Distat ljud vinylspelare.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
1275gt

Distat ljud vinylspelare.

Inläggav 1275gt » 2017-04-24 20:06

Köpte mig en begagnad vinylspelare. En Pro-ject debut carbon. Med ortofon om10 pickup.
Kopplade in den ikväll. Men det låter skit:( distar ordentligt. Röster låter riktigt illa. Lägre volym än med min gamla dual är det oxå. Samt att Högtalarkonerna fladdrar med stora utslag.

Provat med ny lågnivåkabel. Ställt in nåltryck. Men problem kvarstår.
Inte hunnit prata med säljaren än. Men den kändes välpacketerad med tonarmen fasttejpad.

Vad kan ha hänt? Pickupnål?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Distat ljud vinylspelare.

Inläggav Perfector » 2017-04-24 20:20

1275gt skrev:Köpte mig en begagnad vinylspelare. En Pro-ject debut carbon. Med ortofon om10 pickup.
Kopplade in den ikväll. Men det låter skit:( distar ordentligt. Röster låter riktigt illa. Lägre volym än med min gamla dual är det oxå. Samt att Högtalarkonerna fladdrar med stora utslag.

Provat med ny lågnivåkabel. Ställt in nåltryck. Men problem kvarstår.
Inte hunnit prata med säljaren än. Men den kändes välpacketerad med tonarmen fasttejpad.

Vad kan ha hänt? Pickupnål?

stämmer nåltrycket så gissar jag på nålspetsen.
Tillägg.
Om konen rör sig på det sättet känns det som om talriken inte går jämnt.
Remmen kanske är gammal och har mjuknat .
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-04-24 21:20

Dum fråga kanske, men har du kopplat in skivspelaren i förstärkarens "Phono-ingång", via ett separat RIAA eller direkt i linjeingång? Har du valt rätt mellan MM och MC på ingången? Annars låter det som kass nål.

Användarvisningsbild
1275gt

Inläggav 1275gt » 2017-04-24 21:36

Verkar vara nålen som fått stryk. Såg inte bra ut när man kollar nära. Gjorde rent den så gott jag kunde. Å då blev det helt okej ljud. Vågar dock inte chansa å skada skivorna. Så jag bestälde en ny.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-24 21:46

1275gt skrev:Verkar vara nålen som fått stryk. Såg inte bra ut när man kollar nära. Gjorde rent den så gott jag kunde. Å då blev det helt okej ljud. Vågar dock inte chansa å skada skivorna. Så jag bestälde en ny.

Vettigt drag.
En nål kan rädda en från mycket elände.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till Teknikforum