Använda bi-amp settings för att driva basar ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

spacemonkey69

Använda bi-amp settings för att driva basar ?

Inläggav spacemonkey69 » 2017-05-01 14:07

Jag har köpt mig en Denon AVR x4300h för några månader sedan och jag är super nöjd. Dock så är den aktiva subwoofern jag har rätt kass och har funderat lite om man eventuellt skulle fixa 2 st passiva basar som kan rocka ihop med mina piPs, tex p-2 eller liknande. Jag funderar då på om det är möjligt att driva dessa med dom inbyggda stegen som finns i min receiver? Man kan tex ställa in så att kanalerna 6-9 funkar som antingen sorrund/atmos, Zone 2/3 och som bi amp till frontarna. Skulle det funka att ställa in receivern som BI-amp och sedan koppla front L/R till piPs och sedan second Front L/R till dom passiva basarna(Med ett eventuellt filter av något slag i mellan) ? Någon som har testat något sådant eller funkar det inte alls ?

Mvh J
Heos/Vinyl -> Denon X4300h -> Rotel 1582 -> pi60s

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Re: Använda bi-amp settings för att driva basar ?

Inläggav Michael » 2017-05-01 18:44

Passivt filter blir inte så bra/kul/enkelt.

Kanske så här istället: Ställ in två av kanalerna/slutstegen som zone 2. Koppla en sladd från sub-ut till en ingång som du kopplar till zone 2. Justera zone 2 volymen till lämplig nivå för basarna. Eventuellt behöver du en Y-rca-kabel, eller om det finns två subutgångar vanlig stereo-rca-kabel.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Re: Använda bi-amp settings för att driva basar ?

Inläggav Elfsberg » 2017-05-06 10:51

Som ovan.
För att använda funktionen som du vill, bi-amp, så måste högtalarnas delningsfilter byggas om och ett nytt filter måste tas fram för basarna.. det kommer vara DYRT att dela passivt vid 100 Hz eller vad du nu vill dela, enklare och möjligen billigare är att investera i slutsteg och filter istället.

zone2 är ett utmärkt sätt att lösa problemet om inte annat. "För lite effekt" kanske nån säger, men till piP och piPs så fungerar det alldeles utmärkt då de över huvudtaget inte orkar med några 100 W kontinuerligt ändå. Givetvis får du ju använda förstärkarens inbyggda filter men det kanske duger åt dig.

Jag körde med en zone2-lösning till ett par i16s och ett bassystem och var absolut nöjd, speciellt då det var smidigt och billigt.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Återgå till Teknikforum