Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:Jag tror som sagt att det inte tillför ett dugg hörbar förbättring för människor, jämfört linjärt 16/44 och musikinspelningar. Min fråga är om det i alla lägen ens når upp till det, då det bygger på snålkodning. Kopieringsskydd och att sälja med hyperdupersuperkvalitetnonsensargument är nog grejen.
Det diskuterades här för ett tag sedan:
viewtopic.php?f=9&t=64960&hilit=mqa
Bill50x skrev:Läste just att ytterligare företag, liksom Sony, har skrivit på avtal om MQA-formatet. Chesky kommer snart släppa skivor i det formatet också. Är MQA gjort så att man kan signera filerna och hindra icke auktoriserad kopiering och att det är därför som skivbolagen hakar på tåget eller finns det någon annan vinst som tex kvalitetssäkring och bättre ljud?
/ B
Kraniet skrev:Spotify ska tydligen börja erbjuda lossless också. Så snart kanske man kan va nöjd med dom också..
Morello skrev:MQA och HDCD handlar inte om audiokvalitet, utan om att tjäna stål på licenspengar.
pLudio skrev:[ YouTube ]
Bill50x skrev:pLudio skrev:[ YouTube ]
Mycket bra och instruktiv video!
Verkar dock vara lite speedad och stundtals svår att hänga med.
goat76 skrev:Visste vi inte redan ganska tätt efter lanseringen av MQA att det formatet var en bluff, varför har diskussionen om detta kommit upp igen?
Ett annat forum skrev:MQA är i grunden en rätt intressant teknik för att överföra mer information med en given bandbredd och ur lyssningssynpunkt fungerar det nog bättre än mätningarna antyder. När de första MQA-filerna kom på Tidal var de som regel betydligt bättre än filerna med CD-upplösning och det hördes även på enkla apparater och utan MQA-avkodning. De gjorde alltså något med mastern och överstyrningsproblemen t.ex minskade så då kändes det lite lovande med "Master Quality Authenticated" men på senare tid verkar de ha börjat slarva. Att det dessutom gav ett mervärde ur ljudsynpunkt att köra full MQA-avkodning var ju också fint. Jag tycker att det gnällts lite i onödan på systemet men däremot kan jag hålla med om att licensieringen är ett problem.
MQA ger möjlighet att streama mer högupplöst med CD-bandbredd och dessutom möjlighet att distribuera mer högupplöst på CD så tanken är inte helt fel.
Almen skrev:goat76 skrev:Visste vi inte redan ganska tätt efter lanseringen av MQA att det formatet var en bluff, varför har diskussionen om detta kommit upp igen?
Tja, "vi"... Det är ju många som har fortsatt att promota Tidal som typ "best thing since sliced bread". Det är ju till exempel en spammare på LTS FB-sida som intill idioti vidhåller Tidals och MQAs uppenbara överlägsenhet gentemot alla andra alternativ.
Eftersom det varit notoriskt svårt (läs: omöjligt) att få information från tekniskt ansvariga (och de som försökt visa på nackdelarna har utsatts för förtalskampanjer) är det väl ändå lite intressant att få svart på vitt hur det funkar i praktiken? Bara som exempel, när man ser att 44.1 kHz "HiRez Master Track" är lossless (bit perfect) på t.ex. Deezer, men inte lossless på Tidal.
goat76 skrev:Av de personer som du anser promotar Tidal, hur många av dessa framhåller MQA som en bra sak?
goat76 skrev:Merparten av all musik Tidal erhåller finns eller är fortfarande i lossless 16/44.1, det är dock olyckligt att MQA breder ut sig mer och mer i deras utbud, och ännu mer olyckligt är det ifall den version som inte är märkt med ”master” är samma MQA-fil som den märkta.
Kralle skrev:Roade mig lite med att jämföra ett par filer i Deltawave. Den ena är Tidals "Masterkvalitet" (kommer i 48 kHz/24 bit) och den andra är samma låt i Tidals "HiFI-kvalitet" (44,1 kHz/16 bit).
Låten är Que Sera Sera med Marcus Miller från albumet Laid Back.
https://tidal.com/browse/album/89386269
Files are NOT a bit-perfect match (match=0,17%) at 16 bits
Files match @ 50,0048% when reduced to 5,66 bits
Tell skrev:goat76 skrev:Merparten av all musik Tidal erhåller finns eller är fortfarande i lossless 16/44.1, det är dock olyckligt att MQA breder ut sig mer och mer i deras utbud, och ännu mer olyckligt är det ifall den version som inte är märkt med ”master” är samma MQA-fil som den märkta.
