Få loss/bort gammalt lager

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Få loss/bort gammalt lager

Inläggav Vinylcalle » 2017-04-25 00:58

Har en skivspelarmotor som jag behöver byta ut glidlagret i brons på. Jag har nya lager som stämmer överens väldigt bra med original.
Det sitter ett lager i varsin ände av motorn dimensionerna är inre diameter 3 mm yttre 6 mm samt cirka 6 mm djupt/långt.
Osäker på om det enbart är pressat på plats eller om det på något vis är limmat.
Försökte frysa ner det och med ett verktyg av samma dimension som lagret dra det ut/åt sidan utan någon framgång.
Hade helst velat ha ut det utan att behöva borra ut det, men antar att det är sista utvägen.

Lånade bilder på likadana lager:
Bild
Bild

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Få loss/bort gammalt lager

Inläggav petersteindl » 2017-04-25 01:08

En gammal lager bytes fördelaktigast ut mot en gammal IPA. :)

Jag tror inte att det gamla lagret går att få bort utan skadegörelse.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-04-25 01:37

petersteindl skrev:En gammal lager bytes fördelaktigast ut mot en gammal IPA. :)

Jag tror inte att det gamla lagret går att få bort utan skadegörelse.

Med vänlig hälsning
Peter

På den första har du fel. :mrgreen:
På den andra tror jag du har rätt. Sitter man och läser detta och har tillgång till rätt verktyg (pelarborr eller vad det kan tänkas vara) och bor i södra delarna av Sverige tar jag tacksamt emot hjälp mot kompensation.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2017-04-25 05:55

Har du provat att värma godset runt om lagret?

Jag är lite för dåligt bevandrad om vad det är för del du har där.

Men om den håller för det, lägg den i ugnen lämplig tid så godset runt om vidgar sig, och ta sedan och kyl lagerdelen på lämpligt sätt och se vad som händer!

Alternativt om delen inte klarar värmen ifrån en ugn så kan man ju värma mera lokalt med tex en gasbrännare av något slag.

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2017-04-26 15:39

Vad är det för ytterdiameter på den nya bussningen?

Du skulle behöva borra den i en svarv så det blir rakt och bra :)
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-26 15:50

Om man borrar upp den ena 1 mm så borde man kunna trycka ut den andra med en dorn genom den första. Och när en är ute så är den andra en lätt match.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-04-26 17:24

En metod som butiker ibland använder är att REA ut det gamla lagret.
Bilagor
skitkul.gif
skitkul.gif (477.7 KiB) Visad 2511 gånger
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-26 18:28

Ett annat förslag är att gänga upp bussningarna med M4-tapp och prova att dra ur dom med en skruv och en bricka.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-04-27 00:46

Det hela genomfördes igår kväll tillsammans med några kollegor efter stängning.
Först försökte jag se om det skulle gå att knacka ut det, men det blev snabbt bara mos kvar av lagret.

Tog då helt enkelt och borrade ur dom båda. Först 3,5 mm sen 4 och 4,5 då resten lossnade och följde med ut.
Blev mycket bra.
Nya lagren skulle sedan i. Fick banka i dom försiktigt. När allt såg bra ut var det dags att få in axeln. Då var det tvärstopp.
Uppenbarligen trycktes dom ihop så pass att det inte längre gick att få i det.
Borrade ur dom nya (hade ju tekniken inne nu och hade 10 stycken nya att tillgå).
Efter att i stort sett gett upp bestämde jag mig, trots min vid detta laget enda kvarvarande kollegas skepticism, att med ett slippapper försöka ta ner ytterdiametern lite grann på lagerbussningarna. Mätte med det digitala skjutmåttet och konstaterade att det minskat någon/några 100 dels milimeter.
Pressade i det på nytt och nu gick axeln in. Gjorde det samma med nästa.
När nu väl axeln låg inne i dom nya lagerbussningarna kunde jag dock konstatera att det som tidigare var ett litet oljud som uppstod en gång per varv hade bytts mot ett konstant oljud när jag snurrade axeln.
Har därefter snurrat lite på den förhand och konstaterar att den blivit en hel del tystare. Kanske håller axeln och lagrena på att anpassas mot varandra?

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2017-04-27 05:59

Varför gjorde du inte enligt min metod som är brukligt att använda när man tar i och ur lager, i stället för att banka och "yx-mecka" ur och i dina känsliga glidlager?

Tror fan att axeln går kärvt om du bankat i det nya lagret...
Hade du värmt upp godset (om möjligt?) runt om och tagit ditt nya lager direkt ifrån frysen så hade det troligtvis bara ramlat i utan hjälp av något annat...

Lycka till med innötningen.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-04-27 08:38

Om slippapper kommer fram försvinner allt som kan liknas vid precision. Axeln mäts med mätklocka i svarv. Den kan ju vara böjd. Jag tippar på att bästa metoden för demontering och montering av bronslagren är medelst verkstadspresspress.
Bild
Eftersom axeln smörjs kommer dina oljud aldrig försvinna helt. Lagerprecicionen i skivspelare är hög.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-27 08:51

Jag tror man måste brotscha och sedan helst kalibrera lagren, dvs trycka igenom en polerad härdad dorn med exakt övermått för att forma lagerytorna.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-04-27 10:08

Bra ide
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2017-04-27 19:12

De flesta metaller blir "tjockare" med värme och då släpper tex axeln lättare men kolla upp så axeln inte är av en metall som har en lägre smältpunkt för då blir axeln "tjockare" om du värmer för mycket :) Funkar tvärtom också, lägg en vevaxel i frysen innan du monterar den och värm lite lite på vevlagren, fungerar likadantnt inom lackering, utsidan på en boll är lätt att få blank o fin men insidan som är konkav beter sig tvärt om så det brir skit:)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-04-28 00:38

smile skrev:Varför gjorde du inte enligt min metod som är brukligt att använda när man tar i och ur lager, i stället för att banka och "yx-mecka" ur och i dina känsliga glidlager?

Tror fan att axeln går kärvt om du bankat i det nya lagret...
Hade du värmt upp godset (om möjligt?) runt om och tagit ditt nya lager direkt ifrån frysen så hade det troligtvis bara ramlat i utan hjälp av något annat...

Lycka till med innötningen.

Jag föreställer mig att värme snarare borde göra det svårare att få i lagren då det borde innebära att det sväller även inåt?
Kylde med kylspray.

Eftersom vi pratar om att jag tog av ungefär 0,02-0,03 mm i yttre diameter har jag svårt att se att precisionen skulle kunnat bli helt åt skogen. Lagren sitter med cirka 5 cm stort mellanrum.

Jag kan naturligtvis göra om det hela ytterligare en gång om så skulle krävas.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-04-28 00:40

paa skrev:Jag tror man måste brotscha och sedan helst kalibrera lagren, dvs trycka igenom en polerad härdad dorn med exakt övermått för att forma lagerytorna.

Det hade ju varit en mycket bra ide. Vet bara inte vart jag kan få tag i en brotsch med dimension 3,03-3,05 mm

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-04-28 05:35

Vinylcalle skrev:
.. Jag föreställer mig att värme snarare borde göra det svårare att få i lagren då det borde innebära att det sväller även inåt?

+1

... fast i och för sig. Om man tänker sig ett extremfall, en ring av tråd, eller ett band. Intuitionen säger mig då att även innerdiametern skulle öka när man värmer. I så fall bör det finnas någon gräns, någon dimension där det vänder, så att säga. Jag inväntar kloka ord från forumkollegiet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-28 08:42

Här är en handbrotsch på 3mm H7, den skulle helst haft lite större tolerans men det kan eventuellt gå, det blir i alla fall bättre utgångsläge för kalibrering eller slipning och polering:

http://shop.otdtools.se/handbrotsch-03- ... la/35439-0

Det kanske sedan kan gå att fila ett par platta ytor på ett 3mm silverstål och lägga på slippasta och köra den lite med handborrmaskin i lagren till det blir lagom spel.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2017-04-28 09:42

Vinylcalle skrev:.. Jag föreställer mig att värme snarare borde göra det svårare att få i lagren då det borde innebära att det sväller även inåt?

Nej det blir mer plats inåt och lättare att få i lagret, sen hjälper det förstås ännu mer om man även kyler lagret innan :)
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-04-28 11:48

fonzeka skrev:
Vinylcalle skrev:.. Jag föreställer mig att värme snarare borde göra det svårare att få i lagren då det borde innebära att det sväller även inåt?

Nej det blir mer plats inåt och lättare att få i lagret, sen hjälper det förstås ännu mer om man även kyler lagret innan :)

Var så förvirrad över fenomenet att jag läste på om det igår. Och du har helt rätt hålet blir större av värme.

För andra som funderar så fann jag en bra tankemodell över det. Föreställ er istället att det är en kvadrat uppdelad i 3x3 lika stora kvadrater den i mitten är ett hål. Vid uppvärmning expanderar varje av dessa solida kvadrater och därmed blir även det tomma hålet/kvadraten i mitten större.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-04-28 11:50

paa skrev:Här är en handbrotsch på 3mm H7, den skulle helst haft lite större tolerans men det kan eventuellt gå, det blir i alla fall bättre utgångsläge för kalibrering eller slipning och polering:

http://shop.otdtools.se/handbrotsch-03- ... la/35439-0

Det kanske sedan kan gå att fila ett par platta ytor på ett 3mm silverstål och lägga på slippasta och köra den lite med handborrmaskin i lagren till det blir lagom spel.

Tveksamt om jag får upp storleken med den handbrotschen.

Angående att insidan av lagerbussningen så är det vad jag förstår en väldigt dålig ide då oljebronset lätt sätts igen.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-28 19:37

Däremot tror jag oljebrons passar utmärkt för kalibrering med polerad dorn eftersom den är sintrad och inte massiv.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-04-28 20:12

Vinylcalle skrev:
fonzeka skrev:

Var så förvirrad över fenomenet att jag läste på om det igår. Och du har helt rätt hålet blir större av värme.

För andra som funderar så fann jag en bra tankemodell över det. Föreställ er istället att det är en kvadrat uppdelad i 3x3 lika stora kvadrater den i mitten är ett hål. Vid uppvärmning expanderar varje av dessa solida kvadrater och därmed blir även det tomma hålet/kvadraten i mitten större.

Mvh Carl

Tack. Jag var ute och cyklade - kul nöt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-28 20:44

Vinylcalle skrev:Jag föreställer mig att värme snarare borde göra det svårare att få i lagren då det borde innebära att det sväller även inåt?

Om ett ämne blir varmare så växer det typiskt. Så om man tar en kloss av vad som helst, typ, så blir alla mått större om allt växer lika mycket. Även innerdiametern. På samma sätt blir alla mått mindre om man kyler ner klossen.

Så värmer man ytterdelen och kyler innerdelen så glider innerdelen lättare på plats.

Säger jag utan erfarenhet, men med viss förståelse av principen.

Det jag har erfarenhet av är att någon ställer ett kallt glas i ett varmt som man precis har plockat ur diskmaskinen. Fasen vad det fastnar. Men det går att få loss med varmvatten på det yttre glaset.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-05-02 19:31

paa skrev:Däremot tror jag oljebrons passar utmärkt för kalibrering med polerad dorn eftersom den är sintrad och inte massiv.

Utan jättemycket erfarenhet av lagerpassning så tror jag du har rätt. Skulle man inte kunna använda skivtallrikens lageraxel som dorn i det här fallet? Kyla på/fast lagerdelarna på axeln (eller förmontera nedersta lagret kanske är bäst) värma lagerhuset och sen passa ihop delarna försiktigt medan det "sitter löst".

Det där med att kyla/värma på lagren i huset kompliceras ju f.ö. av att stålet (är det väl i lagerhuset?) och bronslagret har olika utvidgningskoefficient (är väl nästan dubbelt med ppm/grad för brons kontra stål). Det betyder ju att det inte går att värma bort lagret eftersom det bara kommer att nypa mer. Kyla hela kalaset borde funka bättre dock.

Återgå till Teknikforum