF ut för fyra kanaler?

Jo, men försteget ska enbart reglera volym digitalt innan dsp. Sen ska dsp agera delningsfilter och eq. Hur skulle det se ut med digitalt ut, då? Fyrkanaligt digitalt försteg? Finns det ens?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-02-17 22:35

darkg skrev:

In a way, men maxvolym från appen är (dvs vore) oanvändbar och överstyr slutsteg, högtalare och eller öron. Så jag "flyttar" appens volymreglering till ett användbart område.

Så hur exakt ser denna dämpning ut som du lagt in?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-02-17 22:57

Jag kan beskriva lite mer hur jag kopplat idag, så kan ni säga om det går att göra på bättre sätt.

När jag ser film går alla kanaler utom front och lfe ut från biostärkarens (Yamaha RX-A2020) högtalarutgångar. Center används ej. Lfe går till en extra sub som bara används vid film. Front går från pre out till analog in på miniDSP. MiniDSP ut (LR top och LR sub) går till en annan bioreceiver, Denon 3806 (ext in FL, FR, SL och SR) med volymen på -0dB. Sub går vidare till slutsteg från Pre out SL och SR. Front går ut från Denons interna frontförstärkare. Phu...är ni med!?

När jag ska finlyssna kopplar jag om miniDSP till toslink in. Denna matas av Bluesound Node som spelar Tidal, Spotify och lokala rippar. Det jobbiga nu är att miniDSP ger full volym direkt till Denon (eftersom denna står på by-pass 0dB) Det gäller alltså att komma ihåg att dra ned volymen antingen på Denon eller i Nodens app. För max feelgood vill jag använda Denons volym och låta Node ge max ut till miniDSP. Kanske fel, men det känns rätt.

Frågor på det? :D
Finns det bättre sätt?
För att göra allt ännu bökigare har jag ställt alla apparater i ett annat rum, så det är bara i telefonen jag kan se volymkontroll och då enbart för Noden. Iofs även för Yamahan, men det är inte så intressant.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-02-17 23:19

Belker skrev:
darkg skrev:

Så hur exakt ser denna dämpning ut som du lagt in?

Första var passiv - en L-pad med två motstånd helt enkelt. Såna går att köpa, har jag sett, bekvämt inpackade i en rca-kontakt. Sen gjorde jag en buffert plankat härifrån https://www.passdiy.com/project/preampl ... fer-preamp men utan pot och väljare och med någon liten annan ändring.

Återgå till Teknikforum