Om du kollar pLudios klipp så visas det att om ett album finns i både lossless och MQA så kommer även icke-MQA-kompatibel enheter att spela upp MQA-filerna oavsett vad, OCH dom kommer göra det ful dist. Det ska inte heller finnas något sätt att kringgå det. Tidal blev helt plötsligt väldigt osexigt.
Kralle skrev:Roade mig lite med att jämföra ett par filer i Deltawave. Den ena är Tidals "Masterkvalitet" (kommer i 48 kHz/24 bit) och den andra är samma låt i Tidals "HiFI-kvalitet" (44,1 kHz/16 bit).
Låten är Que Sera Sera med Marcus Miller från albumet Laid Back.
https://tidal.com/browse/album/89386269
Vit kurva är Master och blå är HiFi.
Från https://www.prostudiomasters.com/album/page/20701Tracks 1-7, 9 – 44.1 kHz / 24-bit PCM
Track 8 – 44.1 kHz / 24-bit PCM, mastered in 48 kHz / 24-bit
rqu skrev:Kralle skrev:Roade mig lite med att jämföra ett par filer i Deltawave. Den ena är Tidals "Masterkvalitet" (kommer i 48 kHz/24 bit) och den andra är samma låt i Tidals "HiFI-kvalitet" (44,1 kHz/16 bit).
Låten är Que Sera Sera med Marcus Miller från albumet Laid Back.
https://tidal.com/browse/album/89386269
Vit kurva är Master och blå är HiFi.
Lite lustigt. Googlar jag ser jag att den är inspelad i 44.1/24.Från https://www.prostudiomasters.com/album/page/20701Tracks 1-7, 9 – 44.1 kHz / 24-bit PCM
Track 8 – 44.1 kHz / 24-bit PCM, mastered in 48 kHz / 24-bit
Den har ju exakt samma avrullning som den vanliga vilket verkar vettigt då det är samma samplingsfrekvens. Den högupplösta ser ut att enbart ha högre brus? Tycker det mest ser knasigt ut men vad vet jag...
goat76 skrev:Tell skrev:goat76 skrev:Merparten av all musik Tidal erhåller finns eller är fortfarande i lossless 16/44.1, det är dock olyckligt att MQA breder ut sig mer och mer i deras utbud, och ännu mer olyckligt är det ifall den version som inte är märkt med ”master” är samma MQA-fil som den märkta.
Om du kollar pLudios klipp så visas det att om ett album finns i både lossless och MQA så kommer även icke-MQA-kompatibel enheter att spela upp MQA-filerna oavsett vad, OCH dom kommer göra det ful dist. Det ska inte heller finnas något sätt att kringgå det. Tidal blev helt plötsligt väldigt osexigt.
Tell, berätta hur objektivt bedömmande du känner dig vara på en skala 1-10 då du baserat på ett enda exempel från en kille i en Youtube-video, och därefter vill göra gällande att det alltid är MQA-filerna som spelas upp när man väljer att spela upp lossless-versionen?
Det är ju jättesynd om Tidal på senare tid har börjat göra så och helt gör sig av med ljudfilerna i lossless 16/44.1, men nog vill jag se en hel drös med tydligas exempel på att så verkligen är fallet innan jag är villig att döma ut Tidal på den punkten.
Tell skrev:goat76 skrev:Tell skrev:Om du kollar pLudios klipp så visas det att om ett album finns i både lossless och MQA så kommer även icke-MQA-kompatibel enheter att spela upp MQA-filerna oavsett vad, OCH dom kommer göra det ful dist. Det ska inte heller finnas något sätt att kringgå det. Tidal blev helt plötsligt väldigt osexigt.
Tell, berätta hur objektivt bedömmande du känner dig vara på en skala 1-10 då du baserat på ett enda exempel från en kille i en Youtube-video, och därefter vill göra gällande att det alltid är MQA-filerna som spelas upp när man väljer att spela upp lossless-versionen?
Det är ju jättesynd om Tidal på senare tid har börjat göra så och helt gör sig av med ljudfilerna i lossless 16/44.1, men nog vill jag se en hel drös med tydligas exempel på att så verkligen är fallet innan jag är villig att döma ut Tidal på den punkten.
Pja runt 8-9. Eftersom MQA har låst sitt system så pass hårt så är det här dom absolut bästa mätsiffrorna vi har att tillgå, o jag tycker han har gjort det riktigt bra med inte speciellt många potentiella fel. Du ha kollat klippet antar jag?
