varför låter många element illa på 30 cmers avstånd?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

varför låter många element illa på 30 cmers avstånd?

Inläggav Helmut » 2017-03-24 21:11

Varför låter ett element illa när man sitter nära högtalaren. Har märkt att när man sitter nära högtalaren och pysslar med delningsfiltret kan många element låta gräsligt illa. Skulle vilja beskriva det som ett högfrekvent rassel från bas och mellan register elementen. Flyttar man bakåt ca en meter försvinner oljudet. Misstänker att det beror på att det uppstår högfrekventa vibrationer i membranet. Funderar på om man generellt kan påstå att ett element som på 30 cm ers avstånd låter illa inte är värd att använda.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: varför låter många element illa på 30 cmers avstånd?

Inläggav Perfector » 2017-03-24 21:12

Ny tankegång för mig.
Har aldrig märkt under 25 års byggande att det skulle låta illa.
Min son säger att han kan sitta 3 dm ifrån och inte få ont i öronen, då är det en bra konstruktion.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-03-25 10:21

Gäller det bara flervägskonstruktioner, torde delningen (och resp spridning?) spela ett spratt.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-03-25 10:27

Gäller det bara flervägs konstruktioner, torde delningen/ gångväg (och resp spridning?) spela ett spratt.

Om även envägskonstruktioner; resonans mellan låda och huvud/öra?

Andelen direktljud ökar oxå markant...

Razzle Dazzle, känsliga tittare varnas:
Spoiler:
Visa
Bild
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2017-03-26 21:40

Misstänker att delningsfrekvensen ligger lite för högt trotts att ljudnivån mätningen säger att man får en jämn frekvenskurva högre upp i registret.
Funderar på om man inte bara skall kolla på frekvensomfånget. Kanske skulle man behöva göra en distorsionsmätning eftersom jag misstänker att konuppbrytningen och distorsionen ökar med högre frekvens.
Seas Prestige H1085-08 L18RCY/P uppger delningsfrekvensen till 2500 Hz men ser hemsk ut om man går högre upp i frekvensen. Jag delade vid 2500 Hz.
Jag upplever missljudet som om det finns sandkorn som studsar mot membranet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-27 16:32

Helmut skrev:Misstänker att delningsfrekvensen ligger lite för högt trotts att ljudnivån mätningen säger att man får en jämn frekvenskurva högre upp i registret.
Funderar på om man inte bara skall kolla på frekvensomfånget. Kanske skulle man behöva göra en distorsionsmätning eftersom jag misstänker att konuppbrytningen och distorsionen ökar med högre frekvens.
Seas Prestige H1085-08 L18RCY/P uppger delningsfrekvensen till 2500 Hz men ser hemsk ut om man går högre upp i frekvensen. Jag delade vid 2500 Hz.
Jag upplever missljudet som om det finns sandkorn som studsar mot membranet.

Vet du säkert att det inte är det, då? Är det någon speciell frekvens som låter illa?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-03-27 16:56

Jag chansar på konuppbrytningar som leder till distorsion och konstig spridning. Mät thd och i många vinklar, alltid lär man sig något.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-03-27 17:09

Helmut skrev:Seas Prestige H1085-08 L18RCY/P uppger delningsfrekvensen till 2500 Hz

Jag håller på att bygga med det elementet och håller med om beskrivningen. Dock inte att det försvinner vid större avstånd, men det kanske dränks lite i diskantljudet? Jag tror som Tarzan på uppbrytningen. Jag siktar på delning <2000 hz och det krävs definitivt även då någon form av sugkrets för att hantera uppbrytningen. Det var först när den kom till som det började låta acceptabelt.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

jansch

Inläggav jansch » 2017-03-28 19:17

Att en högtalare i närfält kan låta illa (med högre frekvenser)men inte längre ifrån känns ologiskt - Basen är ju mer eller mindre rundstrålande och högre frekvenser riktade vilket gör att inte högre frekvensers ljudnivå inte faller lika fort med avståndet.
Det finns dock 2 teoretiskt möjliga förklaringar (kanske fler?)
- att det som låter illa hamnar under hörseltröskeln eller
- ljudet är så högt att "örat" (hörseln) distar.

Att högtalarelement kan låta illa vid uppbrytning känns inte som en förklaring för ursprungsfrågan.

Förslag: vrid på huvudet när du lyssnar - använd sinuston, det är då svårt att höra harmonisk dist (till en viss nivå) men lättare att höra sådant som uppkommer av konuppbrytning eller mekaniska oljud. Eller kör baselementet med akustisk kortslutning (utan låda) så hör man förvånande mycket mekaniskt ljud.
Viktigt! vet ej hur van du är vid sinustoner men MIN generella uppfattning är att ju tråkigare dom låter desto renare ton. Uppfattar man "lite briljans" och varm ljud är det ofta vacker(?!) andratonsdist eller annan jämn ton som dominerar.
Det är därför rörförstärkare låter så "varmt" och en elbas låter trevligt i rörförstärkare. Kör en elbas genom HiFi transistor förstärkare (utan att överstyra) och det låter eländigt tråkigt.
Nu skrev jag nog nåt som man inte får.....

Återgå till Teknikforum