Jepp. Sådana högtalare finns dessutom redan och har funnits många år. Jag lekte med dem för många, många år sedan. Deras sätt att inte interagera med rummet så mycket (eller använda en vägg som virtuell ljudkälla) gör dem faktiskt olämpliga för kvalificerad musikåtergivning, eftersom det gör att de inte kan skapa akustisk förankring mellan inspelningsvärlden och lyssningsrummet.
De passar bäst för applikationer i mono med små krav på ljudkvalitet. T ex på museer där man visar en sak som den som står inom ett begränsat område skall kunna höra berättas om, utan att det stör andra. Men coola tingestar är de.
Har dock även vissa betänkligheter för att i det långa perspektivet exponera lyssnaren för relativt starka nivåer av ultraljud.
JM skrev:IngOehman skrev:JM skrev:Tänk vidare!
Verkligheten består av direktljud från många platser i rummet samt indirekt reflexljud från många platser i rummet.
Som jag ser det är vi för låsta vid några få högtalare som primära ljudkällor.
JM
Fast det är ju (som jag var inne på tidigare) inte en högtalarfråga utan en systemfråga.
Vh, iö.
*Dagens stereosystem är typiskt tvåkanaligt. ...
Nu försöker du Ingvar begränsa diskussionen till enbart stereohögtalare. Diskussionen gäller högtalare UNS (utan närmare specifikation)...
Jag tycker det är synd och osnyggt att du påstår saker om vad jag försöker. Du har fel.
Jag säger att högtalare är en sak och systemval ett annat. Jag har inte försökt eller velat begränsa diskussionen om högtalare till bara det du kallar "stereohögtalare". Jag säger bara att frågan om vilken sorts sterofoni (idag är tvåkanalig vanligast) man tycker är lämplig för framtiden är en fråga för sig.
JM skrev:...Målet med högtalarna är ju att skapa ett mer naturligt ljud bättre än stereons primitiva ljud.
Målet med vilka högtalare då? Målet med högtalare kan väl vara en massa olika saker? Om det är en högtalare för tvåkanalig stereofoni så blir påståendet ju bara knas.
Uttalandet "målet med flerkanaliga system är att skapa ett mera naturligt ljud än med bara två kanaler" fungerar bättre. Då blandar man inte äpplen och apelsiner.
Men det du skriver låter lika konstigt som om någon säger att "målet med en penna är att skapa bättre prosa än med dagens bokstäver". Samma problem - pennan är en sak, systemet för att förmedla språket (bokstäverna) ett annat.
JM skrev:Jag ser Pi60 som ett typexempel på en utdöende dinosaurie som överlevt sig själv i en utdöende sekt.
Jag tillhör själv sekten och har typ liknande stereohögtalare.
Fast alla de alternativa ideer om hur man skall(/kan) göra högtalare är ju gamla. Och skälet till att de inte har tsgit över är att de är sämre. Vad spelar det för roll att den dynamiska och den elektrostatiska högtalaren är hundra år plus gamla? Att de dominerar idag beror ju på SKÄLET till att de överlevt - att de är bäst.
Faktum är att detsamma gällde dinosaurierna.
De dog inte ut genom att bli utkonkurrerade utan som följd av en enorm naturkatastrof. Skall man vara riktigt noga så dog de inte ut alls. Bara de riktigt stora dog ut.
- - -
Jag kan förstå att man som "entusiast" har ett helt annat perspektiv på högtalare än jag har som konstruktör. Jag ser mycket riktigt att du vill prata om lösningar och utföranden. Men från mitt perspektiv så är lösningarna och utförandena sekundära. Den primära frågan är vad man vill att högtalaren skall åstadkomma, inte hur den skall göra det.
Så OM någon säger "dynamiska och elektrostatiska högtalare är gamla och därför dåliga, man skall vara modern och göra på nya sätt, t ex såhär och såhär...", så undrar jag över orsaken. Jag undrar över den väldigt mycket när det är så uppenbart att de lösningar som det skissas på är så mycket sämre än de två klassiska typerna av högtalare. Digital signalbehandling är bekvämt med näppeligen bättre än analog. Digital lagring har sina poänger dock, och då är frågan med vilken sorts DAC når man bäst resultat? Svar: Bäst förutsättningar att åstadkomma en optimal DAC ges när den är specialicerad. Det är också skälet till att alla högklassiga DACar är just sådana.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).