100v system

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

patrik_ekman
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2015-10-24

100v system

Inläggav patrik_ekman » 2017-07-24 15:20

Hej!

Jobbar ibland ideellt på ett av våra biståndscentraler. Där har man i Second Hand butiken ett 100v system som rasat samman.
Det finns 9 st högaltare Monacor EUL-10. Dessa är inkopplade parallellt. Förstärkaren är en mycket gammal Etronic okänd modell.

Min fråga är hur funkar sådana system? Kan man koppla in så många högtalare i ett sådant system.
En mikrofon är nu inkopplad men kan tänka mig att koppla på en cd-spelare eller dylikt också.
Hur skall jag designa om detta system? Lämplig förstärkare?
Jag har ingen koll på dessa system.

Tacksam för svar.

Patrik Ekman

Användarvisningsbild
Lassen
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2003-09-15
Ort: Karlstad

Re: 100v system

Inläggav Lassen » 2017-07-31 10:40

Hejsan. Själva iden med ett 100v (eller 70v) system är just slingor med många högtalare, förenklad kabeldragning och slippa fundera på impedans.
I den slingan (beroende på om högtalaren har "effektomkopplare") går det till viss del att justera varje högtalares ljudvolym.
Jag är absolut ingen expert på det, utan blev nyfiken på att veta mer och lite googlande gav:

Grundläggande teori:
https://geoffthegreygeek.com/understanding-distributed-speaker-systems/

Där står:
"Connecting Multiple Speakers
This is the fun bit, because there is no need to calculate the total impedance. To connect multiple speakers in distributed speaker systems, just wire them all in parallel and add up the total watts.
Example 1: A PA amplifier is rated at 120 watts @100 volt line. Therefore you could connect:
20 x 5 Watt (100 volt) ceiling speakers (total 100 Watts), or
40 x 2.5 Watt (100 volt) ceiling speakers (total 100 Watts), or
10 x 5 Watt (100 volts) ceiling speakers and 20 x 2.5 Watts (100 volt) ceiling speakers (total 100 Watts), or any combination of speakers that add up to no more than 120 Watts."


Barcom:s hemsida (http://www.barcom.se/html/100v_inst_ljud.html) säger att:
"Det är enkelt att beräkna ett 100V system - man behöver bara tänka på att högtalarnas summerade effekt inte får vara högre än den maximala förstärkareffekten."
På Prophons sida (http://www.prophon.se/dept/100V-forstarkare_6996/SWE/SEK) skriver de att "inte mer än 80% av en 100v-stärkares effekt skall användas."

Monacor EUL-10, om detta är samma som ni har, ser ut att ha omkopplare för 10/5/2.5/1.25 W.
(https://www.monacor.com/en-us/monacor/products/pa-technology/speakers-/speaker-systems/100-v---/eul-10/)


Min lilla summering av detta:
Då ni har 9 st högtalare och om man ska följa resonemangen ovan, ska ni ha en förstärkare på minst 120w. Då kan ni ställa högtalarnas omkopplare i 10w-läget.
Ett exempel på stärkare som har mic-ingång och även line-ingångar för tex cd.
http://www.monacor.se/produkter/mixerfoerstaerkare/vnr/173640/

Volymreglering individuellt per högtalare sker genom att du ändrar på högtalarens olika effektlägen.

Tror jag :)
Senast redigerad av Lassen 2017-07-31 10:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 100v system

Inläggav Perfector » 2017-07-31 10:47

patrik_ekman skrev:Hej!

Jobbar ibland ideellt på ett av våra biståndscentraler. Där har man i Second Hand butiken ett 100v system som rasat samman.
Det finns 9 st högaltare Monacor EUL-10. Dessa är inkopplade parallellt. Förstärkaren är en mycket gammal Etronic okänd modell.

Min fråga är hur funkar sådana system? Kan man koppla in så många högtalare i ett sådant system.
En mikrofon är nu inkopplad men kan tänka mig att koppla på en cd-spelare eller dylikt också.
Hur skall jag designa om detta system? Lämplig förstärkare?
Jag har ingen koll på dessa system.

