Det här med separerbart i en integrerad förstärkare...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Alfacruizer

Det här med separerbart i en integrerad förstärkare...

Inläggav Alfacruizer » 2017-03-20 14:37

Är aningen missnöjd efter ett begagnat-köp av förstärkare. Grejen är att stärkaren har in- och utgång för "processor" vilket jag tolkar som t ex equalizer.
Trodde ju då att om jag kopplade in mitt externa ljudkort/dator, på ingången, att jag helt skulle slippa stärkarens försteg, men icke sa Nicke.
Tonkontrollerna påverkar fortfarande ljudet...
Min fråga blir: Ska det stå Pre Out och In i klartext för att man ska slippa mer av försteget ?
Vad har ni andra för erfarenheter ?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Re: Det här med separerbart i en integrerad förstärkare...

Inläggav Emanuelgbg » 2017-03-20 14:42

Vilket fabrikat och modell?

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2017-03-20 14:53

Philips 900-serie från mitten av 90-talet. Men frågan gäller alltså vad ni andra har för erfarenheter av separerbara förstärkare, vad in/utgången hette och resultatet ?
Nu kan jag liksom inte lita på att en stärkare är separerbar "på riktigt" om det står "processor". Känns som lite fusk i den jag köpte nu...
Men jag kan ju ha missuppfattat uttrycket "separerbar" också... eller det jag var inne på tidigare... att det är mer på riktigt om det är Pre Out och Main In (?)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-03-20 15:34

Pre out och Main in är de vedertagna begreppen för separerbara för- och slutsteg. En "processor-loop" kan ju i princip läggas var som helst i försteget, som i ditt fall före tonkontrollerna. Var loopen ligger beror väl i viss mån vad man tänkt sig för användning. Man kan ju mycket väl tänka sig en equalizer före tonkontrollerna då en equalizer är tänkt för att kompensera för rummet. För att korrigera enskilda fonogram är det förmodligen enklare att ratta vanliga tonkontroller än att meka med alla möjligheter som finns i en eq.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-03-20 16:03

Bill50x får såklart medhåll. Tyvärr är det du Alfacruizer, som fått saken om bakfoten. Inget att vara missnöjd över, således. :wink: Att tillverkaren benämnt denna ingång "Processor" är lite ovanligt (närmast löjeväckande), det traditionella namnet är (eller var, rättare sagt) "Tape monitor".

För att se om en integrerad förstärkare har delbart för- och slutsteg, bör man kolla upp hur baksidan ser ut, om det sitter byglar mellan Pre-out och Main-in. Det brukar inte finnas någon valbar in- eller urkoppling för detta på apparatens frontpanel, utan detta görs med eller utan byglarna på baksidan.

Exempel:
Bild
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2017-03-21 11:03

Ja, mitt misstag var att jag trodde tonkontrollerna var innan byglarna på baksidan. Ja ja man lär sig nåt varannan dag :wink:
Jag är alltså inte missnöjd med ljudet just i den här stärkaren, men den tekniska lösningen. Och det är alltså byglar baktill och inget valbart på framsidan.
Nu har jag hittat ett liknande begagnat-exempel... en Yamaha från 80-talet. Där benämns byglarna "Accessory", så då borde man alltså misstänka en liknande lösning.
Det är detta jag försöker bena ut... att i fortsättningen enbart kolla efter Pre Out / Main In och inget annat :) (ja, eller ett rent slutsteg helt enkelt)
Om man sen får nån annan att ej begå samma misstag, så blir det bonus.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-21 11:31

Delbart enligt sista bilder är ju att man kan använda försteg med annat slutsteg och slutsteg med annat försteg/EQ eller liknande.
Har inte apparaten tone defeat eller line direct då, så du kan koppla förbi tonkontrollsektionen?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2017-03-21 16:28

Jepp, får fortsätta med Source Direct aktiverad.

Återgå till Teknikforum