Orkar 7.1:a driva mindre basmoduler?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gflar

Orkar 7.1:a driva mindre basmoduler?

Inläggav gflar » 2017-04-12 17:37

Funderar om en bioförstärkare med 7.1 ingång kan användas för stereo med moduler genom att använda de interna slutstegen.
Tanken är då att få ett litet smutt system för ett lite mindre rum.

Chromecast Audio till miniDSP 2X4 HD (alt DAC-CR80s) till 7.1 ingång. Sedan till stativare och basmoduler typ profundusP i storlek.
Om förstärkaren orkar med vore det ju ett väldigt litet och lämpligt system.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Orkar 7.1:a driva mindre basmoduler?

Inläggav Kalejdokom » 2017-04-12 20:11

Om du inte har extrema krav på prestanda eller överdrivet tungdrivna stativare, så funkar det säkert. Jag har använt en Denon AVR-1707 i liknande setup och det funkade utmärkt. Vilken 7.1-AVR handlar det om?

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2017-04-12 20:52

Det va just det jag ville ha tips om. Och nu har jag fått ett :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-04-13 11:53

Det enda "problemet" jag hade, var att jag fick ett mindre brus med volymratten på 0dB. Vid -8dB fanns dock inget hörbart brus.
Möjligen kan detta spela roll, beroende på övrig utrustning i signalkällan.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2017-04-13 12:32

Måste det vara via 7.1-ingången? Finns zone 2 i receivern kan man ju dela mellan basar och toppar i den och sedan driva allt i samma enhet. Smidigt att få tillgång till alla de ingångar förstegsdelen i en receiver för med sig.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-04-13 12:55

Kolla så att vald ingång går att få ut på zon 1 och 2 samtidigt på tänkt modell.

Lågpassfiltrering innan ingång för subkanaler?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-04-13 16:04

På många modeller är det bara analoga ingångar som kan länkas till zone 2. På mina Denon och Marantz kan man inte länka från HDMI-/SPDIF-ingångar till zone 2.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2017-04-13 16:44

Kalejdokom skrev:På många modeller är det bara analoga ingångar som kan länkas till zone 2. På mina Denon och Marantz kan man inte länka från HDMI-/SPDIF-ingångar till zone 2.

Länken till zone2 i ett tänkt exempel där toppar och basar ska delas och drivas av samma receiver kommer ju via sub out..och signal till den kommer alltid ifrån alla ingångar, även digitala.
Frontar som small, sub out leder vidare basen till en analog ingång som dedikeras till zone 2 och som nivåjusteras för att ha samma utnivå som huvudzonen (som alltså spelar via frontarna). Då spelar det som kopplas till högtalarnautgångarna för zone2 upp det som leds ut via sub out, frontarna spelar resten..och oavsett signalkälla.
Det exemplet funkar i alla fall med båda de receivrar jag testat med (står i signaturer).
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2017-04-14 00:38

Kalejdokom skrev:Det enda "problemet" jag hade, var att jag fick ett mindre brus med volymratten på 0dB. Vid -8dB fanns dock inget hörbart brus.
Möjligen kan detta spela roll, beroende på övrig utrustning i signalkällan.

Om jag inte minns alldeles fel använde du en Behringer analogt in. Stämmer det?
I så fall kan jag jag tänka mig att det brusade lite, Behringern är ju känd för det.
Dubbel omvandling verkar ju lite onödigt också tycker jag. En miniDSP digitalt in fyra analoga ut skulle i mitt tycke vara optimalt
till en liten lämplig anläggning i ett mindre rum. Den är ju så liten att det går att gömma undan den också.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2017-04-14 00:57

BPM skrev:
Kalejdokom skrev:På många modeller är det bara analoga ingångar som kan länkas till zone 2. På mina Denon och Marantz kan man inte länka från HDMI-/SPDIF-ingångar till zone 2.

Länken till zone2 i ett tänkt exempel där toppar och basar ska delas och drivas av samma receiver kommer ju via sub out..och signal till den kommer alltid ifrån alla ingångar, även digitala.
Frontar som small, sub out leder vidare basen till en analog ingång som dedikeras till zone 2 och som nivåjusteras för att ha samma utnivå som huvudzonen (som alltså spelar via frontarna). Då spelar det som kopplas till högtalarnautgångarna för zone2 upp det som leds ut via sub out, frontarna spelar resten..och oavsett signalkälla.
Det exemplet funkar i alla fall med båda de receivrar jag testat med (står i signaturer).

Har läst manualen till min Anthem nu, och det ska funka som du säger. Två högtalarutgångar kan jag köra bas med på det viset.
Nu är ju den upptagen i mitt vardagsrum, och används med sin rumskorrektion (ARC) som jag tycker funkar fint.

Tanken med det hela var att helt slippa extra slutsteg genom att använda 7.1 ingång i en beggad flerkanalare, i stereo med fyra små moduler typ pP-4.
Jag har några enklare delningsfilter att testa med mot pX-2 (i tuffaste laget kanske) men det borde ge en fingervisning iaf.

Kom gärna med förslag på flerkanalare (beg) som skulle kunna funka, själv har jag noll koll på vad som funnits/finns

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-04-14 17:05

BPM, ja, jag gjorde en tankevurpa gällande Zone 2. Man länkar förstås LFE till en analog in fvb till Zone 2.

gflar, du har rätt om analogt ut från min Behringer (men det funkade utan brus om jag sänkte volymen lite). Gällande förslag på lämplig AVR så är det väl bara att söka efter en med 7.1-ingång utan HDMI - de brukar vara billiga. Min Denon 1707 står i garaget och byter gärna ägare mot t.ex. ett lock billig IPA :) . Bor i Lindome...

Återgå till Teknikforum