Tacksam för svar.

Patrik Ekman

Till högtalarna passar den här.
Inte jättebillig men väl anpassad till högtalarna.
http://www.monacor.se/produkter/mixerfo ... nr/174420/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Lassen
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2003-09-15
Ort: Karlstad

Re: 100v system

Inläggav Lassen » 2017-07-31 10:52

Perfector skrev:
patrik_ekman skrev:Hej!

Jobbar ibland ideellt på ett av våra biståndscentraler. Där har man i Second Hand butiken ett 100v system som rasat samman.
Det finns 9 st högaltare Monacor EUL-10. Dessa är inkopplade parallellt. Förstärkaren är en mycket gammal Etronic okänd modell.

Min fråga är hur funkar sådana system? Kan man koppla in så många högtalare i ett sådant system.
En mikrofon är nu inkopplad men kan tänka mig att koppla på en cd-spelare eller dylikt också.
Hur skall jag designa om detta system? Lämplig förstärkare?
Jag har ingen koll på dessa system.

Tacksam för svar.

Patrik Ekman

Till högtalarna passar den här.
Inte jättebillig men väl anpassad till högtalarna.
http://www.monacor.se/produkter/mixerfo ... nr/174420/


Eller denna, som är lite billigare, men bör klara kraven på aktuellt 100V system:
http://www.monacor.se/produkter/mixerfoerstaerkare/vnr/173640/
Eller finns det anledning att öka effekten?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 100v system

Inläggav Perfector » 2017-07-31 10:59

Lassen skrev:
Perfector skrev:
patrik_ekman skrev:Hej!

Jobbar ibland ideellt på ett av våra biståndscentraler. Där har man i Second Hand butiken ett 100v system som rasat samman.
Det finns 9 st högaltare Monacor EUL-10. Dessa är inkopplade parallellt. Förstärkaren är en mycket gammal Etronic okänd modell.

Min fråga är hur funkar sådana system? Kan man koppla in så många högtalare i ett sådant system.
En mikrofon är nu inkopplad men kan tänka mig att koppla på en cd-spelare eller dylikt också.
Hur skall jag designa om detta system? Lämplig förstärkare?
Jag har ingen koll på dessa system.

Tacksam för svar.

Patrik Ekman

Till högtalarna passar den här.
Inte jättebillig men väl anpassad till högtalarna.
http://www.monacor.se/produkter/mixerfo ... nr/174420/


Eller denna, som är lite billigare, men bör klara kraven på aktuellt 100V system:
http://www.monacor.se/produkter/mixerfoerstaerkare/vnr/173640/
Eller finns det anledning att öka effekten?

Nej, den effekten bör räcka fint.
Jag missade den bara.
Tack för hökögat .
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

patrik_ekman
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2015-10-24

Re: 100v system

Inläggav patrik_ekman » 2017-08-28 20:55

Hej!

Hade glömt att jag postade denna tråd. Måste tacka för klarläggandena.
Nu tror jag i alla fall att jag skall kunna få ordning på den installationen jag har fått i knät.

Någon som har rekommendation på hur man kopplar ihop alla högtalare.
Har tittat på DIN plint borde kunna fungera. Sockerbitar som hänger i luften som det är nu känns
inte så bra.
Dessutom är 220 kabel bra? Det hänger sådana på några högtalare. Känns som fel typ av kabel även
om den är ok dimensionerad...

Mvh
Patrik Ekman

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: 100v system

Inläggav Fostex » 2017-08-28 22:47

Att ha starkströmskabel fast monterad men ansluten något helt annat skulle jag avråda starkt från.

Poängen med att använda högspänningsledningar är vidare att långa kabellängder blir användbara, trots rimligt små dimensioner. Kabelns resistans blir helt enkelt inte lika känslig i ekvationen. Jag törs inte dra till med några rekommendationer, men jag tror att t.ex. 0,75 mm räcker en bra bit över 10 meter till åtminstone ett fåtal högtalare. Senast jag gjorde en sådan installation hittade jag beräkningsknep att använda på nätet.

