MasVis krånglar - går ej droppa filer i rutan

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

MasVis krånglar - går ej droppa filer i rutan

Inläggav Bill50x » 2017-03-24 21:50

Troligen efter senaste uppdateringen av Win10. Felet yttrar sig i att det inte går att droppa filer i rutan utan jag måste gå via menyn och öppna varje fel var för sig. Det blir ganska tidsödande om man vill kolla igenom många filer.

Jag har testat att köra i Win7 läge och starta som administratör men det hjälper inte.

Edit. Jag har lagt MasVis bland övriga program på C-disken och det är där det inte fungerar. Låter jag masvis.exe ligga på en annan disk (i mitt fall på d-disken) så fungerar programmet som förut, dvs utmärkt!

Det skulle kunna ha med rättigheter och annat att göra men det låter långsökt, speciellt som det fungerade perfekt för en knapp vecka sedan.

Har testat lite till. MasVis placerat i mappen Program (x86) har alltså ändrat beteende senaste veckan. Placerar jag istället MasVis i mappen Program (vi pratar c-disken här) så fungerar det perfekt.

Så nu fungerar det igen och jag är nöjd. Men någon som har en förklaring till detta förändrade beteende?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: MasVis krånglar - går ej droppa filer i rutan

Inläggav petersteindl » 2017-03-24 22:24

Man kan ju misstänka Trumputin. Möjligtvis på grund av att sommartid snart börjar.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-03-24 23:51

petersteindl skrev:Man kan ju misstänka Trumputin. Möjligtvis på grund av att sommartid snart börjar.

Ahhh, men sommartid är först om typ 24 timmar så du är ute och trampar pedal :-)

Jag börjar dessutom vänja mig vid dagens klavérTrump, felTrump och överTrump så jag håller inte med dig :-)

Ärligt talat, de goda Trump eller Putin är inte intelligenta nog för att hacka mina program :D

/ B

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-03-25 10:03

Har inte fungerat för mig heller på minst ett år.Ska prova att flytta programet.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-03-25 14:56

Jag har inte hört detta förut annat än i ett fall och då handlade det om handhavandefel. Man gjorde file|open och försökte sedan dra en fil från öppna-dialogrutan till MasVis. Man måste dra den från ett windows explorer-fönster (inte internet explorer). Alltså klicka på "den här datorn" och dra därifrån.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-03-25 15:21

Svante skrev:Jag har inte hört detta förut annat än i ett fall och då handlade det om handhavandefel. Man gjorde file|open och försökte sedan dra en fil från öppna-dialogrutan till MasVis. Man måste dra den från ett windows explorer-fönster (inte internet explorer). Alltså klicka på "den här datorn" och dra därifrån.

Nu vet jag inte riktigt hur du menar men personligen lägger jag wav-filerna på skrivbordet och sedan drar jag dem till till det öppnade MasVis. Att göra likaledes från en annan mapp har jag inte ens funderat över men jag kan ju testa om du vill.

Nu har jag testat och nej. Det fungerar inte att dra filer till programmet om filerna ligger på annan disk än C. Just nu måste programmet ligga i en annan folder än C:/Program (x86) för att det ska fungera. Mysko.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-03-25 15:26

Intressant... Jag har ingen win10-burk här som jag kan prova på. De hittar på så mycket dumheter, M$.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-03-25 15:47

Svante skrev:Intressant... Jag har ingen win10-burk här som jag kan prova på. De hittar på så mycket dumheter, M$.

Det har nog inte med W10 i sig att göra, det funkade ju faktiskt i förra veckan. Men nånting har ändrats och det enda jag kan komma på är de uppdateringar som skett.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-03-25 16:41

Bill50x skrev:
Svante skrev:Intressant... Jag har ingen win10-burk här som jag kan prova på. De hittar på så mycket dumheter, M$.

Det har nog inte med W10 i sig att göra, det funkade ju faktiskt i förra veckan. Men nånting har ändrats och det enda jag kan komma på är de uppdateringar som skett.

/ B

Hur är det med andra program som man kan släppa filer på? MasVis är ju (numera) lite ovanligt iom att man inte installerar det, min magkänsla är att M$ har stoppat dropfiles på oinstallerade program, men det kan förstås vara helt fel.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-03-25 17:28

Svante skrev:
Bill50x skrev:

Hur är det med andra program som man kan släppa filer på? MasVis är ju (numera) lite ovanligt iom att man inte installerar det, min magkänsla är att M$ har stoppat dropfiles på oinstallerade program, men det kan förstås vara helt fel.

Just nu kan jag inte komma på något annat annat program som är "oinstallerat" men det jag tycker är märkligt är just att problemet beror på i vilken mapp exe-filen ligger i.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-03-25 20:06

Bill50x skrev:
Svante skrev:
Bill50x skrev:Det har nog inte med W10 i sig att göra, det funkade ju faktiskt i förra veckan. Men nånting har ändrats och det enda jag kan komma på är de uppdateringar som skett.

Just nu kan jag inte komma på något annat annat program som är "oinstallerat" men det jag tycker är märkligt är just att problemet beror på i vilken mapp exe-filen ligger i.

/ B

Du kunde ju prova att ladda ner min editor sopran, den kan man släppa wav-filer på. Om jag ska spekulera mer så låter det där med släppningen som att någon har tyckt att det är en säkerhetsrisk att släppa filer på oinstallerade program. Fast jag kanske är ute och cyklar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-03-25 23:34

Var hittar jag det programmet?

I övrigt kan man ju fråga sig varför Microsoft anser att filerna/programmen i mappen Program (x86) ska skyddas i högre grad än i mappen Program? Iofs är det inte första gången MS hanterar saker ologiskt... *

/ B

*En av de värsta exemplen är väl hur MS propagerade för nödvändigheten att backa upp sina filer men inte tillät att kopiera mappen "Mina filer" (eller vad den nu hette) för att den var i bruk, samtidigt var det den enda mappen som raderades om man reparerade/ominstallerade datorn!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-03-25 23:47

Bill50x skrev:Var hittar jag det programmet?

www.tolvan.com

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-03-25 23:53

Svante skrev:
http://www.tolvan.com

Jag lade programmet i en mapp under Program (x86) och det gick hur bra som helst att släppa filer i rutan.

Till vad använder man Sopran?

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-03-26 01:11

Bill50x skrev:
Svante skrev:
http://www.tolvan.com

Jag lade programmet i en mapp under Program (x86) och det gick hur bra som helst att släppa filer i rutan.

Till vad använder man Sopran?

/ B

Till att ha roligt...

Återgå till Teknikforum