Moderator: Redaktörer
Cortado skrev:https://www.amazon.com/Master-Handbook-Acoustics-Sixth-Everest-ebook/dp/B00O2A7GYW
Mycket bra!
lennartj skrev:Att kompensera ljudet från en musikanläggning för någon hörseldefekt ser jag som ett feltänk.
För egen del vill jag att att min anläggning ska återge akustisk livemusik så likt verkligheten som möjligt.
Passa på att gå på lite kyrkokonserter i sommar och lär dig hur akustisk musik verkligen låter om du inte redan är van vid det.
Har du en relativt markant hörseldefekt som ändå inte motiverar hörapparater kan du möjligen försöka kompensera med någon form av equalizer när du lyssnar ensam, men jag vidhåller att en neutral återgivning bör vara grunden.
JM skrev:lennartj skrev:Att kompensera ljudet från en musikanläggning för någon hörseldefekt ser jag som ett feltänk.
För egen del vill jag att att min anläggning ska återge akustisk livemusik så likt verkligheten som möjligt.
Passa på att gå på lite kyrkokonserter i sommar och lär dig hur akustisk musik verkligen låter om du inte redan är van vid det.
Har du en relativt markant hörseldefekt som ändå inte motiverar hörapparater kan du möjligen försöka kompensera med någon form av equalizer när du lyssnar ensam, men jag vidhåller att en neutral återgivning bör vara grunden.
Instämmer!
JM
DVD-ai skrev:Jag har testat och testat och fattat massor om vilka vinklar som jag vill/inte vill ha obrutna reflektioner från, vart jag bör bryta sönder dom och hur samt hur jag bör dämpa dom delar av rummet som jag upplever behöver det.
Det blir en del testande men det är det värt, inget klart recept har jag alltså...
Elfsberg skrev:När jag ändrat något i mitt rum till det bättre så brukar jag kunna spela lite starkare än tidigare utan att det stör mig. I mitt rum "obehandlat" så går gränsen vid cirka -15 dB på receivern, men med de åtgärder jag gjort nu så står jag ut med -0 dB utan problem, kruxet är numera det faktum att jag bor i lägenhet och har grannar.
Finns det någon som gjort samma iakttagelse?
RogerGustavsson skrev:DVD-ai skrev:Jag har testat och testat och fattat massor om vilka vinklar som jag vill/inte vill ha obrutna reflektioner från, vart jag bör bryta sönder dom och hur samt hur jag bör dämpa dom delar av rummet som jag upplever behöver det.
Det blir en del testande men det är det värt, inget klart recept har jag alltså...
Lite styggt - låter nästan som lyssna och tyck... Vad som är rätt eller fel kräver förstås något av ett referensfonogram som är korrekt inspelat på något sätt (hur man nu kommer fram till det?). Menar då att något med en känd geometri som ska återges/ förmedlas i rummet. Att bara ta vilket som helst som är panorerad multimono tycker jag ger olika resultat mest hela tiden. Att få det att låta mest trevligt kan vara en överdriven sameness. Någon grad av sameness tror jag de flesta kombinationer av rum/återgivare har. Det kan vara en slående skillnad på hur t.ex. en symfoniorkester presenteras i olika rum/återgivare. Tycker det är ett komplext ämne och har verkligen inte hittat helt rätt trots många års pulande. Experimenterandet har i och för sig avtagit med åren och jag försöker koppla bort analysen under lyssnandet så gott det går. Dock är det ofta svårt att filtrera bort tokmastringen som har överflödat utbudet. Svårt med klara recept men ofta kommer man långt med att möblera rejält, inga kala rum. Tyvärr blir detta ofta en stridsfråga i många boenden där man inte själviskt kan råda över situationen i lyssningsmiljön.
Talspolen skrev:Spännande ämne som dock kommer att ta ett tag att läsa in mig på för att förstå grunderna.
Mitt lyssningsrum är i en 1920-tals kåk med vägg av stående plankstomme med Tretex och tapet närmast rummet. Trägolv och trätak med spånisolering i både golv och tak. Jag uppfattar det som väldämpat utan ekon även i omöblerat rum. Kan man säga, generellt, att mitt utgångsläge är bra eller dåligt?
Talspolen skrev:Spännande ämne som dock kommer att ta ett tag att läsa in mig på för att förstå grunderna.
Mitt lyssningsrum är i en 1920-tals kåk med vägg av stående plankstomme med Tretex och tapet närmast rummet. Trägolv och trätak med spånisolering i både golv och tak. Jag uppfattar det som väldämpat utan ekon även i omöblerat rum. Kan man säga, generellt, att mitt utgångsläge är bra eller dåligt?
Talspolen skrev:Jag vill lära mig mer om akustik och dess tillämpning i Hifi-sammanhang men var ska jag börja? Finns det något material skrivet för en nybörjare som beskriver hur man behandlar ett rum för bättre akustik? Jag hittar mängder med information om jag googlar men som nybörjare är det svårt att veta vad som stämmer och om det är applicerbart i mitt rum. Hittar också massor med produkter för akustikbehandling men misstänker att jag faktiskt kan försämra akustiken i mitt rum med ogenomtänkta köp
En summering på hur man går tillväga för att förbättra min lyssningsmiljö hade varit värdefull. Finns det någonstans?
Utgångsmiljön för egen del är ett "normalt" vardagsrum på 5.5 x 4.5 meter.
Talspolen skrev:Spännande ämne som dock kommer att ta ett tag att läsa in mig på för att förstå grunderna.
Mitt lyssningsrum är i en 1920-tals kåk med vägg av stående plankstomme med Tretex och tapet närmast rummet. Trägolv och trätak med spånisolering i både golv och tak. Jag uppfattar det som väldämpat utan ekon även i omöblerat rum. Kan man säga, generellt, att mitt utgångsläge är bra eller dåligt?
Talspolen skrev:Har plöjt igenom Master handbook of acoustics så nu vill jag gärna testa på att göra mätningar av rummet. Finns det någon vägledning att få från er om vad jag behöver för mikrofon, mikförstärkare och mjukvara(Mac)?
Talspolen skrev:Har plöjt igenom Master handbook of acoustics så nu vill jag gärna testa på att göra mätningar av rummet. Finns det någon vägledning att få från er om vad jag behöver för mikrofon, mikförstärkare och mjukvara(Mac)?
Talspolen skrev:Är det denna miniDSP? https://www.minidsp.com/products/minids ... inidsp-2x4
Då måste man alltså ha den som aktivt delningsfilter till högtalarna eller hur fungerar den?
Talspolen skrev:MiniDSP kan alltså kopplas mellan försteg och slutsteg. Om jag använder 2x4 modellen så använder jag en utgång till var kanal som i mitt fall är två. Med micken mäter jag upp rummet och miniDSP kompenserar och korrigerar tex basresonanser. Jag kan välja parametrisk eller grafisk EQ med filtrering med olika branthet. Så förstår jag det hela efter en snabb titt i manualen. För mig skulle då miniDSPn som jag tidigare länkade till fungera?
Tarzan skrev:Talspolen skrev:MiniDSP kan alltså kopplas mellan försteg och slutsteg. Om jag använder 2x4 modellen så använder jag en utgång till var kanal som i mitt fall är två. Med micken mäter jag upp rummet och miniDSP kompenserar och korrigerar tex basresonanser. Jag kan välja parametrisk eller grafisk EQ med filtrering med olika branthet. Så förstår jag det hela efter en snabb titt i manualen. För mig skulle då miniDSPn som jag tidigare länkade till fungera?
Ja. Vad som däremot kan vara bra är att kolla upp hur stark signal ditt slutsteg behöver för att styras ut helt. Den minidsp du länkar till ger bara 0,9V ut har jag för mig. Den balanserade modellen ger hela 2V.
Men jag skulle rekommendera att redan nu bestämma dig för parametrisk EQ.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 5 gäster