Här finns bra beskrivningar av tekniken:
https://en.wikipedia.org/wiki/Constant- ... ker_system

Constant-voltage speaker systems are analogous to electrical power transmission methods employed by power companies to transmit electrical power over long distances. Typically, a power company will step up the voltage of the power being transmitted, which correspondingly reduces the current and therefore also reduces the power loss during transmission. The voltage is stepped back down at the destination. Similarly, in a constant-voltage speaker system the amplifier uses a transformer to step up the voltage of the audio signal to reduce power loss over the speaker cable, allowing more power to be transmitted over a given wire diameter. Each speaker in the system has a step-down transformer to convert the voltage back to a usable level.

Vidare är jag skeptisk mot de ovan skrivna beräkningsreglerna. Det låter liksom som den är baserad på att högtalarna drar konstant ström ur förstärkaren som står på full macka hela tiden, vilket såklart inte är fallet. Du kan driva systemet med en förstärkare på 20 watt och ha fyra högtalare som tål 10.000 watt kopplade till, det kommer fortfarande bara fram 5 watt till varje om du spelar på full macka.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Lassen
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2003-09-15
Ort: Karlstad

Re: 100v system

Inläggav Lassen » 2017-09-09 20:57

Fostex skrev:Vidare är jag skeptisk mot de ovan skrivna beräkningsreglerna. Det låter liksom som den är baserad på att högtalarna drar konstant ström ur förstärkaren som står på full macka hela tiden, vilket såklart inte är fallet. Du kan driva systemet med en förstärkare på 20 watt och ha fyra högtalare som tål 10.000 watt kopplade till, det kommer fortfarande bara fram 5 watt till varje om du spelar på full macka.


Läste lite till om detta, eftersom även jag tycker det är lite bakvänt. Som sagt kan jag inte detta med 100v-system, men vill lära mig. Anledningen till de beräkningsregler/rekommendationerna verkar ha med transformatorerna för 100v.
Är det någon som VET i stället för att vara skeptisk, eller som jag: att inte veta :)

Fann det nedan på denna sida: https://geoffthegreygeek.com/understand ... r-systems/

"It is good practice to design distributed speaker systems to use up to only 80% of the amplifier’s total available power. For example, a 120 Watt PA amplifier should only be connected to a maximum of around 100 Watts of speakers. This helps avoid the amplifier’s transformer distorting from saturation (overload), allows for inefficiencies in the system, and allows an extra speaker to be added if required in the future."

"When selecting speakers, chose a higher power one than required. For example: If a 5 Watt ceiling speaker is required, chose a 10 Watt or 15 Watt speaker and use the 5 Watt tap on the transformer. This again reduces the likelihood of overloading cheaper transformers, and gives the ability to increase the power level (volume) if required."

"If a 100 Volt line amplifier is overloaded, connecting the load to the 70 Volt line effectively halves the load on the amplifier and it will not be overloaded.
Example 1: The total watts of all the (100 Volt) speakers totals 200 Watts. If connected to the 100 Volt line speaker terminals of a 120 watt (100 Volt) amplifier, the amplifier will be overloaded. Connect the same speakers to the 70 Volt line terminals of the same 120 watt amplifier and the amplifier will only see a load of 100 Watts."

patrik_ekman
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2015-10-24

Re: 100v system

Inläggav patrik_ekman » 2018-04-14 08:15

Hej igen!

Jo för ett tag sedan fick jag installerat ett mycket bättre begagnat system. Och med hjälp härifrån så blev det dessutom bra.
För mig var det en liten insats på PMU i Vårgårda och deras bistånds försäljning.
För övrigt där jag hittade "Kornet har sin vila" vinylen för 10 kronor.... Fynd. Då kan man ge lite tillbaka...

Tack för er hjälp!

Patrik

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 100v system

Inläggav Perfector » 2018-04-14 10:01

Väl bekomme.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster