Händer inget på högtalarfronten?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Händer inget på högtalarfronten?

Inläggav Tangband » 2020-04-29 23:35

Är inte Processorstyrning med hjälp av dsp, där varje elements felaktigheter ( även olinjäriteter ) till viss del kan kompenseras, något som verkar komma ?

Användarvisningsbild
p1plarson
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2012-05-26

Re: Händer inget på högtalarfronten?

Inläggav p1plarson » 2020-05-03 00:22

Hej!

I en annan tråd har jag berättat om den plasmahögtalare jag läste om i Radio och Television i mittet av 1970-talet, den drevs med acetylen för att gå med lägre spänning, som tillverkaren ansåg ljudmässigt mer optimalt. Apparaten kostade fantasisummor, men jag kommer inte ihåg tillverkaren. Däremot är jag övertygad att den som eldar acetylen i vardagsrummet, inte behöver tänka på eventuell ozon i bostadsluften. Smidigt.

Beträffande DSP för att aktivt kompensera mekaniska tillkortakommanden hos elementen, Philips körde ju analog återkoppling i sina MFB-högisar på 1970-talet. Dessa lär ju fortfarande vara i aktiv drift på lokalradion runt om i landet.

Så ingenting är nytt på pizzan i år heller...
/p
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Händer inget på högtalarfronten?

Inläggav Nattlorden » 2020-05-03 09:39

p1plarson skrev:Hej!

I en annan tråd har jag berättat om den plasmahögtalare jag läste om i Radio och Television i mittet av 1970-talet, den drevs med acetylen för att gå med lägre spänning, som tillverkaren ansåg ljudmässigt mer optimalt. Apparaten kostade fantasisummor, men jag kommer inte ihåg tillverkaren. Däremot är jag övertygad att den som eldar acetylen i vardagsrummet, inte behöver tänka på eventuell ozon i bostadsluften. Smidigt.


Även om man glömmer ozonet - oförbränd acetylen luktar inget uppmuntrande direkt heller... haft min beskärda del illamående över det via läckande skarvar på acetylenslangar under min tid på varvet.... *urrk*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster