DSD hur funkar det?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rille

DSD hur funkar det?

Inläggav Rille » 2017-04-24 20:04

Ja som frågan är ställd.. Gamla hederliga PCM har 16bit 44,1khz samplingsfrekvens vilket gav 96db dynamik och 22,05khz frekvensomfång. Det nya dsdformatet har 32bitar och 5,6Mhz samplingsfrekvens, hur översätts det i dynamik och frekvensåtergivning? Eller är det på samma sätt som PCM? Det verkar i så fall otroligt överdrivet tilltaget.
Jo jag har även sökt både här och på nätet så har det varit uppe förut eller om någon sitter på en bra länk till en förklarande sida så länka gärna.

Mvh Rick

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: DSD hur funkar det?

Inläggav hifikg » 2017-04-24 20:31

http://www.opus3records.com/dsd.html

Opus 3 är väl de stora förespråkarna för DSD i Sverige. Jag har inte fallit till föga (än).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-04-24 20:34

@Rille,

Vetitusan men här är en artikel på wickan som går igenom olika faser av DSD . . . typ.
https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_Stream_Digital
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2017-04-24 21:40

Tack killar! Tror jag fått lite bättre input nu.

Mvh Rick

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-24 22:27

Rille skrev:Ja som frågan är ställd.. Gamla hederliga PCM har 16bit 44,1khz samplingsfrekvens vilket gav 96db dynamik och 22,05khz frekvensomfång. Det nya dsdformatet har 32bitar och 5,6Mhz samplingsfrekvens, hur översätts det i dynamik och frekvensåtergivning? Eller är det på samma sätt som PCM? Det verkar i så fall otroligt överdrivet tilltaget.
Jo jag har även sökt både här och på nätet så har det varit uppe förut eller om någon sitter på en bra länk till en förklarande sida så länka gärna.

Mvh Rick

Så är det ju inte. DSD är EN bit, men pga den höga samplingsfrekvensen och brusformning kan man jämföra signal-störförhållandet med en flerbits PCM-signal. Och det vore ju illa annars, i annat fall skulle man ju lyssna på avestaforsen hela tiden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2017-04-26 23:23

Tack Svante! Ja jag har läst att det är en bit. Mitt påstående var skrivet för att bli rättad då flertalet av de jag talat med likt jag inte är pålästa om tekniken. Det är tacksamt att då kunna vända sig hit där kunskapen faktist finns..

Återgå till Teknikforum