Sonic Design fötter - bra grejer?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Talspolen

Sonic Design fötter - bra grejer?

Inläggav Talspolen » 2017-06-23 12:10

Är på jakt efter några apparatfötter till två tunga( ca 20 kilogram styck) rörförstärkare. Var först inne på att köpa vanliga gummifötter som skruvas fast i chassit när jag sedan hittade Sonic Design fötter på Hifikit.

Är det något att ha, dessa fötter?

Är fötterna mjuka och komprimeras av tyngden? Vad har fötterna för mått? Snokade på Sonic Designs hemsida men hittar inget om dimensioner och mekaniska egenskaper, ja förutom hur de fungerar.

Jag köper deras förklaring och resonemang och eftersom jag ska ha fötter till ett par rörstärkare som är känsliga för vibrationer som ger mikrofoni så låter det vettigt att använda Sonic Design.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: Sonic Design fötter - bra grejer?

Inläggav shifts » 2017-06-23 12:27

Det är skitbra. Komprimeras något, men de är viktanpassade så köp ett fyra som passar vikten på rörförstärkaren, det finns garanterat.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-06-23 12:38

Nice! Vet du dimensionerna på Sonic Design fötterna? Är fötterna självhäftande på någon yta?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-06-23 12:46

SD-fötter är riktigt bra grejer. De är mjuka och komprimeras en bit.

Diametern varierar för olika vikter. Exakt dessa har jag aldrig haft i min hand, men SD fötter är kanske runt 4cm i diameter. Mer exakt kan jag inte säga för dessa.

De är inte självhäftande. Ena sidan är blankare än den andra. På denna kan man med fördel sätta dubbelhäftande tejp.

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2017-06-23 19:36

Snyggtljud.se har måtten angivna, dessa är för apparatfötterna :)
Antal kuddar i förpackning: 5 st
Storlek 2-5 Kg: 25 (1st 36) x 12,5 mm (diameter x höjd)
Storlek 5-10 Kg: 25 (1st 36) x 12,5 mm (diameter x höjd)
Storlek 10-25 Kg: 36 (1st 45) x 12,5 mm (diameter x höjd)
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2017-06-24 01:30

Talspolen skrev:Är på jakt efter några apparatfötter till två tunga( ca 20 kilogram styck) rörförstärkare. Var först inne på att köpa vanliga gummifötter som skruvas fast i chassit när jag sedan hittade Sonic Design fötter på Hifikit.

Är det något att ha, dessa fötter?

Är fötterna mjuka och komprimeras av tyngden? Vad har fötterna för mått? Snokade på Sonic Designs hemsida men hittar inget om dimensioner och mekaniska egenskaper, ja förutom hur de fungerar.

Jag köper deras förklaring och resonemang och eftersom jag ska ha fötter till ett par rörstärkare som är känsliga för vibrationer som ger mikrofoni så låter det vettigt att använda Sonic Design.

Ja de är bra, riktigt, riktigt bra.
En SD fot funkar bäst inom ett visst viktintervall*. Om du tänker använda dem under en rör-stärkare så är det bra att kolla upp var vikten i förstärkaren sitter. En normal rör förstärkare har tre tunga transformatorer som oftast gör att vikten är ojämnt fördelad inom apparaten.
Det går ganska lätt att väga hur mycket vikt som finns i varje "hörn", i extrema fall så kan det var bra med flera fötter som avlastar där tyngden finns.
Kolla gärna med Sonic Design för mer hjälp.

*Vikt-intervallet gäller både uppåt och neråt, lagom är bäst..

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-06-24 01:47

Är dom inte främst avsedda/tänkta att användas med högisar* . . . typ ?

*Vilket naturligtvis inte innebär att de inte kan göra nytta även annorstädes . . .
tänker då mest på hur många s.k. högend-tillverkare(som har lagt månader på att
lyssna fram vilka kondingar/motstånd etc som "låter bäst") framhärdar i att använda
sig av relativt hårda "fötter" typ dörrstopp, till sina exklusiva apparajter. Jag kan
naturligtvis, som alltid, tagit fel p.g.a bristande marknadsaktualitetskoll. :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-06-24 08:05

Vill man inte att vibrationer ska ledas från ytan apparaten står på till apparaten bör det fungera precis lika bra som att inte leda högtalarnas vibrationer ner i ytan de står på. Sådant baklängestänk är förstås för simpelt för hififolk som älskar ofattbara förklaringar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-06-24 08:45

Suveränt! :)

Hur mycket komprimeras fötterna? Är det 6-8mm kvar så är det okej. Måste ha en spalt kvar för kylningens skull.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-06-24 09:55

Oj, nä så mycket trycks de inte ihop.

De funkar bra åt andra hållet också, t.ex. så hårddisk vibrationer inte går ner i bänken (men mina är nog lite hårda igentligen för den burken).

//Michael

Återgå till Teknikforum