Baffel skrev:Här är en som inte är direkt överförtjust i MQA, om man säger så:[ YouTube ]
Baffel skrev:Stämmer. Han tar upp det. Deras kunder kräver det. I annat fall så hade han inte gjort det. Mammon , du vet.
goat76 skrev:Baffel skrev:Stämmer. Han tar upp det. Deras kunder kräver det. I annat fall så hade han inte gjort det. Mammon , du vet.
Och du tror inte att det finns Linn-ägare som krävde detsamma?
Iställer för att ge support för något som så uppenbart är en trojansk häst bara för att lura till sig licenspengar, så borde PS Audio gått ut med tillräckligt tydlig information till sina kunder om varför detta med MQA är en dålig grej.
goat76 skrev:Baffel skrev:Här är en som inte är direkt överförtjust i MQA, om man säger så:[ YouTube ]
Och trots det har hans företag implementerat support för MQA i deras produkter. Då är ju företag som Linn och några fler mycket mer rakryggade då de vägrar den funktionen i deras produkter.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Baffel skrev:Här är en som inte är direkt överförtjust i MQA, om man säger så:[ YouTube ]
Och trots det har hans företag implementerat support för MQA i deras produkter. Då är ju företag som Linn och några fler mycket mer rakryggade då de vägrar den funktionen i deras produkter.
Med tanke på prisnivån på det han säljer, tror jag de har råd att betala licens för MQA och därmed får lättare sälja.
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Och trots det har hans företag implementerat support för MQA i deras produkter. Då är ju företag som Linn och några fler mycket mer rakryggade då de vägrar den funktionen i deras produkter.
Med tanke på prisnivån på det han säljer, tror jag de har råd att betala licens för MQA och därmed får lättare sälja.
Möjligt. Man stöder en korrupt teknik för att sälja fler lådor elektronik. Ska vi passa på och bojkotta PS Audio också?
/ B
hcl skrev:Jag har knutit näven i byxfickan och bojkottade dom redan innan jag kände till att dom fanns.
goat76 skrev:Tell skrev:goat76 skrev:
Tell, berätta hur objektivt bedömmande du känner dig vara på en skala 1-10 då du baserat på ett enda exempel från en kille i en Youtube-video, och därefter vill göra gällande att det alltid är MQA-filerna som spelas upp när man väljer att spela upp lossless-versionen?
Det är ju jättesynd om Tidal på senare tid har börjat göra så och helt gör sig av med ljudfilerna i lossless 16/44.1, men nog vill jag se en hel drös med tydligas exempel på att så verkligen är fallet innan jag är villig att döma ut Tidal på den punkten.
Pja runt 8-9. Eftersom MQA har låst sitt system så pass hårt så är det här dom absolut bästa mätsiffrorna vi har att tillgå, o jag tycker han har gjort det riktigt bra med inte speciellt många potentiella fel. Du ha kollat klippet antar jag?
Så speciellt låst är det inte så att ingen kan jämföra lossless-filen mot MQA-filen, vilket Kralle ganska enkelt visade med den jämförelsen han gjorde. Varför visade det testet att det föreligger en skillnad och varför lägger du ingen vikt alls vid det?
Jag blir faktiskt rätt häpen över att du så uppenbart hoppas att det ska vara på det absolut sämsta möjliga vis, varför, jag kan inte alls förstå varför någon ljudintresserad kan sitta och hoppas att något är ljudmässigt dåligt???
Tell skrev:goat76 skrev:Tell skrev:Pja runt 8-9. Eftersom MQA har låst sitt system så pass hårt så är det här dom absolut bästa mätsiffrorna vi har att tillgå, o jag tycker han har gjort det riktigt bra med inte speciellt många potentiella fel. Du ha kollat klippet antar jag?
Så speciellt låst är det inte så att ingen kan jämföra lossless-filen mot MQA-filen, vilket Kralle ganska enkelt visade med den jämförelsen han gjorde. Varför visade det testet att det föreligger en skillnad och varför lägger du ingen vikt alls vid det?
Jag blir faktiskt rätt häpen över att du så uppenbart hoppas att det ska vara på det absolut sämsta möjliga vis, varför, jag kan inte alls förstå varför någon ljudintresserad kan sitta och hoppas att något är ljudmässigt dåligt???
Va? Jag hoppas väl ingenting? Ta o kollat på klippet nu bara, alla argument finns där.
goat76 skrev:Baffel skrev:Här är en som inte är direkt överförtjust i MQA, om man säger så:[ YouTube ]
Och trots det har hans företag implementerat support för MQA i deras produkter. Då är ju företag som Linn och några fler mycket mer rakryggade då de vägrar den funktionen i deras produkter.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Baffel skrev:Här är en som inte är direkt överförtjust i MQA, om man säger så:[ YouTube ]
Och trots det har hans företag implementerat support för MQA i deras produkter. Då är ju företag som Linn och några fler mycket mer rakryggade då de vägrar den funktionen i deras produkter.
Fast han hoppar över att säga något om MQA kontra CD.... det är ju den jämförelsen som är den relevanta då det är kvalité per strömmad datamängd som är det relevanta i strömningssammanhang.
JAES Vol. 52, No. 3, 2004 March, "Coding for High-Resolution Audio Systems" skrev:Provided that both the correct level of TPDF dither is used in the quantizer, and the signal has no content above
the Nyquist frequency (half the sampling rate), then the system has infinite resolution of both time and amplitude.
Harryup skrev:Fast man kanske skall ha i bakhuvudet att MQA ger möjlighet till debitering per avspelningstillfälle. Så man "kan" mycket väl ha ekonomiska incitament som lindats in i tekniska morötter för konsumenten som gynnsamt påverkar licensutgivares ekonomi.
/Harry
Morello skrev:Om gemene hifi-gubbe och hifi-pressen varit mer bildad, hade detta format aldrig behövt se dagens ljus.
Bill50x skrev:Varför köra fullskärmsvisning? Jag kan förstå att man vill göra det med "leksaksdatorer" (bra ord där Morello!) med skitsmå skärmar men allt över 13" borde funka även med fönster. Kan det ha något med din dators grafikhantering vid fullskärm?
Almen skrev:Och sorgligt nog kan man nog också förutsätta att de tekniskt ansvariga, främst Bob Stuart, vet fuller väl att deras affärsidé är en "lösning" på ett icke-problem.
Nattlorden skrev:Man skulle ju kunna tänka sig att grundidén var MQA på CD-skivor...
Almen skrev:Nattlorden skrev:Man skulle ju kunna tänka sig att grundidén var MQA på CD-skivor...
Det var väl HDCD...?
Nattlorden skrev:Almen skrev:Nattlorden skrev:Man skulle ju kunna tänka sig att grundidén var MQA på CD-skivor...
Det var väl HDCD...?
Som skulle ge 20 bitar då.... men om MQA då skulle få in motsvarande 24 istället...?
Bill50x skrev:Varför köra fullskärmsvisning? Jag kan förstå att man vill göra det med "leksaksdatorer" (bra ord där Morello!) med skitsmå skärmar men allt över 13" borde funka även med fönster. Kan det ha något med din dators grafikhantering vid fullskärm?
/ B
pLudio skrev:Berodde inte HDCDs framgång till stor del på att Pacific Microsonics ADC var bra och HDCD mer var något man fick på köpet?
Berkeley Audio Design har självklart hoppat på MQA-tåget.
I-or skrev:Jag har alltid bojkottat HDCD, dels för att det liksom MQA är idiotiskt rent signalteoretiskt, men även eftersom det är ett proprietärt blufformat.
I-or skrev:MQA är för dumt för att överhuvudtaget ödsla tid eller tangentbordstryckningar på. Designad högfrekvensförvrängning på burk, i bästa fall dock ohörbart. Hifi-gökeri i kubik.
pLudio skrev:Äntligen! https://www.ecoustics.com/news/mqa-bankruptcy/
pLudio skrev:Äntligen! https://www.ecoustics.com/news/mqa-bankruptcy/
pLudio skrev:Äntligen! https://www.ecoustics.com/news/mqa-bankruptcy/
gonkius skrev:pLudio skrev:Äntligen! https://www.ecoustics.com/news/mqa-bankruptcy/
MQA var tydligen inte förlustfritt trots allt...
gonkius skrev:pLudio skrev:Äntligen! https://www.ecoustics.com/news/mqa-bankruptcy/
MQA var tydligen inte förlustfritt trots allt...
petersteindl skrev:Japp, nu är det NADs tur att kämpa på.
pLudio skrev:petersteindl skrev:Japp, nu är det NADs tur att kämpa på.
Sälj era 208:or! Ni kan inte bara passivt titta på detta förfall.
Kermit116 skrev:Kan någon som förstår sånt här förklara för mig på ett begripligt sätt vad detta SCL-6 är för något?
pLudio skrev:Kermit116 skrev:Kan någon som förstår sånt här förklara för mig på ett begripligt sätt vad detta SCL-6 är för något?
Det är en Bluetooth codec.
So, just who would buy MQA? Apparently, several folks as the administrator’s June 2023 filing identified no fewer than twelve different investors/venture capitalists/companies/groups who seriously looked at MQA. Of that original twelve, seven had remained active in pursuing a deal – and at least two of them were existing MQA licensees.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster