DSP latency

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
heliac

DSP latency

Inläggav heliac » 2017-07-28 08:05

Hej, håller på att bygga om mitt system. Mitt försteg har L/R ut + Sub out. L/R ut kommer att gå till en DBX Driverack PA2 för 3-vägs aktiv delning av frontarna, och Sub out kommer att gå direkt till Sub-steget. Det borde ju bli en latency i Drive-racken, har googlat lite och hittat allt ifrån 1-3 ms.

Är detta hörbart?

Jag har möjlighet att delaya Sub-utgången på försteget, men samtidigt står suben längre från lyssningsposition än frontarna så....överkurs?

Användarvisningsbild
NADifierad

Re: DSP latency

Inläggav NADifierad » 2017-07-28 11:19

Svårt att gissa sig till i förväg. Min erfarenhet är att det oftast är fronterna som behöver fördröjas, mot subbarna.
Det påverkas bla av hur mycket DSP du använder, då det påverkar storleken på "latency`n" :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2017-07-28 11:46

NADifierad skrev:Svårt att gissa sig till i förväg. Min erfarenhet är att det oftast är fronterna som behöver fördröjas, mot subbarna.
Det påverkas bla av hur mycket DSP du använder, då det påverkar storleken på "latency`n" :) .

Men nu kommer ju signalen till sub och front ur samma källa, och bör således vara lika i tid. Men signalen till frontarna passerar "driveracken" som enligt DBX själva har latency, hur mycket beror på hur mycket dsp som används.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-07-28 12:07

Ska du inte ha någon EQ på subben alls?
Och för att säkert få svar på hur fördröjningarna yttrar sig, så brukar jag mäta de ingående registren var för sig. Jag använder mig av XTZ Roomanalyzer.
Där får jag en avståndsangivelse i meter, med någon decimal mellan micen och det jag mäter.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2017-07-28 14:07

Analog eq till suben..ingen latency :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-07-29 01:37

Min åsikt är att det skulle förvåna mig om det inte är hörbart och förstås även mellan de olika registren i frontarna. Mät så har fu en bra uppskattning och lyssna och jämför. Har använt delay i filtren sedan länge.

Återgå till Teknikforum