Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:50 Hz är möjligen ännu bättre för en enkel multimeter.
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:50 Hz är möjligen ännu bättre för en enkel multimeter.
Oavsett, en ton på 50-100 Hz är alldeles utmärkt att använda. Det gäller bara att hitta den tonen och få in den i stärkaren samt mäta den. Jag menar, rent praktiskt kan det bli lite fippligt. Det är ju inga problem att generera en 50 Hz ton i en dator men sedan ska man få denna ton till stereon och dessutom mäta den.
Hur gör man? Bränna tonen till en CD och köra i CD-spelaren?
/ B
darkg skrev:Matlab kostar väl flera miljarrder och kräver typ kunskap för att sköta?
Svante skrev:darkg skrev:Matlab kostar väl flera miljarrder och kräver typ kunskap för att sköta?
Vad gör man inte för en juste sinus...
darkg skrev:Matlab kostar väl flera miljarrder och kräver typ kunskap för att sköta?
petersteindl skrev:darkg skrev:Matlab kostar väl flera miljarrder och kräver typ kunskap för att sköta?
Runt 22-27 tkr. Det kan det väl vara värt för att kalibrera ett försteg. Det är ju bara pengar.
Med vänlig hälsning
Peter
bergggren skrev:Förstår jag er rätt att om jag tar t.ex. vänstra RCA från valfri källa och mäter spänningen på den och mäter därefter den högra utgången på försteget som ska ha samma spänning?
Den högra RCA är såklart inkopplad i försteget och matar med signal som mäts på utgången.
Eller hur ska man kunna mäta på en ingång när den är upptagen med en kontakt?
Laila skrev:Varför inte helt enkelt lyssna* . . . typer![]()
![]()
*Så jäla noga** kan det välan knappast va, eller ?
**Går världen under om du skulle ligga typ 1 dB fel ?
Laila skrev:Varför inte helt enkelt lyssna* . . . typer![]()
![]()
Conan skrev:Laila skrev:Varför inte helt enkelt lyssna* . . . typer![]()
![]()
Håller med! Splitta upp signalen från källan. Använd ena signalen till mata PRE25."Källa direkt" in på valfri ingång på receivern och från "Main" ut från PRE25 in på annan ingång. Lyssna nu mellan källan och "källa + PRE 25" och sätt en prick på frontpanelen där det låter lika högt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster