Akustik i lyssningsmiljö - var börjar jag?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Akustik i lyssningsmiljö - var börjar jag?

Inläggav Talspolen » 2017-12-25 21:09

Tummen upp juanth!

Nu har jag känsliga steg och kan driva de fullt ut med ca 0,5V. Men om man behöver mer spänning ut, är det inte enkelt löst genom att koppla en miniDSP efter signalkällan och före ett försteg? Missar jag något? :)
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Akustik i lyssningsmiljö - var börjar jag?

Inläggav juanth » 2017-12-26 09:51

Talspolen skrev:Tummen upp juanth!

Nu har jag känsliga steg och kan driva de fullt ut med ca 0,5V. Men om man behöver mer spänning ut, är det inte enkelt löst genom att koppla en miniDSP efter signalkällan och före ett försteg? Missar jag något? :)


Jag är inte lika insatt som de vana användare som finns här men den varianten är inget jag sett som exempel på koppling. Med minidsp HD istället kan du få både försteg och delningsfilter/eq i ett, fjärrkontroll behövs nog då för att kunna ställa volym i realtid på ett smidigt sätt. Om jag förstått rätt kan du dessutom ha flera olika källor inkopplade att välja mellan få minidsp HD har flera ingångar. Digital, analog och usb/digital.
Se här: https://www.minidsp.com/images/document ... Manual.pdf
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Akustik i lyssningsmiljö - var börjar jag?

Inläggav Tarzan » 2017-12-26 15:44

Egentligen kan du koppla in minidspn i vilket steg som helst före själva slutsteget, alltså antingen mellan källa och försteg eller mellan försteg och slutsteg, men sätter du den mellan källa och försteg påverkar den ju bara signalen från den specifika källan och inte allt ljud som du spelar upp i anläggningen. Därför placerar man den nästan alltid mellan försteg och slutsteg.

Om du bara ska ha 0,5V ut räcker det med den vanliga minidsp (utan "HD") om man inte tycker att DACarna som sitter i den vanliga inte är tillfredsställande nog.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Akustik i lyssningsmiljö - var börjar jag?

Inläggav Nattlorden » 2017-12-26 20:15

Tapeloop är också ett trevligt ställe att koppla in sådan... blir så enkelt bortplockbar då om man vill jämföra,
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Akustik i lyssningsmiljö - var börjar jag?

Inläggav Talspolen » 2017-12-29 14:28

Finns det några nackdelar med att justera signalen innan högtalarna med en DSP jämfört med att åtgärda samma akustiska ”fel” med åtgärder i rummet?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Akustik i lyssningsmiljö - var börjar jag?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-29 15:30

Ja, det gör det väl. Eftersom rummets egenklang inte förändras genom signalbehandlingen. Om du tycker att rummet stökar till det är det ju där man ska angripa problemet. Nu finns det möjligen ett undantag där rumsåtgärder kan vara svåra att genomföra som när det gäller låga frekvenser och där kan signalbehandling vara en lösning.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Akustik i lyssningsmiljö - var börjar jag?

Inläggav Tangband » 2017-12-29 16:25

Talspolen skrev:Finns det några nackdelar med att justera signalen innan högtalarna med en DSP jämfört med att åtgärda samma akustiska ”fel” med åtgärder i rummet?

Ja det blir inte lika bra som att reglera akustiken. Men i tex en lägenhet som har en kraftig frekvenspeak vid 45 hz så kan man få det bättre med korrekt dsp korrigering.
Alla dsp processorer försämrar en aning så det måste man vara medveten om.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Akustik i lyssningsmiljö - var börjar jag?

Inläggav IngOehman » 2017-12-29 18:08

Det är bara med akustiska åtgärder i lyssningsrummet som man kan påverka rummets akustiska beteende.

Att tillgripa dsp påverkar inte egenskaper såsom efterklang och reflex- och resonansmönster i rummet.

För låga frekvenser kan man förvisso med viss framgång bekämpa resonanser (i varje fall fundamentalresonansen går att mildra effekten av, genom att inte spela den ton så starkt, som vill resonera i rummet) men en exakt inrattad antiresonansfunktion, men det fungerar bara om alla lyssningsplatser är tillräckligt långt bakom rummets mitt.

Högre frekvenser kan man inte rätta till överhuvudtaget, annat än att man förstås kan tillgripa eq om man är missnöjd med tonkurvan. Men det är ju inte en entydig rumsåtgärd, det kan lika gärna ses som en tillrättnkng av högtalarens tonkurva.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Akustik i lyssningsmiljö - var börjar jag?

Inläggav Talspolen » 2018-01-22 14:59

Jag tackar för svaren.

Jag har en annan fundering kring akustik. Om man vill bullerdämpa ett rum där barn vistas och leker, hur ska man tänka där? Det är röster(skrik :D ) och slamrande leksaker som ger oväsen.
Stukad och utbränd.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Akustik i lyssningsmiljö - var börjar jag?

Inläggav JM » 2018-01-22 22:08

Håller med Ingvar att innan EQ korrigering av tonkurvan skall alla akustiska åtgärder vara avslutade. Dvs gör du ytterligare akustiska ingrepp i rummet nollställ EQ-tonkurva och börja om med EQ korrigeringen.

Den alla första akustiska åtgärden i ett nytt lite rum bör alltid vara att hitta en akustiskt lämplig lyssningsplats. Lyssningspositionen är helt rumsrelaterad ffa under 80 Hz . Lyssningsplatsen har ofta svåråtgärdade rumsrelaterade resonanstoppar och dalar. Inte så sällan är lyssningspositionen i ett tryckminimum för viktiga låga frekvenser - ger dålig bas.

Sätt högtalare i två hörn (hellst i 4 hörn med identiska högtalare) - mät under ca 80 Hz - hitta några potentiella lyssningsplatser med så få störande resonanstoppar och inte för stora dippar.
Flytta nu två högtalare till tilltänkta front-högtalarpositioner och mät nu mellan 80-300 Hz i de potentiella lyssningspositionerna. Den lyssningsposition som har minst svåråtgärdade toppar kan bli slutlig lyssningsposition. Alternativt flytta högtalarna till nya positioner och gör om mätningarna i de tidigare framtestade potentiella lyssningpositionerna.
Därefter har du förhoppningsvis bara dippar du korrigerar med EQ och då ett akustiskt väl korrigerat rum under 300 Hz map resonanser.
Sen finns mer att göra akustiskt över 80 Hz.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Akustik i lyssningsmiljö - var börjar jag?

Inläggav Kraniet » 2018-01-25 10:02

Jag vet inte om det finns någon bok som avhandlar ämnet speciellt bra. De akustikböcker jag sett och läst har alla varit inriktade på akustik i offentliga miljöer (konserthallar osv) eller i inspelningstudios.
Kunskaperna kring att bygga lyssningsrum hemma verkar generellt låga. Det verkar ofta bara bli en massa mumbojumbo och bortkastade pengar och/eller ett alldeles överdämpat rum som låter skit.

När förra Hifiklubben här i stan byggde ett lyssningsrum fick de ett rum med nedpendlat akustiktak, heltäckningsmatta och dämpade väggar. Rummet var så dåligt att det lät bättre ute i hallen där det bara var marmor och betong överallt.

Ingvar Öhmans rum är de enda rum med speciella åtgärder som jag hört som låtit suveränt bra.

I övrigt så har de rum som jag upplevt som bäst haft väldigt lite åtgärder eller inga alls (men däremot mattor, stoppade möbler osv).

Så det går ju läsa en del böcker som avhandlar det tekniska ämnet akustik för att få koll på grunderna men de åtgärder som presteras i böckerna måste användas med förstånd.

Master Handbook of Acoustics kan vara ett exempel.

Men annars så finns det nog en hel del att läsa här på forumet som kan vara till hjälp.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Akustik i lyssningsmiljö - var börjar jag?

Inläggav Talspolen » 2018-01-26 15:46

Nu har jag lånat en Bruel&Kjaer 2250 med tillhörande mjukvara. Det finns en otrolig mängd inställningar så jag måste plöja igenom manualen innan jag börjar mäta på lyssningsrummet.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Akustik i lyssningsmiljö - var börjar jag?

Inläggav Talspolen » 2018-01-27 11:57

Den mjukvaran från B&K som jag har tillgång till verkar inte ha möjlighet att skicka signal till stereon för mätning utan jag får köra separat material på stereon och sedan mäta. Går det att få en vettig mätning då? Är det brus(typ?) jag ska köra ut via stereon?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Akustik i lyssningsmiljö - var börjar jag?

Inläggav Talspolen » 2018-01-28 18:24

Jag har lekt med ljudmätaren och har fått fram några staplar. Jag har faktiskt väldigt dålig koll på vad jag egentligen sysslar med men det är roligt att praktisera :oops: Kan expertisen ge mig en knuff i rätt riktning så jag kanske kan få någon vettig mätning på mitt lyssningsrum. Rummet är 4,5x5x2,5 meter. Ljudmätaren är placerad på stativ vid min lyssningsposition i öronhöjd. Jag körde ut ”uncorrelated pink noise” 20-20000Hz i båda högtalarna.
Bilagor
CA59C443-7CA2-41F2-81F2-2780E03C7FF3.jpeg
CA59C443-7CA2-41F2-81F2-2780E03C7FF3.jpeg (115.81 KiB) Visad 1323 gånger
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Akustik i lyssningsmiljö - var börjar jag?

Inläggav Talspolen » 2018-01-30 10:13

Någon här som har erfarenhet av Träullit som absorbent?

https://www.traullit.se/wp-content/uplo ... ing-v4.pdf
Stukad och utbränd.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster