Moderator: Redaktörer

lennartj skrev:De kommersiella modellerna börjar på 90.990 SEK för minstingen XA30.8.https://passlabs.com/amplifier/xa30.8
cameltoe skrev:lennartj skrev:De kommersiella modellerna börjar på 90.990 SEK för minstingen XA30.8.https://passlabs.com/amplifier/xa30.8
som hittat då!
Men är alla överrens om att det verkligen låter bättre än t ex klass A/B?
lennartj skrev:Kan du bygga själv erbjuder Nelson Pass beskrivningar på sina patenterade klass-A lösningar som GDS-byggare får använda för personligt bruk.
Bjorn_ skrev:(när klass d kommer vara vanligast)
Bjorn_ skrev:https://m.blocket.se/kalmar/Xtz_class_A_100D3_72607625.htm?ca=11&w=3
Inte samma prisklass ... men väl klass a.
Om några år kommer det säkert en tråd här som heter "varför vill man ha klass A/B" (när klass d kommer vara vanligast) med tillägg som: ja det finns ju det här steget, men det väger svinmycket och kostar 100 000 !
Edit:visionärt tillägg
AndersP skrev:Därför att sådana förstärkare är supercoola.
Figge77 skrev:class D är väl redan runt 40år gammal teknologi tveksammt att den skulle bli någe bättre
momus skrev:Jag har en XTZ - förstärkare. Den har "fusk" - klass A, dvs förhöjd tomgångsström. Blir inte skitvarm, men drar en hel del ström. Jo, jag hör faktiskt skillnad. René Flemings sopran blev aningen "öronnypande i klass A B och det försvann i "klass A".
IngOehman skrev:Figge77 skrev:class D är väl redan runt 40år gammal teknologi tveksammt att den skulle bli någe bättre
Njae, riktig KlassD kom i lite större skala för mindre än 20 år sedan.
För runt 20 år sedan kom Carver med sina tracking down-nätdelar (som i sig arbetade i KlassD) till sina linjärförstärkare och riktig KlassD-drift av Sunfire True Subwoofer, men det senare var ju med mycket begränsad bandbredd (typ 120 Hz).
Jag skulle hävda att KlassD har utvecklats en del de senaste 10 och framförallt de senaste 5 åren, men det finns fortfarande mycket kvar att utveckla innan de är ens i närheten av lika bra som KlassAB.
Vh, iö
Figge77 skrev:IngOehman skrev:Figge77 skrev:class D är väl redan runt 40år gammal teknologi tveksammt att den skulle bli någe bättre
Njae, riktig KlassD kom i lite större skala för mindre än 20 år sedan.
För runt 20 år sedan kom Carver med sina tracking down-nätdelar (som i sig arbetade i KlassD) till sina linjärförstärkare och riktig KlassD-drift av Sunfire True Subwoofer, men det senare var ju med mycket begränsad bandbredd (typ 120 Hz).
Jag skulle hävda att KlassD har utvecklats en del de senaste 10 och framförallt de senaste 5 åren, men det finns fortfarande mycket kvar att utveckla innan de är ens i närheten av lika bra som KlassAB.
Vh, iö
verkar som första class-d stärkaren som såldes var från mitten på 60-talet. har dock inte forskat nå mer i det, vad den va till för osv.
har en pdf fil här nånstans daterad från 1976 som man kan läsa lite om hur infinity höll på att utveckla ett class-d steg.
så visst senaste 10-15 åren dök dom helt plötligt upp. och hoppas verkligen dom har blivit bättre än när jag lyssnade på en senast för ca 10år sedan.
medger att jag är rätt okunnig på området pga bristande intresse. men vore kul att höra en som anses vara bra
cameltoe skrev:Så som jag har förstått allt så går ett sånt steg/stärkare alltid på full kräm. Men låter det här bättre än klass A/B hörbart?
Jag har aldrig haft nån ren klass A förstärkning så jag bara undrar om det kan vara skoj till ett mindre system vid sängen tex.
Vilka tillverkare gör klass A grejer som inte är idiotdyra (med transistorer)?
Wolfie skrev:cameltoe skrev:Så en förstärkare som ska kunna leverera 100 W uteffekt vid en viss last måste ha en nätdel som klarar av minst 150 W konstant last ...
Lite enkelt förklarat.
Med reservation för något enstaka fel i inlägget ovan
lennartj skrev:Wolfie skrev:cameltoe skrev:Så en förstärkare som ska kunna leverera 100 W uteffekt vid en viss last måste ha en nätdel som klarar av minst 150 W konstant last ...
Lite enkelt förklarat.
Med reservation för något enstaka fel i inlägget ovan
Kan du förklara första raden jag citerat ovan?
En annan tänkbar fördel med klass-A kan vara den konstanta effektförbrukningen. Den kanske gör att transientåtergivningen inte påverkas negativt av nätfilter eller annat strömbegränsande i matningen som kan påverka förstärkare i alla andra driftsklasser, som har mer eller mindre ryckig effektförbrukning vid återgivning av (transientrik) musik.
Detta uppmärksammas sällan på labb-bänken eftersom konstanta sinustoner är mycket enklare att mäta på.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster