Läspande ljud

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Läspande ljud

Inläggav Bill50x » 2017-04-04 20:56

Vi köpte i våras en platt-tv och för att snabbt råda bot på det likaledes platta ljudet kopplade vi helt sonika in ett 2.1 datorhögtalarsystem till hörlursutgången. Det låter överraskande bra, så pass bra att man inte överhuvud taget tänker på ljudet.

Men kvinnor får ofta ett läspande ljud, vissa mer än andra. I synnerhet på tex nyhetssändningar från SVT men även andra program. Jag gissar att det har nått med frekvensgången att göra, högtalarsystemet är inte direkt sofistikerat utan består av två små satelliter och en baslåda. Kanske någon tusenlapp när det köptes för 10 år sedan.

Vilken del av frekvensgången kan få denna effekt eller kan det vara ngt annat?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Läspande ljud

Inläggav Svante » 2017-04-05 00:07

Bill50x skrev:Vi köpte i våras en platt-tv och för att snabbt råda bot på det likaledes platta ljudet kopplade vi helt sonika in ett 2.1 datorhögtalarsystem till hörlursutgången. Det låter överraskande bra, så pass bra att man inte överhuvud taget tänker på ljudet.

Men kvinnor får ofta ett läspande ljud, vissa mer än andra. I synnerhet på tex nyhetssändningar från SVT men även andra program. Jag gissar att det har nått med frekvensgången att göra, högtalarsystemet är inte direkt sofistikerat utan består av två små satelliter och en baslåda. Kanske någon tusenlapp när det köptes för 10 år sedan.

Vilken del av frekvensgången kan få denna effekt eller kan det vara ngt annat?

/ B

Jag tror det beror på en diskanthöjning kombinerad med en de-esser. Bara en diskanthöjning skulle ge vassa "s", så man tar ner vassheten, men eftersom hörseln hör bort den diskanthöjda överföringskanalen så låter det som att "s"en har för lite högfrekvens, dvs som att de är artikulerade lite för långt bak.

Detta är bara ytterligare ett exempel på loudness war. Saker och ting låter starkare och mer fokustagande om man höjer diskanten. Reklaminslagen börjar tävla med varandra och efter ett tag läthpar alla.

R.128 är lösningen, det gäller bara att alla parter ska acceptera det. Det borde fanimej bli lag på det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-04-05 08:45

Svante skrev:R.128 är lösningen, det gäller bara att alla parter ska acceptera det. Det borde fanimej bli lag på det.

Fast lite gulligt är det när den söta vädertjejen läspar fram sitt budskap ;-)

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-05 11:46

En del av detta "gulliga" har förmodligen en del med högtalarna att göra och dippar/krokigheter i området runt 5-8KHz.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-04-05 16:18

RogerJoensson skrev:En del av detta "gulliga" har förmodligen en del med högtalarna att göra och dippar/krokigheter i området runt 5-8KHz.

Det var väl ungefär en sådan kommentar jag fiskade efter. Nu är det alldeles för enkla grejor som sitter på plats, det är alls ingen idé att börja härja med EQ och liknande...

/ B

Återgå till Teknikforum